GLOSA: Daň z ujetých kilometrů nahradí spotřební daň, řidiči zaplatí více než doposud

Z elektrických aut jde do státní kasy málo peněz, netankují palivo. Efektivnější bude vybírat peníze za najeté kilometry.

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Bylo jasné, že dříve nebo později tato zvrácená myšlenka zazní nahlas a některý z politiků se jí chytí. Aby ne, když to funguje třeba u pojišťoven. Některé totiž nabízí levnější havarijní pojištění u aut, se kterými řidiči jezdí méně. Co napadne politika? Aby řidiči platili tím víc, čím víc jezdí. Téma je aktuální zejména na západ od našich hranic, řešilo se také v sousedním Polsku. Plán na zavedení daně z ujetých kilometrů namísto daně z pohonných hmot vzbuzuje u mnoha tamních řidičů obavy z vyšších nákladů na provoz vozidla.

Úleva na dani za elektromobil? Zdaníme je jinak, podle km!

Zatímco majitelé elektromobilů by podle plánu mohli být z daně z pohonných hmot osvobozeni, zdanění na základě počtu najetých kilometrů by mohlo být nevýhodné pro ty, kteří cestují dlouhé vzdálenosti. Existují země, které poskytují daňové úlevy pro elektromobilové řidiče, chtějí podpořit ekologičtější způsob dopravy. Mnoho vlád také využívá získané finance z daní z pohonných hmot k financování projektů infrastruktury a výzkumu, které mohou pomoci snížit dopady dopravy na životní prostředí.

Stát bude vyplácet peníze za vlastnění staršího auta. Jejich majitelům to usnadní koupi nového vozu

Návrh na zavedení daně z ujetých kilometrů je zatím u různých vlád v různých fázích spekulací, analýz a plánování. Vedoucí elita získává různé reakce od různých skupin včetně automobilových výrobců a spotřebitelů. Je možné, že v budoucnu bude zavedena jiná forma zdanění, která bude zohledňovat jak ekologické, tak i ekonomické faktory. Změna zdanění může mít významné dopady na chování řidičů a na ekonomiku jako celek. Proto je důležité, aby se vlády snažily najít vyvážený přístup, který podpoří ekologičtější dopravu, ale zároveň příliš nezatíží spotřebitele.

Pokrokové Švýcarsko jde cestou zdanění podle nájezdu

Švýcarsko je jednou z prvních zemí, která se pokouší o zavedení daně z ujetých kilometrů, což by mohlo nahradit stávající daň z pohonných hmot. Zatímco stávající daň je založena na množství spotřebovaného paliva, nová daň by byla založena na počtu najetých kilometrů. Logiku to má, zejména tam, kde klesá počet spalovacích aut a roste počet elektromobilů. S rostoucím počtem elektromobilů a klesajícím objemem prodeje paliva se daň z pohonných hmot stává stále méně efektivním zdrojem příjmů.

Proto vláda zvažuje zavedení daně z ujetých kilometrů, což by bylo spravedlivější pro všechny řidiče bez ohledu na to, zda používají elektromobil, nebo tradiční automobil s vnitřním spalovacím motorem. Švýcarská vláda však uznává, že zavedení této daně může být složité, protože by to vyžadovalo vybírání informací o počtu najetých kilometrů od každého řidiče. Aby řešila tuto výzvu, švýcarská vláda zvažuje využití moderních technologií, jako jsou senzory, GPS a další.

Denní poplatek 330 Kč pro majitele vozidel starších 8 let. Nové předpisy od července letošního roku?

Tyto technologie by mohly pomoci sbírat informace o počtu najetých kilometrů a umožnit tak spravedlivé zavedení daně z ujetých kilometrů. Z jiného úhlu pohledu jde o značný zásah do soukromí jednotlivých řidičů. Co když se vláda od sledování nájezdu rozhodne sledovat i trasy, kudy řidič jezdí? Jak rychle jezdí, co si kupuje, s kým jezdí a tak podobně? Daň zahrnutá do ceny paliva je sice krutá a u nás extrémně vysoká, přesto relativně anonymní. Sledování, kolik kilometrů řidič najede, je cestou do pekla diktatury a světa Velkého bratra.

Co byste říkali na novou daň?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články