Největší bazar s ojetinami ztratil 99 % své hodnoty a je blízko k bankrotu. Co se vlastně stalo?

I opravdu velcí hráči na trhu s ojetými vozy se mohou dostat do problémů, které je přivedou na pomezí bankrotu. Co se vlastně stalo s jedním z největších prodejců ojetin?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Perspektivní trh s ojetinami je něco, na čem velmi dobře profitují tisíce obchodníků, od těch s několika málo vozy na malém dvorku až po giganty typu českého AAA Auto, jenž ve svých pobočkách nabízí tisíce aut a je schopen v krátké době sehnat v podstatě libovolný model dle vašeho přání. Přesto se razantní změny ve způsobech prodeje nevyhýbají ani těmto gigantům a z velkých plánů na rozvoj jsou náhle starosti s bankrotem. Co se vlastně stalo? Pojďte se na ten příběh podívat se mnou.

Megaprodejce s megaúspěchem během covidu je na bankrot

Jak totiž uvádí mj. britská BBC, internetový prodejce ojetých vozů Cazoo se dostal do nucené správy poté, co v rámci velké restrukturalizace zrušil stovky pracovních míst. Ztrátová společnost se stále snaží získat peníze od investorů a v březnu změnila svůj obchodní model z dealerství, kde sama kupovala a prodávala auta, na tržiště, kde mohou auta kupovat a prodávat spotřebitelé. Tento krok však následně vedl k propuštění 728 zaměstnanců, jak uvedli správci ze společnosti Teneo poté, co byli jmenováni, aby se pokusili najít řešení (neboli kupce) pro firmu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jste nejslabší, máte padáka. VW došla trpělivost a vyhazuje na dlažbu kvůli elektromobilům

Cazoo se stal mimořádně populární během pandemie covidu, kdy omezení nutila kupce automobilů prodávat a nakupovat online. Pokud jste tedy v letech 2020–2021 sami nepoužívali Cazoo, pravděpodobně jste o něm věděli, nebo jste o něm minimálně slyšeli. Jeho reklama byla zcela všude, společnost sponzorovala fotbalové týmy Premier League Aston Villa a Everton, stejně jako řadu dalších velkých sportovních událostí ve Velké Británii. Vypadalo to zkrátka na další megaúspěšný projekt.

Vsadili všechno na technologie: naší alza.cz to vyšlo, jim nikoli

Cazoo se lišil od ostatních tradičnějších prodejců aut – byl to technologický byznys, který se snažil nastavovat pravidla jinak a změnit dosud fungující obchodní schémata. Platforma umožňovala nakupujícím nakupovat, částečně vyměňovat a financovat vozidla zcela online. Lidé si mohli svoje auta objednávat, když seděli na pohovce u televize, a vozidlo jim bylo doručeno až před dům za pouhých 72 hodin se sedmidenní zárukou vrácení peněz. Podobně snadno, jako si objednáte pizzu. Jen s tím rozdílem, že tu vrátit nemůžete.

iZdroj fotografie: Bazar AHOS / Creative Commons / CC-BY-SA

Tajné tipy na ojetiny: České autobazary skrývají poklady. Žerou do 6 litrů nafty, nestojí majlant a jsou lepší než dnešní SUV

Mimochodem na podobné flexibilitě a rychlosti založila svůj byznys i naše alza. Zmíněná pandemie covidu navíc výrazně navýšila jmění Cazoo. Stejně jako omezení platné během té doby, která znamenala, že lidé mohou nakupovat ojetá auta pouze online, hrál britském prodejci do karet také celosvětový nedostatek mikročipů, který narušil výrobu nových vozidel, proto ceny ojetých vozů stoupaly. Byl o ně tedy větší zájem a lidé v Cazoo to velmi dobře pochopili.

Jednorožec už při vstupu na newyorskou burzu

Úspěch na sebe nenechal čekat. Když byla v září 2021 kotována na newyorské burze cenných papírů, byla oceněna na neuvěřitelných 7 miliard dolarů (5 miliard liber). Nyní ocenění kleslo na pouhých 30 milionů dolarů. To je propad o drtivých 99 %. V listopadu 2021 zakladatel Cazoo Alex Chesterman řekl BBC, že získání jen malého procenta trhu by vytvořilo „obrovský byznys“a tvrdil, že Cazoo nabízí zákazníkům jednodušší zkušenosti, větší výběr a transparentnost ceny.

iZdroj fotografie: Cazoo

Chtěl koupit ojetou Škodu Superb: Soukromý prodejce lhal a zkoušel organizovaný podvod před kamerou

Platforma byla spuštěna ve Francii, Německu, Španělsku a Portugalsku. Na svém vrcholu zaměstnával Cazoo v roce 2021 4 500 lidí. Ale navzdory prvotnímu poslání transformovat automobilový průmysl se faktor dobrého pocitu kolem Cazoo začal vytrácet. Společnost navíc nikdy nevytvořila zisk. I když to u start-upu není nic neobvyklého – ve skutečnosti její zakladatel Chesterman řekl, že tomu tak bude po dvou až třech letech od vstupu na burzy, ztráty Cazoo neustále rostly.

Kupujeme Mercedes po doktorovi: „MUDr. Podfuk, dobrý den.“ Zatajil nám to hlavní, ale přišel ještě horší podvod (skrytá kamera)

V roce 2022 vykázala ztrátu 704 milionů GBP (zhruba 1,9 miliardy korun), což je nárůst z 544 milionů GBP (zhruba 1,5 miliardy) o rok dříve, a v prosinci loňského roku restrukturalizovala dluhy ve výši 630 milionů dolarů (zhruba 1,4 miliardy korun). V té souvislosti Kevin Gaskell, bývalý generální ředitel Porsche, Lamborghini a BMW, říká, že problémy Cazoo byly způsobeny „prostým faktem snahy získat oporu na velmi sofistikovaném, velmi zavedeném trhu“.

Komentáře zasvěcených objasňují, proč to nevyšlo

„Věřili, že by mohli přijít a stát se online maloobchodem a poskytovat kompletní služby, ale prodejci aut to již dělají. V modelu, který vyvinuli, není nic nového,“ řekl Gaskell BBC v pořadu Today.Vynaložili obrovské množství peněz na rozvoj značky. Pokud jde o jejich příjmy, nedostali se ani zdaleka tam, kam by očekávali.“ A co je možná ještě zajímavější komentář:

Philip Nothard, ředitel pro náhled a strategii ve společnosti Cox Automotive, říká, že Cazoo donutilo mnoho zavedených hráčů, aby se přizpůsobili, ale protože se problémy s dodávkami a nedostatek mikročipů rozplynuly, umožnilo to ostatním dohnat je. „Přišli rychle, přišli těžce, přišli s konceptem, který na první pohled fungoval v mnoha ohledech,“ dodává. S tím nelze než souhlasit. Je totiž snazší vybudovat e-commerce z fungující sítě prodejen než opačně:

Škoda začíná zavírat svá dealerství. Se značkou skončí každý třetí prodejce, řidiči to budou mít dál i do servisu

„Ale konkurence nestála. A časem mohli zavedení maloobchodníci nabídnout to, co nabízeli Cazoo. Mohli nabídnout ten digitální omnichannel, e-commerce zkušenost. A v podstatě měli již zavedenou fyzickou infrastrukturu. To je zásadní rozdíl proti dobám v covidu,“ Philip Nothard, Cox Automotive

Co dodat? Zbývajících 208 zaměstnanců firmy bude prozatím zachováno během administrativního procesu. Což je vznešený název pro nucenou správu a následnou likvidaci podniku. Pokus o změnu prodeje ojetin ve velké stylu nevyšel. Lidé si chtějí auto prohlédnout, vyzkoušet, sednout si do něj, projet se. Speciálně u ojetiny. Ideální je mix on-linu a fyzického prodeje. Což už dnes Cazoo možná tuší také. Nebo vy byste si koupili ojetinu čistě přes internet, aniž byste ji fyzicky viděli?

Koupili byste si ojetinu, aniž byste ji fyzicky viděli?

Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články