Poprvé v ČR: 50 nových elektromobilů v roce 2024. Je překvapující, kdo všechno už bude pouze na baterie

Přehled chystaných elektronovinek na rok 2024 obsahuje neuvěřitelných 50 modelů. Přitom vozů se spalovacími motory bude příští rok méně. Potřebuje to komentář?

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Popravdě si nepamatuji, kdy jsme tady naposledy měli přehled „50 ABC XYZ“. Deset nejlepších naftových motorů? Pět kabrioletů do 100 000 korun? Nebo 10 nejlepších rodinných hatchbacků? Jak si přejete. Podobné žebříčky publikujeme často a pravidelně. Ale 50 elektromobilů? Nevídané. Na druhou stranu, zcela přesně to dokládá, čím celý obor v současné době prochází: totální revolucí. Mění se všechno od základů, přitom nikdo pořádně neví, co bude vlastně zítra. Pojďme se na 50 novinek podívat společně.

Méně novinek se spalovacím motorem, než na elektřinu

Možná je zajímavý ještě jeden údaje: Pokud jde o novinky automobilového průmyslu, bylo by rychlejší a jednodušší uvést všechna vozidla bez elektromotoru, která jsou nyní na cestě. Potřebuje to komentář? Myslím, že nikoli. A i když se některé značky ještě musí k „elektrošílenství“ připojit, řada z nich stanovila data v tomto desetiletí, kdy plánují již neprodávat vozidla obsahující spalovací motor. Elektromobily dnes sice stále tvoří malý zlomek prodejů, ale automobilky počítají s tím, že toto procento rychle poroste.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Z jednoduchého důvodu: Protože v blízké budoucnosti zaplaví trh stovkami modelů na baterie. Pro přehlednost a rozumný rozsah celého článku se s podrobnějším popisem zastavíme jen u několika vybraných modelů, které mohou být pro české čtenáře zajímavé. Přehled zahrnuje i vozy amerických značek pro tamní trh, těmi se pochopitelně do detailu zabývat nebudeme. Zde je tedy to, co se očekává, že dorazí během příštích 15 měsíců, do konce roku 2024.

Hitech z Německa: Audi & BMW

Acura ZDX: Debutový elektrický crossover Acura se začne prodávat začátkem roku 2024. Acura odhalila produkční verzi ZDX během srpnového Monterey Car Week. ZDX je součástí spolupráce s General Motors a bude jezdit na bateriově poháněné platformě GM Ultium. 

Audi A6 E-tron: Elektrický sedan střední velikosti bude mít premiéru v roce 2025 a ponese typový štítek rodiny A6 na platformě PPE. Očekává se, že současný sedan A6 se spalovacím motorem bude žít dál jako A7.

Audi Q6 E-tron: Elektrický crossover střední velikosti představí platformu PPE nové generace koncernu Volkswagen, kterou Audi sdílí s Porsche, ve druhé polovině roku 2024. Q6 E-tron je zhruba stejně velký jako oblíbený crossover značky Q5. Audi říká, že platforma je škálovatelná z hlediska velikosti vozidla i baterie.

iZdroj fotografie: Audi

BMW i5: BMW představí několik variant svého nejnovějšího elektrického štítku, včetně variant s pohonem zadních a všech kol. Tento měsíc dorazí plně elektrický sedan střední třídy. Vlajková loď i5 M60 xDrive poskytuje výkon adekvátní divizi M, produkuje 590 koní a zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy. Vstupní sedan i5 eDrive40 vyměňuje sílu za dojezd, poskytuje 335 koní a 395 mil.

BMW i7: Letos na podzim BMW rozšiřuje svou elektrickou řadu 7 o jednomotorovou variantu rwd. Motor i7 eDrive50 na zadní nápravě poskytuje výkon 449 koní. Výkonnější dvoumotorový i7 M70 xDrive s výkonem 650 k dorazí koncem tohoto roku.

BMW představilo nový model „M“. Tak brutální stroj už roky neudělalo, navždy se zapíše do kroniky legend

Amerika jede elektromobily v plné palbě

BrightDrop Zevo 400: Zevo 400, z jednotky elektrické dodávky GM, nabízí více než 11 metrů3 nákladového prostoru pro kratší a častější dodávky, jako jsou potraviny. Zahájení výroby se očekává ve čtvrtém čtvrtletí.

Elektrický crossover Buick: Buick uvedl, že jeho první EV dorazí do roku 2024. Není jasné, co Buick přinese na trh jako první, ale značka potvrdila pětimístný crossover Electra E5 pro. Přičemž ponechala prostor pro možnost, že E5 by mohla přijít do Států.

Cadillac Escalade IQ: Escalade IQ pro rok 2025 nabízí řadu vyspělých technologií, luxusního pohodlí a elegantních designových prvků, které vytvářejí výraznou identitu a zároveň respektují hodnotu, kterou SUV buduje u spotřebitelů již 25 let.

iZdroj fotografie: Cadillac

Cadillac Celestiq: Celestiq, elegantní, futuristicky vyhlížející pětidveřový elektrický sedan, se začne vyrábět v prosinci a začne se prodávat začátkem příštího roku. Dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za přibližně 3,8 sekundy. 

Chevrolet Blazer EV: Prodej elektrické verze středně velkého crossoveru Blazer, vyrobeného v továrně GM Ramos Arizpe v Mexiku, bude pravděpodobně zahájen před koncem roku 2023.

Chevrolet Bolt EUV/EV: Chevrolet ukončí výrobu Bolt EUV a EV, postavených na předchozí bateriové architektuře GM, na konci roku 2023. Orion Assembly na předměstí Detroitu, kde se Bolt vyrábí, bude přestavěn na výrobu Silverado a Sierra EV. 

Nejlepší důkaz nesmyslnosti elektromobilů? Prezident za volantem elektrického Hummeru: „To má být náš vzor?“

Chevrolet Equinox EV: Základní model 2024 Equinox EV bude mít dojezd 250 mil, s vyššími výbavami až 480 km. Chevy bude pokračovat ve výrobě benzínového motoru Equinox, který je dlouho jedním z bestsellerů GM, i poté, co letos dorazí elektrická verze. 

Chevrolet Silverado EV: V závodě GM Factory Zero v Detroitu byla zahájena výroba vozového parku Chevy Silverado EV 4WT. 4WT poskytuje odhadovaný dojezd 450 mil a začíná na 79 800 USD včetně dopravy. 

Cruise Origin: Výroba Originu má začít brzy v továrně Factory Zero v Detroitu. Společnost GM vyvinula Origin s Hondou jako samořídící dodávkové vozidlo. 

Dodge Challenger EV: Benzinová verze Challengeru, stejně jako Charger, se vyřadí z výroby na konci roku 2023. Bateriový model nové generace na platformě STLA Large pro elektrifikovaná vozidla by mohl dorazit v roce 2024.

Dodge Charger EV: Dodge umožnil světu nahlédnout do svých plánů EV v roce 2022 s konceptem Charger Daytona SRT. Koncept kupé je nabitý prvním „výfukovým“ systémem v tomto segmentu a 800voltovou baterií. 

Fiat, Honda, Hyundai & Jeep

Fiat 500e: Přepracovaný 500e se má na trh dostat v prvním čtvrtletí roku 2024. Premiéra se má uskutečnit na listopadovém autosalonu v Los Angeles.

Ford Mustang Mach-E: Ford plánuje letos na podzim představit výkonnostní variantu Rally svého elektrického crossoveru.

Nejkontroverznější Ford Mustang představen. Elektrický Mach-E zaujme parametry

GMC Sierra EV: Sierra EV Denali Edition 1, první ze tří plánovaných úrovní výbavy, je poháněna dvojicí elektromotorů o výkonu 754 koní. GMC říká, že kamion bude mít dojezd 640 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. 

Honda Prologue: První EV Honda nové éry se začne prodávat začátkem roku 2024. Prologue je výsledkem spolupráce mezi Hondou a GM a bude využívat akumulátorovou elektrickou platformu Ultium od GM. 

Hyundai Ioniq 5: Oživení první specializované elektrické nabídky Hyundai je naplánováno na konec roku 2024, kdy by také mohla vyjít výkonná, technologiemi nabitá varianta N, která má přinést výkon více než 600 koní. Wow.

iZdroj fotografie: Míra Fořt

Hyundai Kona Electric: Druhá generace bateriemi poháněného crossoveru se očekává v prodeji koncem roku 2023. Styl je více nakloněný elektromobilům, se světelnou lištou, která se táhne přes přední část modelu. Je vybaven standardní 48,6 kWh baterií, která nabízí dojezd 320 km a výkon 133 koní. 

Jeep Recon: Elektrický Recon je ekologický off-road inspirovaný Wranglerem. Bude mít odnímatelné dveře a skla, aby nabídl zážitky pod širým nebem. Výroba začíná v roce 2024.

Jeep Wagoneer S: Wagoneer S EV je luxusní model střední třídy s designovým jazykem, který jej odlišuje od jeho větších třířadých protějšků. Jeep se zaměřuje na dojezd 1 000 km a jeho cílem je dosáhnout výkonu 600 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h za přibližně 3,5 sekundy.

KIA v Čechách, Land Rovery, Lucid stejně jako Maserati

Kia EV5: Kia odhalila svůj kompaktní crossover EV5 ve formě konceptu, velikostně se blíží nejprodávanějšímu Sportage a sdílí hranaté stylové prvky s EV9. Očekává se, že bude uveden na trh koncem roku 2024 jako model 2025.

iZdroj fotografie: KIA

Kia EV9: Kia v dubnu na autosalonu v New Yorku představila svůj krabicový elektrický crossover EV9 velikosti Telluride, který slibuje prémiový interiér, cílový dojezd na čistě elektrický pohon 480 km a ultrarychlé nabíjení díky architektuře E-GMP. Jeho standardní baterie bude mít kapacitu 76,1 kWh s možností upgradu na sadu 99,8 kWh. Přestože první EV9 budou dovezeny z Jižní Koreje, výroba se přesune do závodu Kia v Gruzii. 

Range Rover Sport s brutálním výkonem

Land Rover Range Rover: Elektrická verze využívající platformu MLA dorazí koncem roku 2024. Range Rover bude mít dva motory, jeden pro každou nápravu. Odhadovaný dojezd je 480 km.

Land Rover Range Rover Sport: Elektrický model dorazí koncem roku 2024. Dva motory budou pohánět všechna čtyři kola. Receptem Range Roveru Sport bude ohromující výkon nad terénními schopnostmi.

Lucid Air: Lucid letos přidává ultravýkonnou luxusní verzi Sapphire svého čtyřdveřového sedanu. Třímotorový Air Sapphire s výkonem 1 234 k přijde plně naložený na zhruba 5,5 milionu dolarů. Společnost odhaduje zrychlení z 0 na 100 km/h za 1,89 sekundy, čímž překonala Teslu Model S Plaid.

iZdroj fotografie: Lucid

Lucid Gravity: Lucid aplikuje vlastní technologii Air na třířadý crossover. Gravity testuje na silnicích v USA s maskováním. Lucid neoznámil ceny, ale měly by být podobné nebo vyšší než sedan Air, na kterém je založen.

Maserati GranTurismo: Kupé a jeho kabriolet dostanou letos zcela elektrické varianty. Výkon přesáhne 1200 koní.

Porsche, Mercedes a Polestar

Mercedes-Benz eSprinter: Bateriová verze dodávky Sprinter dorazí ve čtvrtém čtvrtletí. eSprinter, postavený na platformě Electric Versatility Platform, bude v Evropě k dispozici se třemi možnostmi baterie a lze jej nakonfigurovat jako dodávku, valník nebo sanitku.

Mercedes-Benz EQB: Osvěžení kompaktního elektrického crossoveru se má uskutečnit v první polovině příštího roku.

iZdroj fotografie: Mercedes

Mini Cooper EV: Elektrický Mini Cooper SE končí výrobu příští rok v Oxfordu v Anglii. Mini jej globálně nahradí subkompaktním hatchbackem EV postaveným v Číně na nové platformě menší než současný Hardtop. EV bude obsahovat 40 kWh/54 kWh baterie a ujede více než 320 km na jedno nabití.

Polestar 3: Crossover střední velikosti, postavený na nové plně elektrické platformě SPA2. Bude mít sportovní duální motory a odhadovaný dojezd až 480 km. Měl by dorazit ve druhé polovině roku 2024.

Polestar 4: Polestar 4, který automobilka nazývá reinterpretací crossoveru ve stylu kupé, bude nejrychlejším modelem výrobce elektromobilů, až se dostane do Evropy a USA na začátku roku 2024.

Porsche Macan: Bateriemi poháněné verze Macanu se začnou dodávat v první polovině roku 2024. Výroba začíná v závodě v německém Lipsku letos na podzim. Automobilka uvedla, že elektrický Macan s výkonem 600 k bude „nejsportovnějším modelem ve svém segmentu“.

Nové Volvo je levnější než Opel a zrychlí 0–100 km/h dřív než Porsche. Češi už se zapisují na čekací listinu

Porsche Taycan: První elektromobil tohoto výrobce sportovních vozů dostane v první polovině roku 2024 osvěžení, které vylepší světlomety a přední a zadní obložení. Aktualizace přinese rychlejší nabíjení a zvýšení výkonu. Porsche by mohlo vedle vylepšeného vozu přinést i výkonnou variantu.

Amerika pure & opulentní luxus z Evropy

Ram 1500 REV: Ram začne prodávat elektrickou verzi pickupu 1500 v roce 2024. Nákladní vůz nabídne standardní 168kWh baterii s dojezdem až 560 km a Ram má v úmyslu dosáhnout až 800 km s volitelnou baterií o kapacitě 229 kWh.

iZdroj fotografie: RAM

Ram ProMaster: Velká dodávka letos dostává elektrickou variantu. Půjde o první elektromobil značky.

Rivian R1S/R1T: Crossover R1S a pickup R1T dostanou letos nové baterie. U R1T nabízí možnost Max pack dojezd až 640 km v rámci upgrade za 320 000 korun oproti standardnímu balíčku ohodnocenému na 430 km.

Rolls-Royce Spectre: Elektrické kupé, které dorazí na konci roku 2023, zaplňuje mezeru v sestavě po Wraith, která byla ukončena v roce 2022. Spectre, postavený na hliníkové platformě Architecture of Luxury sdílené se spalovacím motorem Cullinan a Ghost, je nejaerodynamičtějším Rolls- Royce s koeficientem aerodynamického odporu 0,25. 

Půjde konečně Cybertruck do výroby?

Tesla Cybertruck: Hranatý, divoce stylizovaný pickup je nejočekávanějším vozidlem výrobce elektrických vozidel od Modelu Y v roce 2020. Cybertruck bude mít pohon všech kol, řízení zadních kol a vnější panely karoserie z nerezové oceli. Musk také slíbil dojezd až 800 km na jedno nabití.

Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

Tesla Model 3:Kompaktní sedan, který byl uveden na trh v roce 2017 jako vstupní model Tesly, dostává svůj první facelit. Automobilka představila 31. srpna novou verzi, která přidává prémiové funkce, včetně obrazovky infotainmentu na zadních sedadlech a směrových světel, které byly přesunuty na volant. „Sofistikovanější materiály, ventilovaná sedadla a přizpůsobitelné ambientní osvětlení,“ řekla Tesla o vylepšeném Modelu 3. „Vytříbenější a uvolněnější jízdní vlastnosti díky kombinaci tužší karoserie a aktualizovaného naladění odpružení.“

iZdroj fotografie: Tesla

Tesla Roadster: Druhá generace Roadster od Tesly byla poprvé představena v roce 2017, ale byla několikrát odložena. Někteří prognostici říkají, že by k tomu mohlo dojít koncem roku 2024.

Vietnam, VinFast, Volvo & Volkswagen

VinFast VF 6: Premiéra vietnamského subkompaktu VF 6 je naplánována na příští rok s výkonem 174 koní v základní výbavě a dojezdem 400 km podle evropského standardu WLTP. Řada Plus má výkon 201 koní a dojezd 380 km.

VinFast VF 7: Očekává se, že kompaktní VF 7 dorazí v roce 2024 z Vietnamu před zahájením americké výroby v roce 2025. VinFast uvedl, že základní Eco verze crossoveru bude mít 201 koní a 75,3 kWh baterii. Dojezd se odhaduje na 450 km.

VinFast VF 9: Třířadý VF 9, vlajková loď této řady, přichází letos se sedmi sedadly a počáteční cenou 1,6 milionu korun s dopravou. VinFast uvedl, že velký crossover přichází s výkonem 402 k, standardním pohonem všech kol, sedadly v imitaci kůže a pokročilými asistenčními prvky.

Volkswagen ID Buzz: Microbus v retro stylu, který se ukázal ve finální podobě, dorazí v roce 2024 s větším prostorem od B-sloupku dozadu a delším rozvorem.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Volkswagen ID4: ID4 vyrobené v USA bude přepracováno v první polovině roku 2024 s vylepšeným dojezdem a novým informačním a zábavním systémem, podobným systému ID Buzz, aby reagoval na obavy spotřebitelů.

VW kupuje doly na suroviny do baterií, o budoucnosti je rozhodnuto. Koncern chce být „papežštější než papež“

Volkswagen ID7: EV sedan na bázi MEB dorazí do USA v druhé polovině roku 2024 a bude dovážen z Evropy. Je vybaven 15palcovým dotykovým displejem, head-up displejem s rozšířenou realitou a elektrochromatickou skleněnou střechou. 

Volvo EX30: Kompaktní crossover vyrobený v Číně dorazí v první polovině příštího roku. EX30 stojí na platformě Sustainable Experience Architecture, která je základem vozidel jiných značek Geely Group. Crossover má baterie s kapacitou 69 kWh a poskytuje dojezd 430 km v jednomotorové verzi a 420 km ve dvoumotorové výkonové variantě. 

iZdroj fotografie: Volvo

Volvo EX90: Sedmimístný velký prémiový crossover, postavený na plně elektrické platformě SPA2, bude při uvedení na trh dostupný ve verzi se dvěma motory a pohonem všech kol. Jeho baterie o kapacitě 111 kWh poskytuje výkon 496 koní a dojezd podle EPA až 480 km. 

50 průkopníků nové doby, mnozí míří i na český trh

Tolik 50 novinek napájených bateriemi a poháněné elektromotorem, které zamíří na evropský, stejně jako na americký trh. Některé z nich se do Čech pravděpodobně nedostanou, některé naopak s téměř absolutní jistotou ano. Jak je patrné, výběr začíná být opravdu velký, od malého VinFastu nebo Volva EX30 (to slibuje být obzvlášť zajímavé v poměru výkon/cena) až po Rolls-Royce. Co myslíte, opravdu se v těchto měsících „lámou ledy“ a budoucnost již bude čistě elektrická? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Věříte, že budoucnost bude pouze elektrická?

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články