Test křižovatky z autoškoly: Kdo pojede první? 72 % řidičů selže. A vy? Na vině jsou dva nesouvisející důvody. Najděte je

Kdo neví, jestli má přednost semafor nebo dopravní značka, chybuje. A riskuje nejenom pokutu, ale také nepříjemnou dopravní nehodu.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Děje se to velmi často. Řidič vjede do křižovatky, zastaví na čáře před značkou STOP a čeká. Dává přednost. A ostatní řidiči troubí a troubí, ale jedinec na čáře nejede a nejede. Přestože by měl. Přestože zastavení na čáře bylo zbytečné, respektive nežádoucí. A na vině je jedna jediná věc a otázka z autoškoly, která s tím souvisí, odhaluje neznalost. U poměrně zásadní věci. Náš rychlý redakční průzkum ukázal, že chybuje až 72 % řidičů.

Semafor a značka na jednom místě, pro řidiče je to bolehlav

Prvním důvodem je neznalost. Pokud řidič nezná předpisy a myslí si, že na STOPce vždy musí zastavit, nedá se s tím vlastně nic dělat. Druhým důvodem, proč na takovém místě zastaví zkušený řidič, který zná zákon, je nepozornost, nesoustředěnost. Přehlédl semafor, vidí jen značku. V horším případě kouká do mobilního telefonu a tak podobně. Jak tedy vypadá daná situace? Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění.

Nejsložitější křižovatka na světě: Dokážete vyřešit 1. test z autoškoly? Máte na to 36 sekund, čas běží

Obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko. Na grafice je vidět křižovatka se svislým dopravním značením a semafory.

Test z autoškoly 2024 zvládne jen 32,6 % Pražáků: Zbytek republiky nemá šanci uspět, až na „pár řidičů“ z velkých měst

Dopravní značky definují hlavní a vedlejší komunikace. A také řeší přikázaný směr jízdy. Řidič v modrém autě může jet pouze rovně nebo vpravo. Řidič zeleného auta může jet rovně nebo vlevo. Ale to pro dnešní téma není důležité. Zásadní je ta STOPka. Testová otázka by totiž zněla asi v duchu „co udělá řidič modrého automobilu v dané dopravní situaci?“ A odpovědi by byly tradičně tři s tím, že první by nabízela, že může projet křižovatkou.

Kdo má přednost, světlo nebo svislé dopravní značení?

Druhá varianta by říkala, že musí zastavit v místě, odkud má náležitý rozhled do křižovatky. A poslední možnost by říkala, že musí zastavit před bílou čárou souvislou. Řešení je jednoduché. Je třeba vědět jednu jedinou věc. Křižovatky řízené světelnými signály jsou nadřazené křižovatkám s dopravními značkami. Ty jsou nadřazené křižovatkám bez dopravních značek. Všechny tyto křižovatky jsou však podřízené křižovatkám řízeným policistou.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Jinak řečeno „lidovou mluvou“, pokud svítí semafor, nehledí se na dopravní značky. Správná odpověď v tomto případě bude ta první. Řidič projede křižovatkou. Jinak by tomu bylo ale v případě, že by semafory nesvítily, nebyly zapnuté. To naznačuje druhá grafika. Pak by samozřejmě řidiči museli respektovat svislé dopravní značení. A řidič modrého auta by musel před značkou STOP zastavit. Nicméně přednost by měl před zeleným vozidlem, to by musel dát přednost zprava. Ale to už je jiné téma a jiná situace.

Znáte dopravní předpisy?

Zdroj: BESIP
Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články