Že výměna baterie může být v podstatě likvidační položkou, už zjistil nejeden majitel elektromobilu. Přesto existuje řešení, a dokonce není vůbec drahé.
Nejsložitější a také zdaleka nejdražší součástí každého elektromobilu je jeho baterie, většina uživatelů elektromobilů se tedy vcelku oprávněně obává momentu, kdy palubní systém jejich vozu zahlásí fatální problém s baterií, případně jej vyhodnotí tak, že auto přestane fungovat jako celek. Následný odtah není nic příjemného, ještě nepříjemnější však bývá sdělení sumy, kterou bude celá oprava stát. Nejednou totiž převyšuje zůstatkovou hodnotu celého vozu. Jaké je řešení? Vcelku zajímavé, pojďme se na něj s AutoŽivě.cz podívat společně.
Výměna baterie u staršího vozu přestává čím dál tím více dávat smysl
Podobná situace, jakou jsem popsal v úvodním odstavci, se přihodila jistému Moritzu Leichtovi z Německa, takto majiteli dvanáct let staré dodávky E-Smart. Ne, není to poslední model Mercedesu EQ ani to není nádherné Audi e-tron GT. Ale funguje, pracuje, svůj účel plní. Výměna baterie by každopádně byla finanční katastrofou, s ohledem na zůstatkovou cenu vozu a omezené možnosti jejího majitele. Řešení se tak nakonec našlo v nově vzniklé berlínské dílně, kde si účtovali zlomek ceny nové baterie.
Moritz Leicht a jeho Smart Electric Drive už totiž nejsou nejmladší, jak informuje například magazín smart-emotion.de. Elektromobil za zmíněných dvanáct let najel více než 300 000 kilometrů. Slušná porce kilometrů, chtělo by se říci. A je přirozené, že elektromobil ztrácí dojezd. A osmiletá záruka na baterii? Dávno vypršela. Pokud by Leicht nechal baterii kompletně vyměnit, stálo by to 17 000 eur. Což je pochopitelně ekonomický nesmysl, to by mohl kompletní úspory za roky provozu odepsat jedním šmahem.
Pokud vyměníte jen vadné články, ušetříte opravdu hodně
A tak přichází na řadu EV Clinic v Berlíně. Odborníci tady byli schopni Leichtovi pomoci za příznivých podmínek. Baterii diagnostikovali, rozebrali, našli vadné články, opravili. Za prodloužení dojezdu o 20 procent, který jeho elektromobil nyní nabízí, musel majitel zaplatit pouze 900 eur. Z dřívějších 75 % celkové kapacity je tak náhle 95 %, a to je celkem rozdíl. Za 900 euro? Zcela akceptovatelné.
Pokud baterie ohlásí ztrátu kapacity, zřídka bývá vadný celý blok baterie. Často „odejdou“ pouze jednotlivé buňky, čímž se žel spustí řetězová reakce. Leicht přirovnává články ke sklenicím, které jsou v nové baterii zcela naplněny vodou a během jízdy se rovnoměrně vybíjejí. V průběhu let se ale může stát, že jedna ze sklenic ztratí více vody než ostatní. Pokud je baterie prázdná, vypne se, i když jsou všechny ostatní sklenice stále plné.
Berlínská klinika pro elektromobily, která byla otevřena teprve před několika měsíci na místě bývalého letiště Tegel, se právě tímto problémem zabývá. Tým kvalifikovaných mechatroniků hledá chyby a vyměňuje pouze články, které snižují dosah. V případě Leichtova Smart Electrive Drive s baterií o kapacitě 17,6 kWh musely být vyměněny pouze 3 z 93 článků. Výsledek je ohromující. Tři vyměněné články zvýšily celkovou kapacitu baterie ze 75 na 95 procent jejího nového stavu. EV Clinic navíc poskytuje na takto repasovanou baterii dvouletou záruku.
Elektromobilní klinika v Berlíně: inspirace pro podnikavé Čechy?
EV Clinic v Berlíně je v jistém smyslu franšízová společnost. První klinika pro elektromobily byla založena před několika lety v Záhřebu v Chorvatsku. Nával zákazníků z Německa byl tak velký, že se šéf společnosti Vanja Katic rozhodl otevřít pobočku v Berlíně. A v Německu rozhodně nemá o zakázky nouze. Něco mi navíc říká, že zájem o jeho služby bude s dalšími roky jen a jen vzrůstat. A že by to možná nebyl špatný tip ani pro podnikavé jedince v Čechách, co myslíte?