Ojetina za pár korun je Autem roku. Umí vše, na co si vzpomenete. Proč ale vypadá jako pohřební vůz?

Auto, které neumí nic víc než jakékoli jiné a je těžké jako betonové panely, vyhrálo soutěž? Navíc je to skvělý tip na koupi.

i Zdroj fotografie: S vědomím Amazing Cars Hamburg
i Zdroj fotografie: S vědomím Amazing Cars Hamburg
i Zdroj fotografie: S vědomím Amazing Cars Hamburg
i Zdroj fotografie: S vědomím Amazing Cars Hamburg
i Zdroj fotografie: S vědomím Amazing Cars Hamburg
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Byl to zlomový okamžik, příslib lepších časů, příslovečné blýskání se na lepší zítřky. Opel Insignia v roce 2008 (a vyráběná až do roku 2017) znamenala pro automobilku zásadní obrat po letech trápení s předchozím modelem Vectra. Insignia se stala konkurenceschopným vozem. Získala si pozornost nejen novinářů, když zvítězila v anketě Auto roku 2009, ale také soukromých i firemních zákazníků. Navzdory tomu, že Insignia nepřinesla kromě několika zajímavých prvků příplatkové výbavy do střední třídy nic moc zásadního. Žádné vyloženě revoluční řešení.

Je to obyčejné auto, nic víc neumí. Právě proto je skvělé

Prostě „byla jen dobrá“. Za pozornost i dnes stojí nebývalá mechanická robustnost. Ta se projevila v dobrém hodnocení ve statistikách závad u TÜV. Jen škoda, že masivnost a robustnost nešla ruku v ruce s „nadměrným“ vnitřním prostorem a velkým kufrem. Zákazníky mrzel jen průměrný zavazadelník u bezmála pětimetrového kombi. Nejběžnější a nejvíce prodávané verze Insignie jsou kombi a s dvoulitrovými diesely CDTI.

iZdroj fotografie: S vědomím Amazing Cars Hamburg

Tyto motory jsou známé svou spolehlivostí. Je ale třeba mít na paměti, že v kombinaci s manuálním řazením mohou být spojeny s problémy spojenými s těžkými převody pro městskou jízdu. Automatická převodovka může být vhodnější volbou pro ty, kdo jezdí častěji ve městě. Podíl benzínových verzí je menší. Nejčastěji lze narazit na 2.0 Turbo. Tento motor byl původně od Saabu a může mít problémy s turbodmychadly. Plus jsou tady rizika dalších poruch, zejména pokud jde o verze s pohonem 4×4.

Kupování ojetiny - 8 chyb

8 nejčastějších chyb při koupi ojetiny, na kterých bazary vydělávají

Insignie s pohonem 4×4 mají dva zajímavé technické prvky, které zlepšují jízdní vlastnosti. Odlišnou nápravu a aktivní zadní diferenciál eLSD. Ten je schopný měnit hnací sílu na jednotlivých kolech zadní nápravy. Tato technologie však může vykazovat poruchy spojené s netěsností mezi tlakovými okruhy. Jízdní vlastnosti umocňoval příplatkový podvozek SuperSport. Pro verze OPC byl v sérii, pro některé verze za příplatek. Kromě adaptivních tlumičů a výkonnějších brzd přinášel jinak řešenou přední nápravu s lepší přilnavostí.

Jediným velkým problémem auta je jeho nadměrná hmotnost

Elektroinstalace byla a je vcelku stabilní. Obvykle nefunguje pouze vyhřívání sedadel, zazlobí zámek pátých dveří nebo se porouchají jinak výkonné adaptivní světlomety AFL. Mezi typické závady tedy patří opotřebení spojky. Dále poruchy dvouhmotových setrvačníků, nejvíce CDTI a 2.8 Turbo OPC. Závady zadního diferenciálu eLSD mohou nastat u některých sérií 4×4. Poruchy turbodmychadel hrozí specifikaci 2.0 Turbo.

iZdroj fotografie: S vědomím Amazing Cars Hamburg

Vibrace volantu byla typická pro vozy z počátku produkce, řešilo se výměnou silentbloků. Jedním z mála nedostatků Insignie je kolísající kvalita dílenského zpracování, zejména u předfaceliftových modelů. Pazvuky z přístrojové desky a dveřních výplní mohou být pro některé majitele zdrojem frustrace. Motor, které doporučujeme, je 2.0 CDTi Biturbo 143 kW. Jde o vznětový dvoulitr původem od Fiatu.

Mechanicky šlo o velmi odolný motor, z něhož mohli konstruktéři lehce dostat více než zde udávaných 400 Nm. Omezením ale byly kapacity obou dodávaných převodovek. Bohužel výkon a dynamika padly za oběť vysoké hmotnosti auta. Nicméně jsou nadšenci, kteří trvali na benzínové verzi, kupovali verzi OPC ve snaze vyrovnat se tedy autům jako Audi S4 a podobně. Marně.

Hmotnost prostě stála v cestě tomu, aby se Insignia stala skutečně sportovně laděným vozem. Na trhu je ale těchto verzí docela dost i dnes. Na německém prodejním serveru je aktuálně Opel Insignia Sports Tourer 2.8 V6 Turbo OPC 4×4 s výkonem 239 kW. Nájezd auta je 83 tisíc kilometrů. Výbava opulentní, je to prostě vrcholná verze. Bohužel černá barva je příliš smutná, až „pohřební“. Auto je z roku 2015 a vyjde na 480 000 Kč v přepočtu z eur.

iZdroj fotografie: S vědomím Amazing Cars Hamburg

Opel Insignia je spolehlivá a konkurenceschopná ojetina, jež nabízí robustní mechaniku a širokou škálu motorizací. Při nákupu ojetého vozidla je nutné prověřit stav spojky, turbodmychadel a zadního diferenciálu u verzí s pohonem 4×4. Přes nedostatky v dílenském zpracování je Insignia stále atraktivním a praktickým vozem pro ty, kteří hledají spolehlivý a prostorný vůz střední třídy. S benzínovým turbomotorem je pak relativně rychlá. Ne sportovní, ale rychlá ano.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Líbí se vám Opel?

Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články