Legendární Jeremy Clarkson odešel. Škoda, jeho humor bude chybět. Fanoušci smutní

Jedna z nejvýraznějších postav pořadů s automobilovou tematikou k nám žel již z obrazovky o autech nepromluví. Škoda, jeho humor byl a zůstane legendárním.

i Zdroj fotografie: Petr Magera / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

To jméno se v podstatě mohlo stát britskou národní institucí. Podobně jako je tomu u Eltona Johna, Paula McCartneyho nebo u sira Toma Moora. Všichni „na první dobrou“ vědí, co pánové hudebníci (první dvě jména) i hrdina z 2. světové války, ale především z „války“ s covidem (sir Tom Moore) pro dějiny i současnost Velké Británie znamenali. Jeremy Clarkson je na tom podobně. A zřejmě jen jeho „prořízlá pusa“ zůstala překážkou v pasování do šlechtického stavu. A už se to tuším nezmění. Škoda. Pojďme se na to (možná naposledy) podívat společně.

Pro BBC byl TopGear „zlatým vejcem“

A začnu, poněkud netradičně, jedním koncem. Koncem Jeremyho Clarksona u BBC. Kdo jste jen trošku v obraze, máte (respektive měli jste) mezi slovy „Jezza“ a „BBC“ rovnítko. Celých 13 let. Za tu dobu se z Top Gearu stal celoplanetární fenomén, z trojice Clarkson-Hammond-May pak trojice celebrit, co si v podstatě mohly vymyslet cokoli a BBC jim jejich přání splnila. Vznikaly tak opravdu velkolepé až velkofilmové produkce, v nichž se ti tři královsky bavili, sedíce přitom ve stovkách různých aut.

10 nejhorších aut podle Jeremyho Clarksona. Neřeší výkon ani původ, zkritizuje vše. Je mezi nimi i Škoda?

Nutno ale dodat jednu zásadní věc: BBC (neboli British Broadcasting Corporation) to samozřejmě nedělala proto, že by chtěla těm třem udělat radost. Nebo možná ano, ale ten hlavní důvod byl pochopitelně jinde. TopGear byl se svou „nadnárodní přijatelností“ vysílatelný v podstatě kdekoli na světě a vtípkům celé trojice se taktéž smáli lidé v podstatě všude. Jinými slovy: pro BBC byl TopGear naprosto jistým a nekončícím zdrojem peněz, reprízovatelným a velice dobře prodejným.

iZdroj fotografie: Ank kumar / Creative Commons / CC-BY-SA

Neboli, jak jsem kdesi onehdá četl, TopGear byl pro BBC „zlatým vejcem“. S ohledem na to, jak velkolepě některé díly vypadaly, o tom zřejmě nebylo pochyb. Mám z titulu svojí minulé práce poměrně slušné povědomí o tom, co kolik „na place“ stojí i kolik je potřeba různé techniky na jeden „obyčejný“ záběr vozů za jízdy, jichž jsou jednotlivé díly plné. Kolik kamer, kamerové techniky a štábu muselo být na zkušebním okruhu, kde se natáčelo. Z čehož ovšem plyne jediné: kdyby se to BBC nevyplácelo (resp. na tom ještě královsky nevydělávala), tak to nedělá.

Fyzický útok na produkčního kvůli steaku s hranolkami

Tím spíš pro mne bylo šokem, když v roce 2012 do médií prosákla informace o arogantním chování Clarksona na natáčení jednoho z dílů. Respektive přesněji: o fyzickém napadení produkčního Oisina Tymona kvůli jídlu. O co tehdy šlo? Štáb se vrátil večer po náročném natáčecím dni na hotel v hrabství Severní Yorkshire. Clarkson si chtěl dát steak a hranolky, kuchyně už ale byla zavřená. Načež začal urážet Tymona za to, že pro něj jídlo nezařídil, a vydržel to 20 (!!!) minut. A nakonec ho fyzicky napadl. Po incidentu se pak šéfům stanice sám udal.

Jeremy Clarkson se drsně obul do Meghan. Neodpustil si své rýpavé poznámky při vzdávání pocty královně

iZdroj fotografie: Creative Commons / CC-BY-CA

Takto napsáno to vypadá poměrně dramaticky, ale popravdě si to dokážu celkem plasticky představit. Opět: vím moc dobře, jak vypadáte po „denních pracech“ (terminus technicus filmařiny) a celodenním natáčení, které často jede od „světla do světla“, v létě tedy od 5 do 22 hodin. Jak nemáte čas si pomalu ani odskočit, natož se najíst, jak vše řešíte v poklusu s bagetou v ruce a jste rád, že v těch deset večer padnete někam na židli a můžete vydechnout. Ne, velká natáčení opravdu nejsou procházkou růžovým sadem.

Filmařina (i televizní) je v „topverzi“ extrémně náročná práce

Je to drsná, fyzicky i duševně vyčerpávající práce, kdy záleží na dokonalé souhře desítek či stovek lidí, kdy každá chyba stojí okamžitě peníze (a často ne malé) a kdy nejsou výjimkou stavy, že máte nervy opravdu „na pochodu“. A současně nemám popravdě moc iluze o tom, že ačkoli Clarkson vypadá před kamerou jako nesmírně „cool týpek“, velmi vtipný a velmi roztomilý, tak v soukromí – notabene po náročném dni – dokáže být krutě nepříjemný a arogantní k členům štábu a chovat se jako opravdová namyšlená celebrita.

Stylové Lamborghini Diablo bylo zničeno při natáčení epizody Top Gearu

Kterou také nepochybně byl. Zbytek je historie. Generální ředitel BBC Tony Hall se rozhodl Clarksona na základě tohoto incidentu propustit, a především s ohledem na fyzické napadení neměl podle právníků tehdy v podstatě ani jinou možnost. Nemohlo to být pro něj lehké rozhodnutí, neb si musel být velmi dobře vědom toho, že ačkoli TopGear bude zřejmě pokračovat, bez Clarksona (a jeho dvou kamarádů) už to nebude ono. Což se také přesně stalo, včetně odchodu Maye a Hammonda.

BBC ctila odkaz gentlemanů, právo i zákon. Very british

„S lítostí musím konstatovat, že jsem dnes Jeremymu Clarksonovi oznámil, že BBC neobnoví jeho smlouvu. Nebylo to pro mě snadné rozhodnutí. Učinil jsem tak po pečlivém zhodnocení faktů a po osobní schůzce s Clarksonem i Tymonem,“ řekl generální ředitel BBC Tony Hall. Ocenil jsem tehdy velmi férovost a transparentnost BBC, kde byla znát staletá tradice (založena 18. října 1922 v Londýně) i smysl pro právo a pořádek. Dovedu si živě představit, jak by to leckde jinde „ututlali“, jen aby se penízky sypaly dále.

iZdroj fotografie: Flickr / Creative Commons / CC-BY-CA

Clarkson přiznal vztah ke Škodě: Testuje Škodovky a nenechá na nich nit suchou, všechna videa jsou tady

Nicméně jak jsem již uvedl, od té chvíle již nebylo nic jako dřív. Osobně se domnívám, že mezi BBC a Clarksonem fungovala osobní chemie, tak důležitá v mezilidských vztazích. Je to Angličan se vším všudy, patriot, a jakkoli mu Amazon v jeho novém pořadu GrandTour nabídnul možná ještě lepší (a „ještě neomezenější“) finanční a technické podmínky, věhlasu TopGearu nikdy nedosáhnul. A co je pro nás fandy do aut a vtipných TV pořadů možná nejvíc smutné, už ani nedosáhne.

„Jsem neschopný, starý a tlustý.“ Ale no tak, Jeremy. Co třeba méně steaků?

Jak totiž uvedly mj. britské Timesy, Clarkson se s definitivní platností stahuje z TV obrazovek a bude se již věnovat jen farmaření na své farmě. „Jsem neschopný, starý a tlustý,“ prohlásil o sobě mj. v interview. S trochou ironie sobě vlastní bych si dovolil namítnout, že 64 let, které Clarkson má, jsou pro muže zcela nepodstatným číslem. A že třeba zmíněný Tom Moore vybral onu miliardu pro britské zdravotnictví tím, že se svým chodítkem chodil denně po zahradě. Za covidu. V 98 letech.

iZdroj fotografie: Flickr / Creative Commons / CC-BY-SA

Jeremy Clarkson kritizuje Porsche. Řekl, že 911 je auto navržené Hitlerem. Myslel to však úplně jinak

A co se „tlouštky“ Jeremyho týče, obdobně: možná méně steaků s hranolkami večer po natáčení, a vše bude OK. Ale dosti ironie. Pravdou je, že možná hlavní důvod je ten, že s nastupující vlnou elektromobilů se Jeremyho humor, a vůbec pořady typu TopGear, stanou neaktuálními. O čem také chcete psát u (tak trochu) bezduchých vozidel, s elektromotory pod kapotou, bateriemi v podlaze a jízdními vlastnostmi velmi podobnými a mj. podřízenými právě oné rozměrné (a těžké) baterii v podlaze?

V tom „Jezzu“ plně chápu. A vnímal bych to asi podobně. Jak to vidíte vy? Zasmějeme se někdy ještě u Tesly, Nio, Dongfengu nebo BYD? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Co (ne)pěkného byste o elektromobilech řekli do kamery vy?

Zdroj: The Times
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články