EU prohrála s elektromobily, teď chybu zopakuje s vodíkem. Evropská auta končí, budeme jezdit výhradně čínským dovozem

Že se Říše středu ve své snaze o automobilovou nadvládou nespokojí jen s elektromobily, je již celkem jasné. Pokud však ovládne i trh s vodíkem, bude toto století opravdu čínské.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

O tom, že Čína opravdu masivně drtí svou konkurenci v elektromobilech, je zřejmě zbytečné cokoli dalšího psát, jen na těchto stránkách jsme se tomuto tématu věnovali nesčetněkrát. Od nesmělých pokusů a prvních opravdu nepovedených automobilů po giganty, jakými jsou dnes Nio, DongFeng nebo BYD a jejich modely, které evropským automobilkám přidělávají desítky vrásek a Elona Muska nutí dál a dál zlevňovat svoji (těžce předraženou) Teslu. Je tohle konec? Zdaleka ne. Pojďme se na to podívat společně.

Nevíme, kudy kam? Nasadíme clo, klidně i zpětně

Jen několik dní zpátky jsem přitom psal článek o tom, jak Evropská unie prohlásila (po dlouhé „vyšetřovací cestě“ přímo v Číně), že uvalí clo na dovážené čínské elektromobily, ba dokonce je i zpětně zdaní. Jinými slovy, když už nevíme, kudy kam, tak tu konkurenci aspoň uměle zdražíme. Že to nemá s budoucností, rozvojem a opravdovou prosperitou Evropy nic společného, tuší možná i prvňák v lavici, co tak tak přečte slabikář. Že to nevědí špičky EU v Bruselu, je ale více než tristní.

EU ztratila kontakt s realitou: Chce zpětně proclít a zdanit čínská auta. Majitelé zuří, protože se nedoplatí

A teď mě napadá, že bych možná mohl zachránit Evropu. Soudě dle toho, jak „brzy“ úředníci EU zjistili, respektive spíše „objevili“, že čínská elektromobilní produkce je zcela jinde, než si dlouhé roky mysleli, bych jim mohl poskytnout cennou informaci. Přátelé z Bruselu, klidně rád a zadarmo. Neb to samé, na co teď s takovým úžasem civíte v oblasti elektromobility, si Čína nechává i na palivo podstatně zajímavější: na vodík. A šepty šepty, prozradím vám tajemství: s vodíkem to míní udělat přesně stejně, jako to udělala s bateriemi.

Přátelé v Bruselu: pro lepší informovanost stačí číst noviny

A vědí to už všichni. Možná by se to tedy mohlo dozvědět i vedení EU v Bruselu. Anebo jim poradím ještě lepší cestu: denní tisk. Jak totiž uvádí magazín Automotive News, „v návaznosti na vedoucí postavení v bateriových elektrických vozidlech se Čína snaží ovládnout další oblast alternativních energií“. Podle březnové zprávy společnosti Interact Analysis, která shromáždila údaje o výstavbě vodíkových stanic v každé provincii, jich hodlá Čína do konce příštího roku provozovat 1 200.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Neboli ještě jinak: Čína 354, Evropa 178. Tato dvě čísla znázorňují počet otevřených a provozovaných vodíkových čerpacích stanic podle údajů společnosti Interact Analysis a European Hydrogen Observatory. A také celkem jasně ukazují to, o kolik Čína předstihla Evropu, pokud jde o stavbu vodíkové infrastruktury. Pokud vám to jen vzdáleně připomíná ještě nedávnou (a v zásadě stále trvající) situaci kolem nabíječek elektromobilů, není to opravdu vzdáleně. Je to totiž přesně to samé.

Jakmile o něčem rozhodne vláda a strana, je vymalováno

„Ústřední vláda říká, že vodík je energií budoucnosti,“ řekla Shirly Zhu, hlavní analytička firmy a autorka výše uvedené zprávy a statistiky v rozhovoru pro AN. Technologie vodíkových palivových článků může být použita k pohonu automobilů až po tahače, přičemž průmysl se více zaměřuje na ty druhé. Toyota, Daimler Truck a další se také zabývají využitím vodíku ve spalovacích motorech. Pochopitelně se stávajícími bateriemi a poměrem cena/hmotnost/dojezd nedává moc kamion na Li-Ion baterie smysl.

Německý gigant po 6 letech rezignuje na elektromobily, nevidí v nich smysl. Drsné procitnutí je tu

Dominantní postavení Číny v nově vznikajícím odvětví dopravy na vodíkový pohon se vyrovná jejímu vedoucímu postavení v bateriových elektrických vozidlech. Elektromobily a plug-in hybridy tvoří více než třetinu prodeje nových aut v Číně. Dosažení těchto snížení bude vyžadovat zelený vodík, který se vyrábí z obnovitelné energie a nikoli z fosilních paliv. Zelený vodík však zatím tvoří nepatrnou část celosvětové produkce vodíku.

Zelený vodík je dražší, cesta nebude lehká

Jak ale uvádí zpráva, kterou zveřejnila Rada pro vodík a poradenská firma McKinsey & Co., náklady na výrobu vodíku z obnovitelných zdrojů vzrostly o 30 až 65 procent, shodují se obě organizace. Navýšení jde na vrub dražší práci a materiálům, vyšším kapitálovým nákladům a vyšším nákladům na výstavbu elektrolyzérů, jež produkují zelený vodík. Tyto faktory „způsobily pomalejší rozvoj globálního vodíkového průmyslu, než se dříve očekávalo,“ píše se mj. ve zprávě.

iZdroj fotografie: Toyota

Toyota nevěří jen elektřině, ale i vodíku. Po modelu Mirai přichází stylový Lexus LS

Přes všechny komplikace se ale dá celkem spolehlivě očekávat něco, co bych sám pro sebe nazval „syndromem čínského draka“. V čem spočívá? V tom, že jakmile se tento drak jednou do něčeho zakousne (= pustí), nedá pokoj, dokud toho opravdu nedocílí. V bateriích, elektromobilech, v autech na vodík – je to v podstatě jedno. „My se nikdy nevzdáme, a jestli jste si to mysleli, tak jste si to mysleli opravdu hodně špatně.“ Vývoj posledních událostí na poli elektromobility pak dává tomuto tvrzení více než za pravdu.

Věříte, že Čína ovládne vodík podobně jako elektromobily?

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články