Pokuty za nevhodnou obuv v autě: Zákaz řídit naboso, v sandálech, žabkách a dalších. Policejní kontroly začaly

Boty jsou základ módního výrazu a osobního stylu. Za volantem auta to ale neplatí, zejména když jde o peníze a o život.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Logika někdy mluví jasně, a řidiči ji ignorují. Stejně jako obyčejný selský rozum. Pokud mám místo pohodlné a praktické obuvi nějaké brutální gumovky s briketami místo podkladů, řídit auto se asi dobře nebude. To platí spíše pro ženy. Z pozice muže to, že bych si vzal na nohy něco nevhodné, nehrozí. Nebo ano? A přemýšleli jste někdy nad tím, jaká obuv je vhodná pro řízení auta? Do jisté míry je to otázka pohodlí, stylu, módního aspektu.

Boty na jehlách na řízení ideální nejsou, to se asi shodneme

A z jiného úhlu pohledu jde o sezónní záležitost. Za volant se v lyžákách asi nikdo soukat nebude, ale už těžké sněhule nejsou na řízení ideální. A naopak v létě chodí řada lidí v žabkách, sandálech, pantoflích. Každý z nás se tak asi někdy ocitne v situaci, kdy chce někam jet autem a přezouvání z pohodlných pantoflů nebo žabek se zdá jako zbytečné. Nicméně správná obuv za volantem je stejně důležitá jako dobré pneumatiky na vašem autě.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Je faktem, že některá obuv je při řízení bezpečná a jiná nikoliv. Jedna věc je domněnka, druhá věc je platná legislativa. V České republice neexistuje přesná zákonná definice, která by předepisovala konkrétní druh obuvi pro řízení auta. Asi se ale shodneme na tom, že řidič by měl zvolit takovou obuv, jež mu umožní bezpečné a pohodlné ovládání vozidla. Výzkumy například z Velké Británie ukazují, že téměř třetina řidičů má problémy s řízením kvůli špatné obuvi. Dvacetina řidičů věří, že nevhodná obuv může způsobit dopravní nehodu.

Hrozí pokuta 3 500 Kč, většina lidí netuší, jaké je riziko. Vyhnout se mu můžou jen ti řidiči, kteří předem zaplatí

Mezi obuv, která je považována za nebezpečnou při řízení, patří sandály s otevřeným podpatkem, boty s otevřenou špičkou, žabky, vysoké podpatky a boty na klínu. Dále boty s vysokou podrážkou, boty s kluzkou podrážkou nebo jinak nepřilnavé, boty s dlouhými tkaničkami a boty, které nejsou na noze pevně upevněny. Jde tedy v zásadě o dvě kategorie. Volné boty, jež nedrží na noze, případně se mohou zasekávat za volné konce. A boty velké, neforemné.

V létě se sice nosí třeba žabky, ale do auta s nimi raději ne

Řidič by měl vždy pro řízení zvolit obuv, která mu poskytne dobrý cit na pedálech a umožní mu rychlé a přesné reakce. Řízení v nevhodné obuvi může mít vážné následky. Například vysoké podpatky nebo boty na klínu mohou vést k opožděnému sešlápnutí pedálu. To je v krizových situacích velmi nebezpečné. Sandály nebo žabky mohou snadno sklouznout z nohy a zaklínit se pod pedál. Toto zase může vést k nehodě.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A jak je to s řízením bez bot, naboso? Řízení naboso je také rizikové. Bosá noha má omezený cit na pedálu a může snadno sklouznout. Navíc při nehodě mohou bosé nohy nebo nohy v otevřené obuvi utrpět vážná zranění kvůli absenci ochrany. A v neposlední řadě bosá noha se rychleji otlačí o pedál a unaví. A navíc hrozí zranění například i o hrubé nečistoty v koberečku či na pedálu. Kamínek či kovovou šponu bota zvládne, pata už ne.

Také pojišťovny mohou brát v úvahu obuv řidiče při vyšetřování nehody. Je to už trochu extrém, ale známe pojišťovny, že? Policie pak nemůže stát stranou. V některých zemích mohou být řidiči za nevhodnou obuv pokutováni. Například v Německu může být pokuta až 750 Kč v přepočtu EUR za řízení v sandálech nebo naboso. Ve Velké Británii zákon stanoví, že oblečení a obutí řidiče nesmí bránit bezpečnému řízení vozidla.

Jet naboso nebo v sandálech může skončit nehodou

V takovém případě je na posouzení policisty, zda obuv řidiče byla vhodná. V Bosně a Hercegovině a v Maďarsku také hrozí pokuty za řízení ve špatné obuvi. Abychom se vyhnuli problémům, je nejlepší mít v autě vždy připravené pevné boty, například tenisky, které si můžete rychle přezout před jízdou. Já to tak mám. Mám v kufru dokonce i řidičské boty se závodní homologací FIA, ale to už je pracovní úchylka.

„Všem bych jim sebral papíry,“ říká policista nad záběry z kolony na D8. Řidiči se otáčí do protisměru a vrací se na sjezd

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Na to, aby měl řidič na nohou správné obutí, je třeba myslet v zahraničí, například při přejezdu z koupaliště. Jak bylo uvedeno, sednout do auta po koupačce v Balatonu jen tak v žabkách je skutečným rizikem. Volba správné obuvi pro řízení je klíčová. Nejenom s ohledem na riziko pokuty v daných lokalitách, ale zejména s ohledem na bezpečnost. Při řízení auta musí jít móda a styl tak trochu stranou. Dokud není pozdě, je čas se přezouvat.

Těšíte se, až vám policisté budou kontrolovat obuv?

Zdroj: Události247
Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články