Nové SUV z Polska je lepší než konkurence. Vyniká v kategorii, ve které naše Škoda totálně pohořela

Donedávna nepředstavitelná věc se stala skutečností: Polské SUV deklasuje cenou i kvalitou svoji konkurenci, Škodě pak dává jasnou lekci, jak se mají vyrábět dostupná auta.

i Zdroj fotografie: Stellantis
                   

SUV z Polska? V Polsku se vyrábí nějaká SUV? Podobné otázky napadnou možná mnohé z vás při přečtení úvodní věty z titulku tohoto článku. Podpořeno navíc tvrzením, že naše Škoda v dané kategorii „totálně pohořela“. Jak mohou Poláci konkurovat Škodě a být v nějaké kategorii dokonce lepší? Ano, vždy vyráběli a vyrábí Fiaty, v porevoluční historii ponejvíce tedy ty malé. Ale SUV a konkurovat Škodě? Časy se však mění, a tohle SUV je opravdu z Polska. Pojďme se na něj rovnou podívat společně.

Němci v hlasování rozhodli zcela jednoznačně

A co je na celé věci nejzajímavější, o daném verdiktu rozhodli Němci. Tedy ti, kteří by měli ke Škodě mít tak trochu „mateřský“ vztah. Jak totiž uvádí magazín Auto Motor und Sport, hlasování více než 14 000 jeho čtenářů určilo Jeep Avenger jako nejlepší nový design roku 2023. V kategorii „Nejlepší designová novinka“ bylo polské SUV jasně před konkurencí, protože Avenger zvítězil s 53 procenty hlasů. To není úplně zanedbatelné vedení a celkem jasně dokazuje, jak oblíbený (a líbivý) nový Avenger je.

Škoda oficiálně ukázala interiéry nového Superbu a Kodiaqu: Design sjednocen, ale laik bude tápat

Získal navíc kýženou cenu „autonis“ v kategorii „Malé SUV/terénní vozidlo“. Celkem měli čtenáři na výběr ze 105 modelů osobních vozů rozdělených do jedenácti tříd. A netřeba dodávat, že Škoda, o níž byla v úvodu článku řeč, zde nijak neexcelovala. Jednak nemá aktuálně žádnou „designovou novinku“, jednak je design její trojice SUV Kodiaq/Karoq/Kamiq vcelku podobný a tak trochu nevýrazný. Jakkoli nový Kodiaq nevypadá špatně, na cenu za design cenu to zkrátka nestačilo.

Americká legenda vyráběná v polské továrně na italské Fiaty

„Jeep Avenger byl uveden na trh teprve letos, ale již nyní je hvězdou: svým plně elektrickým pohonem a skvělým designem inspiruje zákazníky a stává se absolutním bestsellerem. Ocenění „autonis“ udělené našemu kompaktnímu městskému elektromobilu dokazuje, že je to přesně to, co čtenáři a zákazníci očekávají,“  řekl v rozhovoru pro Auto Motor und Sport Luigi Saia, ředitel Jeep Germany. Můžete sice v jeho slovech číst klasická reklamní sdělení, a ona tam také určitě jsou, pravdou ale zůstává, že Avenger se Jeepu povedl.

iZdroj fotografie: Stellantis

A jak souvisí Jeep, ta ikona nezávislé Ameriky (kdysi ještě s „Marlboro chlapákem“ na plakátu), se středoevropským Polskem? Velmi jednoduše. Jeep patří pod křídla koncernu Stellantis, podobně jako třeba Fiat nebo Alfa Romeo a Lancia. A Stellantis se zkrátka rozhodl využít montážních kapacit závodu v Tychách, které se mu v Polsku po Fiatu nabízely, a začít zde vyrábět Avenger. Což je možná jeden z nejlepších důkazů, jak se svět zmenšuje a jak jsou jednotlivé automobilky a jejich produkty navzájem provázané.

Na první i druhý pohled jde o jasný Jeep

Jeep Avenger vyráběný v Polsku je přitom kompaktní SUV dlouhé jen něco málo přes čtyři metry (přesněji 4,08 metru, čili je o 16 cm kratší než Renegade) a měl by se stát novým základním modelem značky. A také součástí „elektrické ofenzívy“ Jeepu. Šéf Jeepu Christian Meunier již oznámil čtyři elektrické modely do roku 2026 s tím, že další budou následovat. „Očekáváme, že Avenger bude naším nejprodávanějším modelem do roku 2024.“ S ohledem na úspěch nového modelu mu není důvod nevěřit.

iZdroj fotografie: Jeep

Design novinky pak zapadá do vizuální identity značky: s typickou maskou se sedmi lamelami, krátkými převisy, širokými blatníky a některými off-roadovými ozdobami je na první pohled zřejmé, že se jedná o Jeep. Se svými obdélníkovými světlomety a plochou karoserií se Avenger vizuálně možná blíží více Compassu a Cherokee, než Wrangleru nebo Renegade. To ale zájemce o kompaktní, městské SUV pravděpodobně trápit nebude. Více je bude zajímat dojezd na jedno nabití u elektro varianty.

Za danou cenu nabízí Avenger poměrně hodně muziky

Jeep Avenger totiž disponuje dvěma druhy pohonu: prvním je klasický benzínový tříválec 1,2 Turbo / 74 kW, spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Tento motor je známý z mnoha dalších vozů koncernu Stellantis (Opel Corsa, Citroen C3 a další). Druhým modelem je pak elektrická varianta s motorem o výkonu 115 kW, točivým momentem 260 Nm a novou baterií s kapacitou 54 kWh. Ta by měla zajistit dojezd až 400 km v kombinovaném cyklu WLTP. V městském cyklu WLTP je to však už přes 550 km.

Avenger přichází na český trh s relativně velmi přijatelnou cenovkou (v Čechách od 599 tisíc Kč i s DPH za benzínovou variantu, elektromobil je cca. o 300 tisíc dražší) a širokými možnostmi financování. A titulem Evropské auto roku 2023. Škoda v podobné kategorii (malé SUV s volitelným pohonem benzín/elektro) zástupce opravdu nemá, menší a cenově dostupnější elektromobil se plánuje nejdříve za několik let.

Jak to vidíte vy? Byl by pro vás relativně dostupný Avenger přijatelnou volbou, i když jezdí na elektřinu? Nebo byste preferovali benzín? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Uvažovali byste nad takovýmto levným SUV?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články