Mluvilo se o tom už na podzim loňského roku a nyní úprava vešla v platnost. Kdo míří do Nizozemska a pojede zde po dálnici, měl by dát nohu z plynu. Zatímco dříve zde byla rychlost klasická, jako v celé řadě jiných zemí, tedy standardních 130 kilometrů v hodině, aktuálně vešla v platnost změna, která vozy výrazně zpomalí. Nový limit na nizozemských dálnicích je pouze 100 kilometrů v hodině.

Jiný ve dne, jiný v noci

Současný limit 100 kilometrů v hodině při jízdě po nizozemské dálnici je platný takzvaně ve dne. Tedy od 7 hodin ráno, do 19 hodin večer. Mimo tento čas bude na nizozemských dálnicích i nadále platit původních 130 kilometrů v hodině. Ale ne napořád, jelikož tato denní a noční úprava má podle všeho existovat jenom do konce roku. Následně by mělo opět dojít k tomu, že se rychlostní limity upraví a 100 kilometrů v hodině bude limit, který bude platit nonstop.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Nejnižší rychlost v Evropě

Touto úpravou se Nizozemsko rázem zařadilo do skupiny zemí Evropské unie, kde jsou dálnice nejpomalejší. Aktuálně platná úprava na rychlost 100 kilometrů v hodině je platná také na Kypru, kde se taktéž rychleji jezdit nesmí. Jinou zemi EU, kde by se na dálnici mohlo jenom takto pomalu, v podstatě o deset více než je tomu na našich okreskách, v Evropě nenajdete.

V zájmu přírody

Jaký byl důvod, proč se Nizozemsko rozhodlo snížit rychlost na dálnicích takto razantně, o třicet kilometrů v hodině, na rovnou stovku? Důvodem je ochrana přírody. Země si předsevzala snížení emisních limitů na požadovanou úroveň do roku 2030. A jelikož množství nebylo snižováno tak rychle, jak bylo očekáváno, začaly se řešit další možnosti, jak kvalitu přírody zlepšit. A jednou z možností bylo právě snížení rychlostního limitu na dálnicích.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com



Nutno říci, že v Nizozemsku má tato úprava určitý smysl, jelikož pokud hodnoty emisí porovnáme s jinými zeměmi, tak musíme říci, že je Nizozemsko oproti řadě jiných zemí překračuje celkem výrazněji. Úpravou rychlosti by se mohlo podařit ty, které plynou ze silniční dopravy, razantně srazit.

Dopadlo to ještě dobře

I když se výrazné snížení rychlosti na dálnici může jevit jako poměrně drastický a razantní krok, tak v porovnání s tím, co bylo také v plánu a o čem se mluvilo, je to ještě dobrá věc. Mezi jeden z návrhů totiž patřilo i to, že by se mohly emise snížit i tak, že se v neděli kompletně zakáže jízda autem. To by bylo pro místní, ale i pro turisty mnohem horší, než současná situace, kdy pouze musí vyjet dříve a musí dát nohu z plynu.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Výhody i pro řidiče

Obhájci snížení tohoto limitu dokonce přišli s informacemi o tom, že tento aktuální stav má pro řidiče i mnohé výhody. Jednou z nich má být to, že při svých cestách ušetří. Rozdíl mezi 100 a 130 kilometry v hodině se může výrazně podepsat na nižší spotřebě paliva. Takže ti, kteří na dálnici jezdí pravidelně, budou mít ve svém rozpočtu na konci měsíce mnohem více peněz, které ušetřili právě na spotřebovaném palivu ve voze. O tom, o kolik však zároveň přijdou času, se však už moc nemluví.