Nové SUV na trhu: Češi nechápou, proč tak mega úžasné auto nevymyslela Škoda. Je to otázka dnů, než ho bude mít každý

Malé a kompaktní auto má slušný výkon, dobrou cenu a minimální spotřebu. Proč na tohle mladoboleslavští nepřišli také?

i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
i Zdroj fotografie: Toyota
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Automobilový průmysl zasáhla krize. Ne teď, nemyslím si, že by právě teď byl automobilový průmysl v krizi. A pokud je, tak si za to mohou do značné míry výrobci sami. Teď je krizové to, jak se automobilky hrnou sebevražedně do slepé uličky elektromobily a nás tam táhnou sebou. Ale jde o něco jiného, jinou krizi. Není to tak dávno, co nebyl nová auta, a i na ojetá se stály fronty. Mimochodem koupit si ojetou Dacii Duster s malým nájezdem je nemožné dlouhodobě, i dnes. Tedy ne že bych právě já po „prachovce“ toužil, jakkoli to není vůbec špatné auto.

Některá auta dlouhodobě nejsou, Porsche 911 a Duster

Mám v živé paměti testování v rámci tuzemské prezentace na motokrosové dráze. Co auto zvládlo, bylo neuvěřitelné. Nicméně tématem není Dacia Duster. Zmiňovaná krize je pryč. Mohla skutečně souviset s rozšířením covidu-19 a takzvanou pandemií koronaviru. Mohlo a tím být něco jiného. Ale je to pryč. Automobilový trh prochází obdobím pozvolného oživení. Světový, ale i ten evropský. A Česká republika není výjimkou. Čísla za loňský rok 2023 naznačují příjemný nárůst prodeje osobních vozů. Ono nakonec v loňském roce nebylo vůbec zle.

iZdroj fotografie: Toyota

Třeba tuzemští výrobci automobilů dokázali meziročně navýšit výrobu o 14,8 %. Co o znamená? Že téměř dosáhli na výrobní hodnoty před zmiňovanou krizí. Pyšní se počtem 1 397 816 vyrobených osobních automobilů. Téměř všechna auta zamířila na zahraniční trhy, šlo o 1 292 199 vozů, to bylo přes 92,4 % ze všech vyrobených aut. Na tuzemském trhu bylo umístěno celkem 105 617 automobilů. Jde ovšem jen o čísla z podílu u nás vyrobených nových automobilů, ne o dovoz. Prodáno v loňském roce u nás bylo asi dvojnásobně aut, přes dvě stě tisíc kusů.

Automobilka Audi odhalila šokující výzkum. V dohledné době se spalovací motory kompletně vyřadí z prodeje

O jaké modely je největší zájem? Dávno už to nejsou sedany, a ani o kombi už není takový zájem. Teď všichni chtějí SUV. Velká a nabubřelá auta se stávají stále žádanějšími. Jedním z automobilových gigantů, který v tomto trendu vyniká, je Toyota, Její nový Yaris Cross rychle získává popularitu na českém trhu. Na našem trhu samozřejmě dominuje značka Škoda. Nejenom s prodeji, ale i s výrobou. Ta představuje 61,9 % z celkové produkce osobních automobilů v ČR. Škoda vloni vyrobila ve svých tuzemských závodech 864 889 automobilů.

SUV jsou víc a víc populární, jakkoli kombi umí vše stejně

Na domácím trh zamířilo 87 784 vozidel. Vše ostatní šlo logicky na export, ale to nás teď až tak nezajímá. Škoda, která dominuje na českém trhu, a těší se zavedenému úspěchu s modely Octavia či Fabia, respektuje nový trend. Trend, který směřuje k SUV. Polovina vozidel v první desítce nejprodávanějších modelů u nás jsou právě SUV. To ukazuje na vzrůstající zájem o tuto kategorii vozidel. A fakt, který nemohou výrobci a prodejci ignorovat. V nošovickém závodě Hyundai přišlo v loni na svět 340 500 aut. Valná většina šla na export, nicméně 14 554 „kousků“ bylo umístěno na tuzemském trhu.

iZdroj fotografie: Toyota

Nezahálela ani Toyota, a to navzdory pozastaveným subdodávkám výrobních komponent v jarních a letních měsících. V kolínské Toyota Motor Manufacturing vzniklo vloni celkem 192 427 automobilů, přičemž 3 279 vozidel bylo prodaných v ČR. Nejde ale samozřejmě pouze o jednu (českou) továrnu, značku Toyota je třeba chápat v globálním kontextu. Je to světový lídr, nejenom v oblasti zmiňovaných SUV. Jakkoli modely jako Land Cruiser a Hilux jsou legendární pro svou spolehlivost a výkon, jsou tady i civilnější alternativy. A neméně úspěšné.

iZdroj fotografie: Toyota

Už na tři dekády zákazníci milují model RAV4. A nyní je tady nový hit, který na „ravku“ vlastně navazuje, Yaris Cross. Je to nový kompaktní SUV, který zaujme kompaktními rozměry, ideálními pro městské prostředí. A zároveň disponuje dostatek prostoru a pohodlí pro celou rodinu. Díky své atraktivní ceně a nízké spotřebě se Yaris Cross stává jedním z tahounů prodeje Toyoty v České republice. V loňském roce bylo prodáno 2 751 těchto Yarisů, podle SDA šlo o 14. model v pořadí. Od letošního května je ale v nabíce na stránkách českého zastoupení Toyota „nový Yaris Cross“.

Hybridy jsou výtečnou volbou do města, nepotřebují nabíjet

Aktuálně je model k dispozici za akční cenu 544 000 Kč ve verzi 1.5 Hybrid 115 s automatickou převodovkou e‐CVT FWD. Nejvyšší 1.5 Hybrid 130 (130 k) aut. převodovka e‐CVT FWD přijde na 739 000 Kč. To jsou varianty s pohonem předních kol, nejlevnější čtyřkolka přijde na 619 000 Kč, nejdražší volbou je pak specifikace Premiere Edition za 789 000 Kč. Škoda, jako dominantní hráč na trhu, konkuruje Toyotě Yaris Cross nejmenší SUV model Kamiq. Ten má sice nižší cenu, ale také nižší výkon. Toyota je tak o kus vpředu v konkurenčních nabídce.

Podle našich zjištění v rámci rychlého redakčního průzkumu jsou Češi zjevně fascinováni novými levnými SUV. A to platí i pro Yaris Cross od Toyoty. S rostoucím zájmem o tuto kategorii aut se dá čekat ještě větší boom takových SUV. Platí, že Toyota Yaris Cross se potencionálním zákazníkům líbí a „mohla by pro ně být volbou.“ Pokud nemáte rádi značku Toyota, tak si ho nekoupíte, to je jisté. Ale také vás třeba nepřekvapí, když si i jedno tohle auto pořídí třeba váš soused.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Je lepší Toyota nebo Škoda?

Zdroj: SDA
Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články