Zatímco ostatní elektrifikují, Mazda uvádí revoluční motor. Nová „6“ se vysměje celé slavné EU

Mazda již proslula nemalým odporem k zavedeným konvencím. A tak i v době, kdy pod kapotami brumlají malé tříválce, přichází s fantastickým řadovým šestiválcem. Na benzín.

i Zdroj fotografie: Mazda
                   

Kdybychom měli posuzovat vznik nových modelů pouze optikou evropských značek, dospěli bychom možná k poněkud chmurnému závěru, že nic než maloobjemové motory, začasto notně „dopované“ turbodmychadlem, hybridy či rovnou elektromobily dnes již stavět nejdou. Všechno ostatní Brusel „zašlapal do země“ a přiměl výrobce, aby navrhovali a stavěli pouze v takto úzce vymezené oblasti. V tom případě je jedině dobře, že Japonsko není v EU. Protože Mazda by se Bruselu mohla momentálně vysmát. Pojďme se na to podívat společně.

Mazda 6 je pro výrobce klíčový model

A přiznám se rovnou, že její „šestka“ se mně osobně vždy velmi líbila, jakkoli jsem ji nikdy neměl a řídil ji snad jenom jednou, díky mému kamarádovi. Který měl naopak již asi čtvrtou a po problémech s korozí (a odklonu od nafty) zůstal u 2,5litrového benzínového motoru. Atmosféricky plněného, prosím. S kterým to auto jede opravdu více než skvěle, se zcela lineárním průběhem výkonu a až do nějakých 6 000 otáček i točivého momentu. Malá nirvána proti litrovému tříválci s turbem.

A aby toho rebelství nadále asi nebylo málo, ohlásila Mazda novou „šestku“ – a rovnou s šestiválcem pod kapotou. A pohonem zadních kol. Japonské BMW? Možná, ale v tom případě některý z klasických modelů. Neb ani BMW již dnes není, co bývalo. Protože je pod jurisdikcí EU, pochopitelně. Než se ale podíváme na opravdu revoluční „šestku“, pojďme se podívat na historii celého modelu. Protože po 626 znamenala Mazda 6 minimálně to samé jako pro zmíněné BMW například jeho řada 5.

Mazda 6 2025: rebelka v nejlepším slova smyslu

„Šestku“ Mazda představila v roce 2002 a rychle se stala oblíbenou pro určitou harmonii mezi výkonem, stylem a cenovou dostupností. A díky designu a nekonvenčnímu přístupu k pohonným jednotkám. Atmosférické motory, skvělé podvozky, inspirující (a od konkurence se odlišující) tvary karosérií. Třetí generace, představená v roce 2012, přijala designový jazyk Mazda Kodo a přinesla technologii Skyactiv, která kladla důraz na úsporu paliva bez kompromisů ve výkonu.

iZdroj fotografie: Mazda

Nová Mazda 6, jejíž představení se chystá na rok 2025, nemíní z nastolené laťky slevit ani o píď. Naopak. Navzdory všem (čím dál přísnějším a čím dál nepříjemnějším) omezením se můžeme těšit například na:

  • Pohon zadních kol a benzínový šestiválec. Mazda představila novou platformu s pohonem zadních kol ve spojení s výkonným řadovým šestiválcovým motorem, jenž tuším nadchne mnoho řidičů, kteří ještě nezapomněli, jak jezdila auta v době nedávné. Očekává se, že tento motor bude kombinovat následující technologie:
  • Přeplňování turbodmychadlem a technologie Skyactiv: Motor těží z technologie Skyactiv společnosti Mazda, doplněné premiérově o přeplňování turbodmychadlem a přímé vstřikování. Můžeme tedy očekávat opravdu působivé hodnoty výkonu/točivého momentu při zachování přijatelných hodnot spotřeby paliva.
  • Hybridní a elektrifikační možnosti: V souladu s posunem odvětví směrem k elektrifikaci se očekává, že Mazda nabídne (možná žel) také hybridní a plug-in hybridní varianty modelu Mazda 6 pro rok 2025.

Mazda představila auto na jedinečný pohon s novými možnostmi. Je 1 000x lepší, než všichni čekali. Vysmívá se EU a dobře ví proč

Bezpečnost a technologie: i-Activsense Safety Suite

Mazda 6 2025 bude standardně dodávána s bezpečnostní sadou Mazda i-Activsense, která zahrnuje řadu asistenčních funkcí řidiče:

  • Adaptivní tempomat.
  • Lane Keep Assist a Lane Departure Warning: Neboli udržení vozidla v jízdním pruhu.
  • Sledování mrtvého úhlu a výstraha na příčný provoz zezadu.
  • Automatické nouzové brzdění: V případě hrozící kolize může systém automaticky použít brzdy, aby se vyhnul nebo zmírnil náraz.
  • Adaptivní odpružení: Očekává se, že Mazda 6 2025 bude vybavena systémem adaptivního odpružení, který se přizpůsobí různým jízdním podmínkám. Tento systém zvyšuje jízdní komfort bez kompromisů v ovladatelnosti, takže je univerzální volbou pro různé jízdní scénáře.

Mazda jako BMW? Zbrusu nový model se Bruselu nebojí, má pohon zadních kol a výkonný naftový motor

Jinými slovy: jestli Mazda vydrží u nastoleného trendu, můžeme se těšit na opravdu povedený model. Japonský výrobce se očividně nechce nechat svazovat konvencemi a očividně ví, jak všechny zákazy a nařízení obejít. A ve finále se Bruselu a dalším celkem vysmát. Popravdě, ne že by mi takovýto postoj a tak trochu rebelství ze strany Mazdy byly úplně nesympatické. Co myslíte, povede se Mazdě jít dále proti proudu, podobně jako dnes?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články