Jízda na rezervu zničí motor. Váhu zlozvyku si řidiči neuvědomují

Plná nádrž stojí i několik tisíc korun, nikdo k pumpě nejezdí rád. Ovšem nechat nádrž prázdnou se může prodražit.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Pravděpodobně jste se nejednou setkali s hláškou, že je třeba natankovat, protože „auto jede na výpary“. Každý řidič zná ikonu rezervy, takzvané hladové oko. Ale ne každý si uvědomuje, že její ignorování může mít katastrofální následky. Jízda na zplodiny z dlouhodobého hlediska může vést k poruchám, zničení součástí, a tím k obrovským výdajům v řádech desítek tisíc korun. Na to mnoho lidí není připraveno, jak psychicky, tak finančně.

Prázdná nádrž je ošemetná věc. Kdo by ale chtěl platit?

Z dlouhodobého hlediska může jízda na rezervu přinést jen a jen škodu. Přesto jsou řidiči, kteří prázdnou nádrž neřeší a jezdí do poslední kapky. Piktogram „prázdné nádrže“ je důležitý signál pro řidiče, aby brzy zajel na čerpací stanici. V opačném případě se takový člověk vystavuje nejen riziku, že během cesty zastaví na náhodném místě, ale také poškodí auto. Těžko říct, kolik kilometrů vlastně můžeme najet na rezervu.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Vše závisí na mnoha faktorech, včetně typu auta. Odhaduje se však, že je to obvykle až několik desítek kilometrů. „To by však nemělo být znamením, abychom takovou zprávu ignorovali,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. Jízda na rezervu může způsobit nasávání vzduchu do palivového potrubí. Nejčastěji se to děje při náhlých manévrech nebo jízdě do kopce. Problém se objeví nečekaně a náhle.

Kdyby to šlo, jezdíme do Polska pro benzin. Stojí pod 20 Kč

U vznětových motorů může odvzdušnění palivového systému způsobit, že vůz nebude chtít nastartovat ani po doplnění paliva. „Bezpochyby došlo k poškození palivového čerpadla,“ říká expert. „Tato část musí být bezpečně chlazena, a to lze zaručit ponořením do benzínu nebo nafty,“ pokračuje pan Pavlíček. „Jemné nečistoty z nádrže mohou tuto součást snadno poškodit,“ dodává.

Na dně palivové nádrže jsou nečisoty a ty mohou cestovat

Ignorování palivoměru může vést k náhlému zastavení na silnici, to je otázka bezpečnosti. Nedostatek správného množství paliva může ovlivnit výkon vozidla a způsobit jeho poruchu v tu nejméně vhodnou chvíli. „Věděli jste ale, že udržování vhodné hladiny paliva ovlivňuje jeho životnost?“ ptá se nahlas expert Pavlíček. Nenatankování paliva může také vystavit riziku poškození vstřikovače, které dodávají benzín nebo naftu do motoru.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Čím je podle experta vůz starší, tím více nečistot se může nahromadit v palivové nádrži. Ty zase mohou být nasávány do palivového systému, kde si s nimi filtrační vložky nemusí vždy efektivně poradit. V důsledku toho se do vstřikovačů dostávají částečky nečistot, které mohou vést k poškození, nebo dokonce úplnému zablokování. Podtrženo a sečteno, i když se člověku k pumpě nechce a „děsí“ ho ceny na stojanech, ve výsledku může zaplatit na opravách auta hodně peněz. A tankovat musí tak jako tak.

Jezdíte s prázdnou nádrží?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články