Škoda, Volkswagen v područí Číňanů. Nová SUV od koncernu budou jenom převlečená čínská auta z Dálného východu

Nezachycení trendů evropskými výrobci nakonec vede ke společným projektům s Čínou, namísto předem prohraných bitev. VW a jeho modely jsou toho ukázkovým příkladem.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Elektromobilita představuje pro evropské výrobce zcela nové výzvy. Zejména tváří v tvář čínské expanzi, jejíž rozsah se zvětšuje. Místo boje s asijskými rivaly se Volkswagen nakonec rozhodnul zachovat pragmaticky – a spojil síly s jedním z nich. A jakkoli můžeme lamentovat, čeho všeho jsme se to na stará (případně mladá) kolena dožili a jaká je to, považte, potupa, jde možná o nejlepší řešení. Nebo nejméně špatné z těch horších? Otázka úhlu pohledu. A víte co? Pojďme se na to nyní podívat společně.

„Partnerství z nouze“ s 10 let starým startupem

Jak totiž uvádí mj. agentura Reuters, partnerství mezi Volkswagenem a Xpeng bylo oznámeno loni v červenci. Teprve nyní ale dostává konkrétní obrysy a my tak zjišťujeme celý rozsah spolupráce. Podle Reuters hodlají obě společnosti společně vytvořit elektrické SUV, které Volkswagenu umožní znovu získat pozici na čínském trhu. Německá značka, která byla kdysi absolutní špičkou v Říši středu, stále více ztrácí na místní výrobce, kteří nové modely vyvíjejí rychleji a efektivněji. Hlavně ty elektrické.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Oznámení představuje krok vpřed v partnerství vytvořeném v červenci, kdy VW uvedl, že koupí podíl ve výši 4,99 % v čínské společnosti Xpeng za přibližně 700 milionů dolarů. Společně pak obě společnosti uvedou dva modely do roku 2026. Nákup byl dokončen v prosinci. Volkswagen, který se snaží znovu získat podíl na čínském trhu, jejž ztratil ve srovnání s místními konkurenty, uvedl, že úspory z rozsahu ze společného nákupu v kombinaci s inovacemi v konstrukční fázi zkrátí dobu vývoje o více než 30 %.

Úspory a zrychlení vývoje jako cíl číslo 1

„Na největším a nejrychleji rostoucím trhu s elektromobily na světě je rychlost zásadní,“ uvedl ve čtvrtečním prohlášení člen představenstva koncernu a šéf Volkswagenu v Číně Ralf Brandstatter. A urychlení a snížení nákladů o 30 % není rozhodně zanedbatelné procento. Vozy vyrobené v rámci „německo-čínského partnerství“ ponesou logo VW, ale budou vybaveny společně vyvinutou platformou založenou na technologii G9 „Edward“ od společnosti Xpeng.

Škoda se stahuje z trhu, aby zachránila VW. Otázkou je, co zachrání Škodu

iZdroj fotografie: Xpeng
Xpeng P7

Což je mimochodem startup, který je na světě pouhých 10 let. Je potřeba větší důkaz na to, v jaké musí být Volkswagen aktuálně „bryndě“? Svůj titul nejprodávanější automobilové značky v Číně museli Němci přenechat čínskému kolosu BYD již na na konci roku 2022. Frapantní nezachycení toho, kam se bude trh ubírat (a především s jakou rychlostí), v kombinaci s explozí nových čínských automobilek a jejich modelů si vybralo svoji (celkem krutou) daň.

Investice do EV v Číně ukazují, o co Volkswagenu doopravdy jde

V loňském roce Volkswagen přitom uvedl, že v Číně vyvine další výrobní platformu odvozenou od jeho modulární platformy „MEB“ pro elektromobily nižší třídy a použije více lokálních komponent, aby si snížil náklady. Investuje také přibližně 1 miliardu eur (zhruba 25 miliard korun) do nového centra pro vývoj a nákup elektromobilů ve městě Hefei. Prodej nových EV v Číně přitom klesl v lednu oproti předchozímu měsíci o 38,8 %, zejména v důsledku tlaku na slevy ze strany Tesly. Jestli to ale takhle půjde dál, je s evropskými auty konec. A my budeme muset v budoucnu jezdit pouze čínskými stroji.

Jak tipujete, že tohle celé nakonec dopadne?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články