VW vyrobí sportovní verze svých aut: Založil divizi „R“ a míří na špičku. Z trůnu sesadí modely BMW M i Mercedes-AMG

Milovníci silných benzínových motorů se mohou těšit, ale jejich touha nebude naplněna. EU to začala a VW pak definitivně pohřbil, bzzzz.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Automobilky tak, jak procházely určitým vývojem, kromě standardních modelových řad začaly dříve či později nabízet i sportovně laděné modely. Svého času tento trend držela snad téměř každá automobilka. Dnes už tomu tak úplně není. Sportovnost v pravém slova smyslu se úplně „nenosí“. Nicméně v druhé polovině minulého století vzniklo několik divizí, které z už tak dobrých aut udělaly auta ještě lepší. Namátkou třeba Subaru Impreza WRX STI.

M3, C63 AMG a RS 4, do této společnosti chce i VW. Nebo ne?

STI je Subaru Technica International, a právě tato divize Subaru vytvořila na základě obyčejného auta stroj, který se stal legendou. Jinou optikou, stvořila osobní auto s vlastnostmi speciálu rally za dostupnou cenu. Blíže k nám pak fungují už dekády divize M a AMG. BMW M GmbH, dříve BMW Motorsport GmbH, je dceřinou společností BMW AG, která se specializuje na výrobu sportovních automobilů. Společnost byla založena v roce 1972 a sídlí v Mnichově.

Ostrý 7denní test BMW M4 Competition: Nejhorší „eMko“ v historii? Marketingová past? Nebo stojí za ty peníze?

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

BMW M bylo původně vytvořeno pro podporu závodního programu značky. Úspěchy v 60. a 70. letech vedly k tomu, že v Mnichově začali vyrábět speciálně upravené modely pro běžné zákazníky. Prvními slavnými modely byl asi BMW 3.0 CSL. První oficiální vůz s označením M pro veřejnost byl M1. Ikonickou se stala později i M3 na základně běžné trojkové řady. U konkurenčního Mercedesu to bylo podobné, přesto ale trochu jiné.

Našli unikátní Mercedes 500 SEC AMG, prášilo se na něj 17 let v garáži. Má V8 6.0 litru a jede jak z praku

Společnost AMG založili Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher v roce 1967. První úspěch přišel v roce 1971, kdy upravený Mercedes-Benz 300 SEL AMG vyhrál třídu v závodě 24 hodin ve Spa. Dnes už jako Mercedes-AMG je někdejší německý specialista na sportovní a závodní úpravy vozů Mercedes součástí značky. Firma má zhruba 900 zaměstnanců a sídlí v Affalterbachu, severně od Stuttgartu. Je dceřinou společností Mercedes-Benz a součástí koncernu Daimler AG. Je pak s podivem, že takový gigant, jako je Volkswagen, tak nějak trochu zaspal.

Golf R existuje, ale ne v rámci speciální divize, jen jako model

Ano, je tady Golf GTI, který vznikl původně z nadšení několika zaměstnanců. A jistě, je to ikonické auto. Ale je to jeden model. Jakkoli se VW pokusilo přenést fenomén GTI na Polo. A to se moc nepovedlo. Samostatnou divizi pro sportovní auta Volkswagen nikdy neměl. Kromě GTI tady byly i „erkové“ modely. Ale to zase byla trochu jiná písnička. Vše se odvíjelo od zajímavého vidlicového motoru. Tem měl ovšem válce „téměř“ v řadě. Svíraly malý úhel, a tak mohl mít motor jen jednu hlavu a ne dvě jako běžné vidlicové modely.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Potentní motor se dostal do některých modelů s označením R. Golf R32, Passat. Jistě, vzal jsem to tak trochu šmahem a odborníci na VW by asi mluvili hodiny a hodiny, ale o to nejde. Prostě Volkswagen neměl samostatnou sportovní divizi. A to se má teď změnit. Volkswagen se rozhodl vytvořit samostatné oddělení s označením „R“. Tato nová divize se zaměří na výrobu vysoce výkonných prémiových vozů.

Silná auta? Klidně, ale pokud to má být VW, tak jen na elektřinu

Tím bude následovat například zmíněné BMW M či Hyundai N. Je tady ale jeden dost velký zádrhel. I když bylo písmeno „R“ ve Volkswagenu vždy spojováno s ostrými benzínovými modely, budoucnost této řady bude elektrická. Už jsem to nakousl. V minulosti se označení „R“ objevilo na různých modelech Volkswagenu. Byly to různé verze Golfu, ale také modely jako Polo R, Passat R či Touareg R. Teď to bude jinak. Aby Volkswagen upozornil na svůj nový směr, otevřel v zábavním parku Autostadt ve Wolfsburgu samostatný R pavilon.

test-hyundai-i20-n-premium-1

7denní test Hyundai i20 N Premium: Jaký opravdu je tento precizní a zábavný hot hatch s fantastickým zvukem?

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽive.cz

Tento park, který ročně navštíví dva miliony lidí, již obsahuje pavilony věnované značkám Volkswagen, Škoda, Seat, Audi a Lamborghini. V novém R pavilonu budou návštěvníci moci obdivovat nejen koncepční a limitované sériové modely, ale také všechna dosavadní „erka“. Elektrická éra začíná, ať chceme, nebo nechceme. Ačkoli spalovací motory ještě nějaký čas zůstanou součástí nabídky VW, budoucnost (divize R) je jednoznačně elektrická.

Lidi to nechtějí, ale automobilka je asi hluchá. Marketing jede

Volkswagen neskrývá, že Golf deváté generace bude výlučně elektrický. To bude pravděpodobně i první plně elektrické R. Háček je tedy v tom, že pokud chce někdo sportovní „erko“ s hlučným spalovacím motorem, má do budoucna smůlu. Výkonnější elektromobily jsou již nyní součástí nabídky Volkswagenu, i když zatím s označením GTX. Mezi modely s tímto označením patří například ID.3 GTX nebo ID.Buzz GTX. Modely R se ale těší velké oblibě – v roce 2023 se prodalo na 35 000 vozů s tímto označením. To je historický rekord.

Nekompromisní test: Ojetá Škoda Kodiaq Sportline je komfortní dálniční švihák i dříč do terénu. Kolik ale žere?

Od roku 2002 se prodalo více než 300 000 vozidel s označením R. A není se čemu divit, že marketingové kouzelníky značky napadlo, že by toto označení mohli využít i pro elektrická auta. Co na tom, že půjde koncepčně o zcela jiné vozy? Co na tom, že mezi auty nebude de facto žádná spojitost a ono „R“ bude v druhém případě pouze snahou parazitovat na původních osvědčených spalovacích modelech? Když může Ford svou elektrickou obludu pojmenovat Mustang, pak je jedno písmeno „R“ vlastně úplně nevinnou záležitostí.

Koupili byste si eRko raději než eMko nebo AMGéčko?

Zdroj: VW, CarBuzz
Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články