Volvo mává na rozloučenou. Poslední kus končí jako muzejní exponát, stýská se nám už teď

Výborné prodeje, historický odkaz? Vše bylo zatraceno, výrobce se rozhodl pro elektřinu a poslední naftový kus poslal do muzea.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Je to nepochopitelné. Buď jsem natolik hloupý a zabedněný, že bych neměl raději přemýšlet nahlas. Anebo automobilky skutečně dělají něco, co je velice krátkozraké. Ano, mluvím o ukončování výroby spalovacích motorů. Neříkám, aby bylo jasno, že chci dýchat exhalace. Že se neobejdu bez popílku na plicích. Ale stejně tak vidím překotný a nucený přechod na elektromobilitu jako špatné řešení. Myslím, že je značně nedomyšlené.

Zrušit, zakázat, přestat vyrábět. A čím se bude nabíjet?

Švédský automobilový gigant Volvo zanechal v automobilovém průmyslu dlouholetou stopu svými vznětovými motory. Ještě teď, pokud mám od boku vypálit nějaký dobrý a úsporný naftový motor, vzpomenu si na Volvo. Třeba na šestnáctistovku, která „nežrala opravdu nic“. Anebo pětiválec D5, silný, a přesto stále také úsporný. Nicméně po 45 letech výroby se společnost oficiálně rozloučila s touto érou své historie. Jak?

iZdroj fotografie: S vědomím D&M CARS

Dost smutně. Minimálně pro tradiční zákazníky a milovníky značky. Totiž tak, že z výrobní linky sjel poslední vyrobený kus s dieselem, který směřuje do továrního muzea. Já chápu, že je třeba přemýšlet o budoucnosti a starat se o planetu. Ale je tohle cesta? Podle Volva ano. Krok je součástí širšího plánu značky, která si klade za cíl být do roku 2030 čistě elektrickou. Odstoupení od dieselových motorů je jedním z klíčových kroků.

Automobilky ukončí kombi a vnutí nám jiné typy aut. Uhádnete jaké? Škoda to ale zvládá bravurně, mohla by vyučovat Volvo

Kroků kam? No prý směrem k udržitelnější a zelenější budoucnosti. Zní to hezky, ale budoucnost ukáže, jestli automobilky bez spalovacích motorů přežijí. Volvo začalo s výrobou naftových motorů již koncem sedmdesátých let. Teď je konec. Historicky posledním vozem s dieselovým pohonem je SUV XC90 v tmavě modrém metalickém laku Denim Blue. Vyrobený exemplář navíc nepůjde k zákazníkovi, ale zmizí rovnou do značkového muzea. Jak příznačné.

V muzeu nám auta moc platná nebudou. Je to smutná doba

Tak jako tak, tento model už nebude dostupný s dieselovým motorem. Kdo by chtěl tankovat, má už smůlu. Prodávat se ale bude, a to pouze ve variantě s elektrickým pohonem. Diesely pomalu a jistě končí, zmizí i benzínové motory. Nelze jinak, pokud chce značka být za pár let čistě elektrická. A to bez ohledu na historii. V minulosti měla auta s naftovými motory ve volvovské nabídce významný podíl a přispěla k celkovému úspěchu značky.

Volvo uvádí, že v letech 2012 až 2016 tvořily polovinu ze všech globálních prodejů. Nahradí plně elektrická auta diesely? Neřekl bych, ale možná jsem špatným prorokem. Dnes je situace odlišná, ekologie má pro automobilový průmysl zcela jiný význam. S rostoucím důrazem na snižování emisí a ochranu životního prostředí se automobilky obrací k alternativním pohonům. K alternativním pohonům?

iZdroj fotografie: Volvo

Řekl bych, že až na výjimky pouze k elektromobilitě. Syntetická paliva jako kdyby byla sprostým slovem. Dieselové motory mizí a stávají se minulostí, a to i u tradičních značek. Co se stane, když dojde k úplnému zrušení spalovacích aut, budou lidi kupovat elektromobily, protože nic jiného nebude? To je otázkou, kterou zodpoví čas. Možná pak už bude pozdě honit pomyslného bycha.

Je tohle správná cesta?

Zdroj: Volvo
Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články