Velké technické průkazy v ČR končí: Jak zabránit tomu, aby vám ho na úřadě vzali? Poradíme vám

Digitalizace je v plném proudu. Proud je to ovšem slabý a je v něm řada překážek a nástrah. Člověk přijde o doklady, a přitom by ani nemusel.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

První den letošního roku přinesl velké změny. Jakkoli na Nový rok jen stěží mohl někdo vyrazit na Registr vozidel a přihlašovat auto – je to stání svátek a je volno – tak v platnost vstoupily nové předpisy. Mezi skutečně zásadní novinky patří úprava bodového systému. Ten je přísnější. Body jsou rozděleny do třech skupin. Nejmenší prohřešky jsou ohodnoceny dvěma body. Za středně závažné přestupky dostávají řidiči nově čtyři body.

Novinky od začátku roku tady jsou, a to nijak příjemné

Ta nejproblematičtější a nejzávažnější provinění proti pravidlům jsou za šest trestných bodů. Stačí tedy dvakrát udělat chybu a člověk je bez řidičského průkazu. Stejně zásadní novinkou je také to, že byl zrušen velký technický průkaz. Nyní má motorista k vozidlu už pouze malou plastovou kartičku a vše ostatní je zapsáno elektronicky. Tedy mělo by být, ale není. Své o tom ví už řada lidí, kteří neprošli se svým autem STK.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Třeba kvůli nezapsaným alternativním kolům nebo tažnému zařízení. Každý řidič by měl dbát na to, aby měl veškerá data zapsaná do elektronického technického průkazu. Jakkoli se na to pracovníci na Registru mohou tvářit kysele, musí tam požadované údaje z papírového dokladu přepsat. Jak informovala řada internetových webů zaměřených na automobilismus, nový postup je takový, že majitel auta s první návštěvou na Registru vozidel o klasický papírový velký technický průkaz přijde.

Drama a horor na STK, okolní státy prodloužení techničáku neuznávají. Jejich průjezdem si zaděláte na velký problém

Při jakékoli změně, u které je povinen tento doklad předložit, mu má být odebrán a nahrazen právě elektronickým zápisem a plastovou kartičkou. Není to ale pravda. Není to tak, že by majitel auta musel nutně od přepážky odejít bez velkého techničáku. Jak to tedy udělat? Je tady jedna možnost. Ve stylu pořekadla „líná huba, holé neštěstí“ není nic jednoduššího než požádat pracovnici za okýnkem, aby vám velký techničák vrátila.

Jak to udělat, aby člověk nepřišel o doklad? Stačí se ozvat

Kdyby to nebylo proti stylistickému bontonu, tak sem teď napíšeme smajlíka velkého jako rezervní kolo. Skutečně, je to tak. Stačí požádat a velký technický průkaz vám nebude odebrán. Jistý detail tady ale je. Pracovnice Registru jej znehodnotí. Ustřihne mu roh. Doklad tak přestane platit, už není možné se jím prokazovat, respektive ho používat. Takže i když s ním přijedete na STK, máte smůlu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Pokud na papíře budou zapsaná kola, ale v systému ne, z STK vás vyhodí. Ovšem jako součást historie auta je dobré si velký technický průkaz zachovat. Stejně tak je to dobré kvůli technickým datům. Proč něco zdlouhavě hledat na internetu, když stačí sáhnout do šuplíku a je to. Takže až půjdete příště na Registr vozidel, tak si nezapomeňte o velký technický průkaz říct. Nikdo vám ho nesebere a odnesete si ho zpátky domů.

Už jste přišli o velký techničák?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články