„Zkrachovalá“ evropská automobilka se vrací na český trh. Oživuje nejúspěšnější modely své doby a jde sesadit Škodu z trůnu

Jeden den automobilka krachuje a končí výrobu, druhý den se vedení bije v prsa a hlásí, jak všem vytře zrak. Budoucnost ukáže.

i Zdroj fotografie: Tiskové materiály továrny ZMZ
                   

Není to tak dlouho, co bylo oznámeno, že španělská automobilka Seat končí. Teď se zdá, jako kdyby byl španělský výrobce na vzestupu. A to přestože se dříve spekulovalo o jeho úpadku. Nebo jinak, přestože byl ohlášen oficiální konec značky. Automobilka se otevřela novým finančním možnostem, to chápejte asi tak, že získala masivní finanční injekce. A představuje velkou modernizaci svých hlavních modelů. A to není „samozřejmě“ zdaleka všechno.

Od krachu a ukončení výroby k velkým plánům a vizím

Krom toho totiž Seat plánuje výrobu cenově dostupného elektromobilu. To chápu tak, že jakkoli se mluvilo o rychlém konci, spekulace o elektromobilu naznačuje, že má značka před sebou budoucnost i po roce 2035. Tedy i v čase, kdy má být ukončen prodej automobilů produkujících emise CO2. Šéf značky Wayne Griffiths naznačuje, že Seat se vzpamatovává. A že plánuje dlouhodobý rozvoj. Původní plány se točily kolem Cupry, ale teď se všechno mění?

iZdroj fotografie: S vědomím AUTOWELT GmbH

Tak se to asi nedá úplně prohlásit, protože Cupra jede zjevně dál podle svého plánu. Ovšem i Seat zaznamenal nárůst prodeje vozidel, to zjevně svědčí o jeho nové síle. Cílem je obnovit své místo na trhu. To má být dosaženo investicemi do modelů i značky samotné. Modernizační plán zahrnuje facelift modelu Leon a další aktualizace modelů Arona a Ibiza v roce 2025. Také model Ateca projde určitou modernizací a osvěžením.

Polsko čeká velká svolávací akce. Do servisů budou muset vozy Škoda, Seat, Audi a Mercedes

To prodlouží jeho životnost a zajistí mu ještě nějaký čas v prodeji. Nové modely budou vybaveny úspornými motory a plug-in hybridními pohony, a to na základě vylepšené modulární platformy MQB koncernu Volkswagen. Seat také plánuje výrobu cenově dostupného elektromobilu. Ten by mohl vycházet z plánovaného Volkswagen ID.1. Cílem je oslovit zákazníky hledající cenově dostupná vozidla a také mladé lidi.

Bez elektromobilu to samozřejmě nepůjde, je tu ale VW

Téma elektromobility jako takové nechme teď asi stranou, akceptujme plány značky. Jakkoli značka Cupra s modely Formentor a Tavascan naplňuje očekávání moderních motoristů a má velký potenciál, Seat nekončí. A to přestože onehdy šéf VW zdůraznil, že Cupra je nejrychleji rostoucí značkou v Evropě a proces ukončení Seatu a předání aktivit Cupře byl již spuštěn. Budoucnost značky Cupra tedy zjevně spočívá v elektrické mobilitě.

Seat měl pokračovat tím, že by se staral o udržitelnou mikroelektromobilitu. To mělo zahrnovat skútry, koloběžky, kola a další elektrická zařízení. Vše se ale otočilo o pomyslných sto osmdesát stupňů. Je třeba ještě také zmínit téma obavy o budoucnost z pohledu majitele automobilu, tedy koncového zákazníka. Hrozí něco, když si člověk koupí Seat? V tom smyslu, jestli se může stát, že by přišel o záruku, servis a podobně. A odpovědí je, že spíše ne.

iZdroj fotografie: Seat

To by musel padnout celý koncern, aby bylo vše ztraceno. Takže kdo chce koupit Seat, může tak klidně učinit. V mnoha ohledech příznivější peníze za stroj srovnatelný se sesterským Volkswagenem nebo Škodou. I kdyby někdy Seat ukončil výrobu, tak náhradní díly a servis bude na 99 % držet příbuzná Cupra. Není se tedy čeho obávat.

Zkrachuje Seat, nebo ne?

Zdroj: Seat
Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články