Volkswagen udělal nekompromisní krok v umělé inteligenci. Teď se radujeme, ale časem budeme plakat

Umělá inteligence nahradí dřív nebo později lidi v práci, ale co budou ti nahrazení lidé dělat? AI neznamená pro lidstvo nic dobrého

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

S rychlým rozvojem technologií umělé inteligence (AI) je jasné, že tento fenomén bude hrát klíčovou roli v budoucnosti mnoha odvětví, včetně automobilového průmyslu. Klíčovou, a popravdě možná také hlavní roli v dramatu, jež bude znamenat konec lidstva tak, jak ho známe. To není samozřejmě poznámka zarytého zpátečníka, jenž by dnes nejraději jezdil s volským povozem a živil se sběrem kořínků. Jde ale o to, že AI lidstvo změní.

Dnes žijeme to, co ještě před pár lety představovalo sci-fi

Minimálně tak, že jak bude AI pokročilejší a pokročilejší, nahradí řadu lidí v jejich práci. Advokáti, spisovatelé, sekretářky. Ano, vy všichni za pár let přijdete díky AI o práci. Mimochodem já také. Nicméně zpět k tématu, v reakci na tyto trendy se automobilový gigant Volkswagen rozhodl k radikálnímu kroku. K založení speciální společnosti zaměřené na využití umělé inteligence ve vývoji nových digitálních produktů pro svá vozidla.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Generální ředitel koncernu Volkswagen a Porsche Oliver Blume zdůraznil, že cílem je poskytnout zákazníkům skutečnou přidanou hodnotu prostřednictvím propojení vozidel s externími digitálními ekosystémy. Tato iniciativa má za cíl zlepšit uživatelský zážitek a poskytnout ještě větší komfort při používání vozidel. Jak moc to bude komfortnější pro lidi a jak moc ne, to ukáže čas. Opět bych rád připomněl svůj oblíbený film Terminátor.

Přikázal hlasovému systému Mercedesu „spustit katapult“. Umělá inteligence aktivovala program jako z Top Gunu

Ale už by to bylo asi nudné a otřepané. Nejsem paranoidní. Jen vnímám, že AI je de facto „stroj“ a jako takový se může rozbít. A začít se chovat nebezpečně. Pokud se rozbije motorová pila, v extrému to odnese asi jeden člověk. Pokud se rozbije AI v tisícovce aut, škody budou větší. Nebo se pletu? Zpět k tématu, teď už definitivně, bez poznámek k tomu, jak je umělá inteligence riskantní. Nově založená AI Lab bude hledat nové produktové nápady a koordinovat jejich vývoj v rámci celého koncernu Volkswagen.

Je to správná cesta? Rozhodně je to rychlejší cesta, ale kam?

Společnost plánuje spolupracovat s technologickými firmami z Evropy, Číny a Severní Ameriky. Tak, aby co nejlépe využila inovační potenciál tohoto sektoru. Cílem je rychle vyvinout digitální prototypy a předat je jednotlivým značkám skupiny k implementaci. Je důležité zdůraznit, že AI Lab nebude vyrábět samotné automobily. Dobře. Co tedy bude dělat? Bude sloužit jako inkubátor pro Volkswagen, který má za úkol hledat nové nápady pro produkty související s umělou inteligencí.

iZdroj fotografie: BMW

Michael Steiner, vedoucí výzkumu a vývoje koncernu Volkswagen a člen představenstva pro výzkum a vývoj Porsche, poznamenal, že AI Lab spojí technologické znalosti, flexibilitu a rychlost ve spolupráci s externími partnery, což bude klíčové v dynamickém prostředí umělé inteligence. V dozorčí radě AI Lab budou zasedat členové správních rad značek Volkswagen, Audi a Porsche. To jen dokazuje vážnost a komplexnost této iniciativy a zároveň ukazuje, že Volkswagen bere vývoj v oblasti umělé inteligence velmi vážně.

Je to budoucnost, to bezpochyby. Ale jestli šťastná, se ukáže

Ještě něco? A že představenstvo má ještě kapacity na to, aby sedělo za tučné mzdy v dalších a dalších radách. Zcela seriózně lze říci, že založení AI Lab je pro Volkswagen dalším krokem směrem k inovaci a technologickému pokroku. Iniciativa s sebou nese jistě velké naděje a ještě větší očekávání. Může hrát klíčovou úlohu v transformaci automobilového průmyslu v době rychlé digitalizace a automatizace. Anebo může jít o začátek konce.

Je umělá inteligence v pořádku?

Zdroj: Volkswagen
Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články