Uprchlíci z Ukrajiny jsou teď běžnou součástí dopravního provozu. Co dělat, když máte nehodu s cizincem?

V dnešní době více než kdy jindy hrozí autonehoda s cizincem, především kvůli situaci s válečnými uprchlíky. Víte-li, co musíte udělat, může být nehoda docela rutinní záležitostí.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Cestování na dovolenou s sebou nese jistá rizika a možnost autonehody s příslušníkem jiného státu patří mezi ně. Každá taková situace představuje velký stres, a to i v případě, že se incident obejde bez zranění. Důležité je zachovat chladnou hlavu, pokud se nejedná o tragickou nehodu, udržet emoce na uzdě a celou nehodu správně vyřešit. V rámci EU až tak nezáleží na tom, zda se dostanete do nehody doma nebo v cizině. Specifická situace může nastat v současné době s ohledem na masivní příliv válečných uprchlíků z Ukrajiny. 

Základním dokumentem je standardizovaný formulář

Bez čeho se účastníci nehody neobejdou, je formulář k ohlášení dopravní nehody. Ideální je vozit ho s sebou v autě, nejlépe ve dvou exemplářích, a k tomu modrou propisku, která samozřejmě píše, deset let vyschlá psací potřeba jen zhorší už tak napjaté emoce. Do formuláře je zapotřebí zaznamenat celou nehodu, včetně nákresu situace a poškození všech aut. O tom, že je zapotřebí se legitimovat, asi není třeba mluvit, v případě cizince je vhodným dokumentem cestovní pas. A také zelená karta cizince, údaje z ní budete potřebovat pro další řešení situace. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Svědkové nehody jsou jistě důležitým prvkem, jen je třeba mít na paměti, že sám od sebe se nikdo z kolem stojících lidí nepřihlásí. Pokud chcete svědka, musíte ho aktivně oslovit, požádat ho o kontakt či telefon a ideálně i toto zaznamenat do formuláře o hlášení nehody. Pokud by byl svědek ochotný sepsat několik vět a podepsat je, je to absolutně dokonalý případ, protože s odstupem času si už pak může obtížně vzpomínat, co vlastně viděl.

Telefon, kamera a také volat policii

Standardem pro řadu řidičů je záznamové zařízení – kamera nahrávající situaci před autem. Máte-li ji, je to vynikající důkazní materiál pro situace, kde nelze jednoznačné určit viníka. Ten bohužel někdy nehodu nepřežije, to je smutná součást problému. I bez kamery je zapotřebí zdokumentovat situaci po nehodě. Fotky na mobilní telefon ze všech stran a úhlů pohledu jsou vhodným důkazním materiálem pro další řešení situace.

Kdy volat policii? Když je škoda vyšší než sto tisíc korun, když došlo k poškození majetku třetí strany, když došlo ke zranění či usmrcení. Nebo když není možné jednoznačně určit viníka nehody a všichni účastníci trvají na svojí nevině. Pokud se stanete účastníky nehody s cizincem, neváhejte policii zavolat. Ta je kompetentní k tomu, aby celou věc prošetřila, legitimovala účastníky nehody a určila pachatele. 

Vše zaznamenejte, zpětně nic nevyřešíte

Pokud tedy teoreticky shrneme průběh nehody, je to procesně velmi podobné, jako když byste řešili autonehodu s českým řidičem. Za prvé – legitimujete se, sepíšete formulář o dopravní nehodě, předložíte si zelené karty povinného ručení. U nás už zelená naštěstí nemusí být zelená, ale bílá. Nafotíte celou situaci, zajistíte si na místě svědky. Do formuláře uvedete, kdo je viníkem nehody. Všichni účastníci formulář podepíšou. Pokud viníka nelze určit, zavoláte policii.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Další postup už je odlišný od toho, když řeší nehodu čeští řidiči. Po nehodě s cizincem se komplet se všemi dokumenty obrátíte na Českou kancelář pojistitelů. Ta by za vás měla vyřídit komunikaci se zahraniční pojišťovnou a zajistit pojistné plnění. Komunikovat lze pohodlně online a je to zdarma, za služby ČKP neplatíte. Do tří měsíců by pak měla být celá věc vyřízena. 

Jak jste postupovali v případě nehody s příslušníkem cizí země vy?

Zdroj: ČKP

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články