Japonci na český trh přináší levné SUV, které si našinci vyprosili. Technikou ztrapní Škodu a cenou potopí i Dacii

Jeden ze zajímavých konkurentů někdy poněkud fádních malých SUV sází na nápaditost a výrazný vzhled. Sekunduje mu v tom velmi slušná technika a návdavkem i zajímavá cena.

i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Je to asi dva roky, co jsem měl na jedné svatbě možnost posadit se za volant malého, kompaktního SUV, které jsem sice vždy obdivoval za jeho techniku a design, ale dosud jsem neměl příležitost seznámit se s ním osobně. Z materiálů jsem pochopitelně věděl, co mne bude uvnitř čekat, přesto jsem se neubránil překvapení z oné „motocyklové nádrže“ uprostřed středového tunelu. Tu jsem si hladil dobře minutu a smál se u toho, jak je to bezvadně udělaný design. Nové malé SUV od Nissanu je tu, pojďme se na něj podívat znovu, tentokrát už společně. Nenechte se prosit.

Nissan Juke jako ideální auto do města. A pro mnohé nejen tam

A ještě jeden, čistě soukromý postřeh: ostré verze Nissanů, pojmenované Nismo, se nevyhnuly ani tomuto „městskému drobkovi“. A jakkoli si opravdu ultimátní, rychlé Nissany spojujeme spíše s dřívějšími Skyliny nebo nověji „chuligánskými“ kupé 350/370 se šestiválcem vpředu a pohonem zadních kol, musel jsem kdysi v duchu vyseknout Nissanu poklonu za to, že se pustil s Nismo RS úpravou i na takto tenký led. Jestli by mne 218 koní a samosvorný diferenciál bavily? O tom asi není třeba uvažovat ani vteřinu.

iZdroj fotografie: Nissan

Důchodce (75) se sotva vybelhal o holi ze staré Hondy. Pak otevřel druhou garáž a bylo vymalováno, svištěl rychlostí 351 km/h

Skoro spíš uvažuji, že otevřu své oblíbené stránky s ojetými vozy a podívám se, jak si právě tato verze stojí. Škoda převeliká, že ve „čtyřkolce“ je k mání jen s bezestupňovou CVT převodovkou a s manuálem naopak s pohonem pouze přední nápravy a již zmíněným „samosvorem“. Kdyby to bylo opačně, zřejmě nejen já bych neprotestoval. A kdyby byl poháněný jenom „zadek“, mělo by takové auto k ideálu už celkem blízko. Na kdyby se ale nehraje, nabídka je daná a je pouze na preferencích každého z vás, co si vybere.

Žlutá barva jako magnet na čmeláky i na lidi

To se však stále bavíme o minulé generaci, dostupné již pouze jako ojeté. Nový Nissan Juke je však aktuálně druhým nejoblíbenějším modelem japonského výrobce v Čechách. Lépe už se prodává pouze větší Qashqai, ale v nové, vylepšené verzi bude mít tento městský crossover celkem pádné argumenty, jak možná zamířit i na příčky nejvyšší. Ač se to může zdát triviální, jednou z nich bude barva karoserie. Nissan Juke se totiž vrací s výrazně kanárkovou žlutou barvu, kterou milují i ​​Češi.

iZdroj fotografie: Nissan

„Návrat žlutého vnějšího laku do řady Juke je přímým výsledkem požadavků zákazníků, kteří si tuto barvu oblíbili, když byla představena v první generaci tohoto modelu,“ stojí v oznámení výrobce. „Nová žlutá barva se odstínem liší od barvy použité v předchozí generaci. Nový lak je o něco světlejší, takže vůz vypadá moderněji a výrazněji,“ zdůrazňuje zástupce Nissanu.

Nissan ve specifickém postavení mezi Japonci

Dovolil bych si tady malé odbočení týkající se Nissanu. Je to možná zvláštní, ale pro mne osobně byl Nissan vždy tak trochu „v pozadí“ ze všech japonských výrobců. Za opravdu velkolepě rozkročenou Toyotou, technicky brilantním Subaru (co si tak pokazilo pověst s boxerem diesel) nebo designově elegantní Mazdou, co uměla navrhnout karoserie, z nichž se vám zatajil dech. Od Xedosu 6 před 30 lety po CX 60 před rokem. A dokázala vyrobit „ujetou“ RX8 s Wankelem. Takovou firmu nemůžete nemilovat.

Mazda se nevzdala a představila nový motor. Wankel do plug-in hybridu, spotřeba 1 litr a dojezd 600 km

iZdroj fotografie: Nissan

Ale Nissan? Když pominu ryze japonské úlety v podobě „vytuněných“ Skylinů, s nimiž partičky mládenců z Yakuzy pořádaly ilegální závody v kopcích nad městy, a kupé 350/370Z (a ultimátní GT-R, pochopitelně), tak jsem v nabídce Nissanu nikdy nenašel nic, co by mi dokázalo opravdu zrychlit tep. Almera? Určitě ne. Stejně jako kdysi Primera, mimochodem. Micra? Pěkné malé auto, ale takových je. X-Trail? A po něm Qashqai – oba sázely na zvláštní nenápadnost.

Škoda Kodiaq nebo Nissan X-Trail? Co je lepší, když chcete dobré SUV?

A potom přišel Juke. Nemohl jsem uvěřit svým očím, když jsem ho poprvé spatřil. Nepodobný čemukoli, co do té doby Nissan udělal, malé SUV/crossover s designem, který bych čekal spíše u zmíněné Mazdy než u Nissanu, jenž „nakreslil“ Almeru nebo X-Trail. A bylo mi jasné jedno: pokud tohle auto nebude technicky vyložený propadák, úspěch ho nemůže minout. Nejsem možná úplně Sibylla ani Nostradamus, ale tady jsem se nemýlil. Juke zaznamenal jednoznačný úspěch a nová generace z toho nemíní slevit ani o píď.

Nový Juke: 2 motory, 5 stupňů výbavy a cena od 459 900 Kč

Technicky se na to vybavil dobře, ať již mildhybridem v kombinaci čtyřválce o objemu 1,6 litru s elektromotorem o celkovém výkonu 143 koní a spotřebou paliva (l/100 km) od 4,9 litrů do 6,1 litru, s emisemi CO2 od 114–117 g/km. Mildhybrid v takto malém autě je vítaným zpestřením pohonných jednotek, nabízející velmi slušné výkony při zachování poměrně nízké spotřeby. A zrovna v tomto případě nemá například naše Škoda nic, čím by mohla Nissanu konkurovat.

iZdroj fotografie: Nissan

Se základní výbavou a 1,0 turbo tříválcem od 459 900 Kč

Mildhybrid pak doplňuje malý, přeplňovaný tříválcový motor DIG-T o objemu 1,0 litru coby ekonomická volba těch, co jim stačí jednodušší a méně výkonná technika. 114 koní není nakonec nijak nedostačujících, navíc s kombinovanou spotřebou paliva 6,0 litrů na 100 kilometrů nebude mít většina z nás také žádný problém. Ne všichni nutně potřebují baterii a ekologický pohon, velkou výhodou pouze benzínového pohonu je pak citelně větší zavazadlový prostor (354 u hybridu proti 422 litrům u tříválcového motoru).

iZdroj fotografie: Nissan

Podobně jsou na tom výbavy, čtyři stupně (Acenta, N-Connecta, Tekna a N-Design) splní většinu přání zákazníků malého Nissanu. Se základním stupněm Acenta a litrovým motorem začíná Juke na 459 900 Kč, na opačném konci nabídky je N-Design s 1,6 hybridem, který přijde již na citelnějších 729 100 Kč. A jakkoli mám hybridy obecně rád, osobně bych zřejmě volil druhý stupeň výbavy N-Connecta s litrovým tříválcem a šestistupňovým manuálem, jenž přijde na stále velmi rozumných 508 900 Kč. Poměr výkon/cena? Znamenitý.

iZdroj fotografie: Nissan

Malý crossover/SUV je zřejmě nejen na městské souboje vybaven vcelku dobře. A mohl by být zajímavou volbou pro ty, kdož preferují výrazný design s možností individualizace (plejáda dvojbarevných laků, standardem u N-Design, za pravda ne zcela malý příplatek 28 900 korun potom k dispozici i u Tekna a Connecta) a nebojí se dát najevo svůj styl. A mají rádi žlutou, pochopitelně.

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií

Taky byste ho ocenili s dieselem?

Zdroj: Nissan
Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články