Češi dávají elektrochaosu konečně řád. Podle zákona je všechno jinak, na majitele čeká nemilé překvapení

Ministerstvo dopravy vneslo s detailním rozdělením elektrovozítek konečně řád do oblasti, ve které tápali nejen laici, ale i odborníci. Přinášíme kompletní přehled důležitých změn.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Nové technologie s sebou často přináší dočasné legislativní zmatky, neb někdy nebývá zcela zřejmé, pod jakou kategorii lze nový produkt nebo novou službu vlastně zařadit. Zejména pokud je tato svým způsobem revoluční a mění dosud zažité pořádky. Což je ale téměř každá druhá novinka, která se v našem novém digitálním ekosystému „zabydlela“ v posledních několika letech. Nebo napadlo vás snad, že jednou budou kola na baterie a auta také? Pojďme se podívat na nová pravidla, jež upravují regulace těchto „elektrických vozítek“.

Zásadní změny ve způsobu vnímání elektrovozidel

Je to navíc jen pár dnů, kdy jsme psali o tom, že s platností od 1. dubna 2024 vstupuje povinnost zákonného pojištění odpovědnosti mj. i na některá elektrovozítka, jež mohla dosud fungovat bez pojistky. Majitelé větších a silnějších elektrokoloběžek, zahradních traktůrků (ale třeba i golfových vozíků), kteří při svém provozu využívají veřejné komunikace, tak musí nově svoje elektrovozítka pojistit. A přesné zařazení, do které ze čtyř skupin A–D vaše vozítko spadá, přináší aktuálně web ministerstva dopravy.

Z hospody jel na elektrokoloběžce pod vlivem. Policie mu dala pokutu ve výši 36 tisíc Kč. Odvolal se a dostal 55x tolik

V něm se dá mj. dočíst, že jízdní kolo může být i „koloběžka nebo jízdní kolo s pedály, které je vybaveno elektrickým motorem, tříkolka a vícekolka, stejně jako vícesedadlové jízdní kolo a jim podobné vozidlo poháněné lidskou silou“. Pokud jsou však kola či koloběžky dodatečně vybaveny motorkem, musí splňovat následující podmínky, aby jim zůstal zachován statut „jízdního kola“, a byly tedy bez pojištění:

A) Jízdní kolo s přídavným elektrickým motorem:

  • šlapací kolo s motorem do 250 W, který se vypne, pokud cyklista přestane šlapat
  • a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vypnutí motoru, dokud rychlost nedosáhne 25 km/h,
  • nepodléhá schválení technické způsobilosti a nepodléhá registraci.

Kategorizace vozidel a vozítek dle ministerstva dopravy

Podobně se to pak má s elektrokoly. U nich je směrodatné, že sama od sebe se nemohou uvést do pohybu a elektromotor slouží jen jako pomocný, přídavný generátor síly pro lidské svaly. Stejně tak je důležité, že při dosažení rychlosti 25 km/h elektromotor vypne a nelze jej aktivovat, dokud rychlost neklesne pod tuto hodnotu. Pokud tedy uvidíte cyklistu na elektrokole, jak jede výrazně rychleji, než je oněch 25 km/h, je to buďto extra sportovec, nebo má (nezákonně) odstraněnu právě tuto blokaci.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Za jízdní kolo je považován dopravní prostředek, který:

  • Zachovává nadále charakter jízdního kola nebo koloběžky:
    • musí být možné se běžně pohybovat pomocí šlapání do pedálů;
    • v případě koloběžky se pohybovat pomocí odrážení.
    • Pokud toto není zachováno, jedná se o motocykl nebo o vozidlo kategorie Z.
  • Výkon nepřesáhne 1 kW.
  • Pokud používá spalovací motor, objem válce nesmí být větší než 50 cm3.
  • Maximální konstrukční rychlost nesmí být vyšší než 25 km/h.
  • Vozidlo je možné provozovat i bez dodatečně namontovaného pomocného motorku.
  • Montáž motoru, nádrže paliva nebo akumulátoru na kolo nesmí vyžadovat zásah na nosných částech.

Dodatečně namontovaný motor mění pravidla hry

Nezřídka je možné se setkat i s „kolomopedy“, neboli původně jízdními koly, na něž si majitelé (většinou s pomocí originálních, kompletně dodávaných sad) namontovali přídavný malý motůrek, aby tak svoje kolo proměnili v jakýsi hybridní stroj. Ten je dle provedení někdy schopen kolo pohánět samostatně, a dělá z něj tedy jakýsi „mini mikro motocykl“, případně slouží jako výpomoc při šlapání pedály. Rozdělení je pak dle ministerstva dopravy následující:

B) Jízdní kolo s dodatečně namontovaným motorkem:

  • kolo s dodatečně namontovaným motorkem do 1 kW
  • nebo objemem válců do 50 cm3,
  • maximální konstrukční rychlost 25 km/h,
  • montáž pohonu si nevyžádá zásah do nosných částí jízdního kola,
  • nepodléhá schválení technické způsobilosti a nepodléhá registraci.

Video: Hlupák cyklista neví, kde má pravou ruku, ale jde se hádat s řidičem, aby se ukázal před holkou. Ve finále se ztrapní oba

Vozidla „Kategorie Z“ a motocykly

A pak jsou tady tzv. vozidla „Kategorie Z“, jak je již z názvu patrné, jde o ta, co se obrazně řečeno nevešla nikam a zůstala až na konec celé kategorizace. Sem patří zejména vozítka, která mají v jakémkoliv jízdním režimu výkon motoru vyšší než 1 kW nebo objem válce či válců motoru větší než 50 cm3, nebo výkon motoru přesáhne 250 W a není vyřazen z činnosti bez šlapání nebo dosažení rychlosti 25 km/h. Například tedy rychlé elektrokoloběžky nebo právě elektrokola, kterým někdo odstranil omezovač.

D) Vozidlo kategorie Z:

  • vozidlo, které nesplňuje požadavky pro kategorie jízdního kola ani nesplňuje nařízení o dvoukolových, tříkolových vozidlech a čtyřkolkách
    • maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h v jakémkoliv režimu;
    • bez šlapání motor dále funguje a jeho výkon není postupně snižován až do vypnutí motoru, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h;
    • pokud je v jakémkoliv jízdním režimu výkon motoru vyšší než 1 kW nebo je objem válce či válců motoru větší než 50 cm3 nebo výkon motoru přesáhne 250 W a není vyřazen z činnosti bez šlapání nebo dosažení rychlosti 25 km/h;
    • je-li předmětné vozidlo vybaveno jakýmkoliv přepínačem režimu jízdy, nezáleží na tom, zda manuálním nebo elektronickým, a jakýkoliv z jízdních režimů nesplňuje požadavky jízdního kola – není podstatné, jaký režim v daném okamžiku je spuštěn.
  • vozidlo podléhá schválení technické způsobilosti, ale nepodléhá registraci; opět potřebuji k řízení příslušné ŘO.

Ukrajinec srazil českého motorkáře a ujel. Nahrávka incidentu se dostala ven

iZdroj fotografie: Depositphotos

U motocyklů je vše jasné, podléhají schválení technické způsobilosti a registraci v registru silničních vozidel; podle výkonu je na ně také pochopitelně nutné mít patřičné řidičské oprávnění:

C) Motocykl:

  • vozidlo, které převyšuje parametry jízdního kolo, ale splňuje požadavky evropského nařízení o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek (EU 168/2013)
    • maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h v jakémkoliv režimu;
    • bez šlapání motor dále funguje a jeho výkon není postupně snižován až do vypnutí motoru, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h;
    • pokud je v jakémkoliv jízdním režimu výkon motoru vyšší než 1 kW nebo objem válce či válců motoru větší než 50 cm3 nebo výkon motoru přesáhne 250 W a není vyřazen z činnosti bez šlapání nebo dosažení rychlosti 25 km/h;
    • je-li předmětné vozidlo vybaveno jakýmkoliv přepínačem režimu jízdy, nezáleží na tom, zda manuálním nebo elektronickým, a jakýkoliv z jízdních režimů nesplňuje požadavky jízdního kola – není podstatné, jaký režim v daném okamžiku je spuštěn.
    • Vozidlo podléhá schválení technické způsobilosti a registraci v registru silničních vozidel; podle výkonu musím mít patřičné řidičské oprávnění.

Jak se uvedené změny z pera ministerstva dopravy dotknou vás? Máte rychlou a výkonnou elektrokoloběžku, která bude podléhat registraci? Nebo zahradní traktůrek, s kterým vyjedete i na veřejné silnice? Co si vůbec o popsané úpravě myslíte? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Týká se vás některá změna z pera ministerstva?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články