Test z autoškoly, ve kterém 92 % řidičů udělá chybu. Správná odpověď je ve skutečnosti ta špatná

Na kruhovém objezdu platí specifická pravidla. Přednost v jízdě se může měnit a nebliká se při nájezdu, jen při sjezdu.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Kruhové objezdy jsou „věčným tématem“ mezi motoristy, zejména těmi začínajícími. Ale problémy mají i zkušení a ostřílení řidiči. Dopravní nehody na těchto typech křižovatek jsou toho důkazem. Jak se vypořádat s kruhovým objezdem a neudělat při jeho průjezdu chybu? Ve své podstatě to je jednouché, stačí znát pravidla provozu. A sledovat dopravní značení. Protože právě to může smysl průjezdu kruhovým objezdem zcela otočit a změnit.

Kruhové objezdy mají jízdu usnadňovat, dělají ale pravý opak

V případě kruhového objezdu jde o křižovatku, která by měla být pro řidiče zjednodušením. Proč? Protože koncepcí objezdu odpadá nutnost sledovat provoz ve všech směrech, na „kruháči“ řeší teoreticky řidiči pouze vozidla po jedné straně. Pro snazší pochopení stačí sáhnout po oficiálním policejním popisu. Ten říká, „že kruhový objezd je typ křižovatky kruhového tvaru“. Vyvýšený kruh uprostřed rozděluje celý prostor do několika „jednoduchých křižovatek“.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Tím se samotný průjezd tímto křížením podstatně zjednodušuje a urychluje. V mnoha ohledech se zvyšuje bezpečnost a plynulost silničního provozu. Jde o to, že středový kruh tvoří přirozenou překážku. Řidiči ji nemohou přejet napřímo a kolem ní jezdí pomaleji. Bohužel ale i v těchto místech dochází k dopravním nehodám. Dobrou zprávou je, že tyto mívají většinou jen lehké následky.

Test z autoškoly je na první pohled jednoduchý. Od zkoušky ale vyletí „každý druhý“ řidič

Tak a teď k tomu, jak se na kruhovém objezdu chovat v rámci dávání přednosti v jízdě. Rozdíl je v umístění dopravních značek. Pokud je před kruhovým objezdem umístěná dopravní značka „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“, musí řidič dát přednost v jízdě všem vozidlům a cyklistům na kruhovém objezdu. Pokud na příjezdových komunikacích ke kruhovému objezdu nejsou značky, platí přednost zprava.

Rozdíl je malý, ale zásadní. Řidič musí respektovat jednu značku

Teď k testové otázce. Nejprve rychlá připomínka, tak jako vždy. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko.

Na grafice je relativně složitá kombinace kruhového objezdu a přilehlé komunikace. A otázka zní, jak se zachová řidič červeného osobního automobilu. První možností je, že musí dát přednost vozidlům vjíždějícím na kruhový objezd. Druhá možnost, že má přednost na kruhovém objezdu Třetí variantou je, že musí zastavit a dát přednost vozidlům vjíždějícím na kruhový objezd. Podle toho, co bylo řečeno, je vše jasné. Správná je ta první možnost.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Podle dopravního značení musí dát přednost. Ovšem nemusí zastavit, na místě není STOPka. Řidiči, které jsme v rámci redakčního průzkumu oslovili, selhali ale téměř ve všech případech. Odpověď volená jako správná byla špatná, a naopak. Ještě připomenutí ohledně používání blinkru. Řidič při vjíždění na kruhový objezd nedává znamení o změně směru jízdy. Musí jet vždy doprava, jinou možnost nemá. Blinkr se používá pouze při vyjíždění z kruhového objezdu a při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého.

Umíte projet kruháč?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články