Našel pod sněhem poklad: 24 let zapomenutou Škodu 105 S. Motor chytl na první otočení klíčem, karosérie bez koroze

Některé nálezy starých aut dokáží opravdu velmi mile překvapit. Třeba jako zapomenutá Škoda 105 S pod sněhem, která nakonec chytla „na první brnknutí“.

i Zdroj fotografie: Stahlkocher / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Renovace starých aut má své kouzlo – pro někoho je to jen spousta špíny a práce, pro jiné, mezi něž se řadím i já, je to cesta k oživení zapomenutého kusu historie. A tentýž přístup sdílí i youtuber z kanálu Seaside Garage. Jeho příběh o Škodě 105 S z roku 1986 je svým způsobem fascinující a jen ukazuje, že někdy stačí trochu odvahy, šikovné ruce a špetka štěstí, aby se z vraku stal opět pojízdný vůz. A že ne všechno, co najdeme pod sněhem, musí být nutně na odpis. Pojďme se na to oživení „stopětky“ podívat společně.

Pan Rudolf našel ve stodole u Jihlavy poklad, dvě klasická Porsche. Z nálezu je nešťastný a rve si vlasy

Výměna kus za kus jako z filmu

Vše začalo poměrně nenápadně. Youtuber se rozhodl rozloučit se svým motocyklem Suzuki FZ50 a vyměnit ho za starou Škodu 105 S. Uznávám, nejde o zcela běžnou transakci, ale zřejmě ho dokážu pochopit. Jak už to ale v podobných případech bývá, věc měla jeden „nepatrný“ háček – auto stálo posledních 24 let venku, zapadané sněhem, a tři ze čtyř kol byla zablokovaná. Jinými slovy, na první pohled to nevypadalo úplně růžově. Respektive to vypadalo dost neperspektivně. Jestli bych do toho šel i já? Jak mám Škodu rád, tak zřejmě nikoli.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Bál bych se totiž toho, co pod tím sněhem najdu. Nicméně risk byl tady součástí plánu. Youtuber si vůz ani pořádně neprohlédl a rozhodl se doufat v to nejlepší. Což je pravda zajímavá taktika, speciálně u 40 let staré škodovky, ale budiž. Každopádně vám podobný postup jako „kontrolu“ ojetiny rozhodně nemohu doporučit. Ba právě naopak. Kontrolovat, kontrolovat a ještě jednou kontrolovat. Po odtažení auta do garáže ale přišel první moment pravdy. A světe div se – pod nánosem špíny se ukázalo, že auto je na svůj věk ve výjimečně dobrém stavu!

Škoda 105 S – nejlevnější z řady 105/120

Škoda 105 S byla základním modelem řady Škoda 742, v nabídce Škody přitom vydržela celých deset let – od roku 1976 do roku 1986. Pod kapotou byl čtyřválec o objemu 1 046 cm³ o výkonu 33 kW/45 koní, což na dnešní (a vlastně ani tehdejší) poměry opravdu není žádná sláva. Maximální rychlost nepřesáhla 130 km/h (na dálnici byste dnes pokutu nedostali) a na 100 km/h jste se dostali za předlouhých 24 sekund. Spotřeba se pohybovala mezi 6–9 l / 100 km. Celkem vzniklo přes 840 tisíc kusů, jednalo se tedy o každodenní realitu československých silnic.

Zázrak pod sněhem aneb nečekaný „konzervant“

Interiér byl totiž doslova jako nový. Nejsem si jist, že by sníh konzervoval, ani nevím, v jakém „krytu“ stávala milá „stopětka“ v létě, nicméně zkrátka to vyšlo. Sedačky navíc chránily staré potahy (kdo by si z naší generace tento vzor nepamatoval) a podlahu pokrývaly gumové koberečky, díky tomu zůstaly všechny části kabiny v perfektním stavu. Nízký počet najetých kilometrů – kolem 50 000 – potvrzovaly nejen pedály, ale i nálepka z poslední výměny oleje z roku 1997.

Muž si postavil stodolu a čtyřicet let v ní ukrýval dva vzácné vozy. Nyní je odkryl veřejnosti

Při pohledu pod kapotu pokračovaly dobré zprávy. Motorový prostor vypadal překvapivě zachovale, což bylo možná dáno tím, že auto bylo odstaveno s plnou nádrží a minimálním používáním.

Starý motor Škodovky a na první otočení klíčkem? Nevídané

První krok? Zprovoznit motor. Youtuber se pustil do vyčištění karburátoru, zapalovacích svíček a palivového systému. Přidal trochu benzínu, otočil klíčkem – a motor naskočil s naprostou lehkostí. Na to, že auto strávilo téměř čtvrtstoletí nečinně, to byl malý zázrak. Osobně bych to tedy nazval spíše velkým zázrakem. Možná mám v živé paměti ještě přehřívání a notorické problémy s chladicí kapalinou, na které zkrátka motory uložené vzadu (s chladičem vpředu) občas trpěly. Ale jak se říká, odvážnému štěstí přeje. A tady evidentně přálo.

STK pro 40 let starou Škodu 105 S? Bez problému!

Ačkoliv úřední schválení a formální uvedení do provozu u většiny podobných projektů s sebou přináší nečekané komplikace, tahle Škoda 105 S prošla technickou kontrolou na první pokus. Dokonce bez jediné závady! V následujících týdnech si youtuber s autem užil spoustu zábavy a radosti z jízdy. I když – možná také zjistil, že tyto vozy zkrátka mají své limity. Nakonec se totiž rozhodl milou „stopětku“ prodat. Škoda 105 S tak našla nový domov u sběratele, který si ji přidal do své sbírky.

Časová kapsle, objevila se 30 let stará Škoda Favorit v perfektním stavu a s minimálním nájezdem

Poselství z příběhu? Nikdy to nevzdávejte. I na první pohled nereálná věc může vyjít. A často vyjde

Tento příběh je vcelku jasným důkazem, že nijak zázračně technicky řešené a zkonstruované (a už vůbec ne vyrobené) auto ze socialistického bloku nemusí být ani po 40 letech na odpis. S trochou péče a trpělivosti může i vůz, který na první pohled působí jako vrak, znovu ožít. A Škoda 105 S z roku 1986? Ta teď dělá radost novému majiteli a připomíná, že i auta mají své druhé šance. A vyplatí se jim věřit a ty šance jim dávat. Mám s tím popravdě stejnou zkušenost, se stejně příjemným koncem (jakkoli nešlo o Škodu 105).

Chalupář prodává „obyčejný“ Mercedes za 125 300 Kč. Neví však, jaký poklad mu ve skutečnosti dřímá v garáži – kšeft roku

iZdroj fotografie: Guillaume Vachey from Chalon sur Saone / Creative Commons / CC-BY-SA

A co vy? Možná stačí prolézt zapomenuté kouty stodoly u vaší babičky a najít podobně „zapadlou“ Škodu. Nebo třeba Ladu. Nebo Wartburg. A pak stačí vzít telefon, spustit natáčení a pustit se do práce. Na konci může být prima film a ještě hezčí veterán i s čerstvě udělenou technickou. Držím vám v roce 2025, nejen při renovaci veteránů, všechny palce!

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články