Správnou rychlostí ušetříte až 30% paliva, jak na to? Poradíme Vám

                   

Mezi řidiči existuje spousta způsobů, jak při jízdě co nejvíce šetřit palivo …a tak přispějeme svou troškou i my. Mezi starými a novými auty je několik rozdílů, protože v případě moderních vozů hlídají spotřebu paliva do jisté míry technologie a různé systémy, zatímco u starších aut obvykle vychází spotřeba čistě ze stylu jízdy. Při velké (a zbytečné) spotřebě potom dostává zabrat vaše peněženka i životní prostředí, které sice jeden řidič nezachrání, ale čím více nás bude jezdit „správně“, tím lépe.

Vliv rychlosti auta na spotřebu

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Pojďme se tedy podívat, jak jezdit na jednotlivých terénech, abychom dosáhli co možná nejefektivnějšího využití paliva a zároveň ho nespotřebovali více, než je nutné.

Co všechno ovlivňuje spotřebu paliva

Nákup extra-úsporného auta opravdu nestačí …pokud nepřizpůsobíte jízdu terénu a budete permanentně sešlapávat plyn na podlahu, bude i takový Golf MK8 žrát o třetinu více. Poslední studie ukázaly, že pokud budete jezdit „správně“, ovlivníte tím úsporu paliva v průměru o 30%. A teď už rovnou k tipům, jak šetřit pohonné hmoty a tím peněženku i životní prostředí.

Doporučujeme: Nový Ford Focus vezme Evropu útokem, nabídne spoustu nového!

Hladký terén (asfalt)

Víme, že narazit v České republice na silnici v top stavu, je docela umění …přesto jsou některé asfaltové úseky relativně dobré. Při jízdě mezi obcemi platí maximální rychlost 90km/h, která je také ideální pro úsporu (a efektivní využití) paliva při jízdě po hladkém terénu – zajímavé je, že můžete zrychlit o cca 10km, aniž by spotřeba stoupla.

Šetřit palivo správnou rychlostí

Jakékoliv další zrychlení už má ovšem opačný účinek, protože při vyšší rychlosti dochází k většímu odporu větru a kola zápasí s valivým odporem, což vede k vyšší spotřebě paliva. Z toho plyne, že po překročení rychlosti 90 – 96km/h se každé dalších zrychlení (cca po 6km) negativně odrazí na spotřebě.

Doporučujeme: Chystaný VW Golf bude představen v roce 2019: Co přinese?

Nerovný terén

V případě nerovného terénu dochází k častému zrychlování a zpomalování (třeba nějaká děravá silnice nebo rovnou polňačka). Do cíle sice dojedete o několik vteřin dříve, ale z hlediska spotřeby paliva je tenhle způsob jízdy po nerovném terénu tím nejhorším. Ideální je rychlost mezi 20 a 30km/h, při nichž nedochází k nadměrné spotřebě paliva, a auto zvládne bez větších obtíží terénem projíždět, aniž by docházelo k poškození podvozku či pneumatik.

Jak šetřit palivo v závisloti na terénu

Úspory paliva dosáhnete stabilní rychlostí

Aby docházelo k co nejefektivnějšímu využívání paliva, je vhodné udržovat stejnou rychlost po celou dobu jízdy. Víme, že když jedete ve 22:15 z odpolední po prázdné silnici, svádí to šlápnout na plyn a být doma o něco dříve. Pokud ale chcete jezdit co možná nejúsporněji a zároveň trochu ulehčit životnímu prostředí, zkuste udržet po celou dobu jízdy rychlost kolem 90km/h. Úplně se potom vyvarujte stylu jízdy „brzda-plyn“, ačkoliv to někdy situace vyžaduje.

A co na to výsledky studie? Spalujete o 28% více paliva

Dle zjištění dosahuje průměrný vůz nejefektivnějšího využití paliva při 90km/h. V momentě, kdy rychlost přesáhne 97km v hodině, sníží se efektivita paliva přibližně o 3%, a při překročení rychlosti 105km/h už o 8%. Ze studií rovněž vyplývá, že po překročení rychlosti 90km/h dochází k průměrnému zvyšování spotřeby až o 28% při rychlosti 130km/h.

Určitě se nejedná o nový poznatek, že při vysoké nebo naopak příliš nízké rychlosti dochází k větší spotřebě paliva než během klidné jízdy mezi obcemi. Cílem bylo ukázat o kolik spotřebu stoupá nebo klesá, byť je rozdíl v rychlosti minimální. Pro jízdu po dálnicích i mezi městy je ideální tempomat, který si udrží rychlost i spotřebu sám. Při stoupání (jízdě do kopce) bude spotřeba při zachování rychlosti pochopitelně větší – stejně jako bude při jízdě z kopce menší.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Ryšavý

Zobrazit další články