Ojetiny zdražily a budou zdražovat dál. Víme o kolik a jak dlouho – stane se z nich dopravní prostředek jen pro bohaté?

V posledních dvou letech se ceny ojetých automobilů výrazně zvedly a na vině jsou dva zásadní faktory. Víme, o kolik se ještě ceny zvednou a jak dlouho růst potrvá.

i Zdroj fotografie: Uživatel BH102 / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Trh aktuálně podléhá několika různým vlivům, které se nepříjemně podepisují na rostoucích cenách ojetin. Máme za sebou dva roky koronavirové pandemie, která ochromila obchod s auty obecně, vyřadila z provozu řadu subdodavatelů. Je tady problém s chybějícími čipy. A do toho vypukla válka na Ukrajině. To vše spolu souvisí. A žene ceny aut z druhé ruky nahoru. 

Zdražují sportovní auta i praktická kombi

Na základě dostupných informací, našich zkušeností, a vyjádření odborníků na ojetiny, předpokládáme, že ceny ojetých aut porostou. Už teď vidíme, jak moc za poslední roky stouply ceny ojetin. Je zajímavé, že tříletá auta nezdražila tolik, jako pětiletá. Je to logické, o starší ojetiny je na trhu velký zájem. Nejdražší auta jsou zhruba sedmiletá. Nicméně ani vyloženě starým vozům se nevyhnul cenový růst. Podívejme se na konkrétní případy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Typickým zástupcem ojetého auta, kterému roste cena, je dlouhodobě Porsche 911. I generace 996, s neblaze proslulými předními světlomety, před pěti lety stála 300 000 Kč a nikdo o ni nejevil zájem. Dva roky nazpět se pěkné kusy obchodovaly za 450 000 až 500 000 Kč, dnes má pěkné auto cenu kolem 650 000 Kč. Snížíme-li pomyslnou laťku a zamíříme-li mezi masověji rozšířená auta, je tady jako vzorový příklad Passat. 

Ceny rostou u německých i francouzských modelů

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI s pohonem všech kol z roku 2018, karoserií kombi, s nájezdem 60 000 km, stál v létě 2021 zhruba 600 000 Kč. Dnes auto v podobné specifikaci pořídíte za 700 000 až 750 000 Kč. Mluvíme o růstu cen v průměru o 25 %. Ale i opravdu letité vozy narostly na ceně. Renault Twingo z roku 2005 s benzínovým motorem 1,2 o výkonu 54 koní stál před dvěma lety 15 000 Kč. Dnes ho koupíte za 20 000, ale i 35 000 Kč. 

Renault Megane Scénic se základní benzínovou šestnáctistovkou, dvaceti lety „služby“ a nájezdem dalece přes 100 000 km, by prodávající ocenil před rokem na 20 000 Kč, dnes je takové auto prodejné za 35 000 až 40 000 Kč. Posun cen ojetých aut směrem nahoru proběhl i u dodávek. Citroen Jumper s minimální výbavou a základním nepřeplňovaným dieselem, z roku 2001 v horším, než dostatečném stavu stál před rokem 20 000 Kč. Dnes takové auto s nájezdem kolem 200 000 km koupíte, pokud tedy bude vůbec v nabídce, za 50 000 Kč. 

Výhled není pozitivní. Za rok se uvidí

Otázka nabídky je další věc. Tématem je růst cen ojetin. Ruku v ruce to jde ale s tím, že nabídka na trhu s ojetými vozy není taková jako dřív. Pěkná auta nejsou. Pokud se objeví v autobazaru, tak jsou hned pryč, Velmi často si je prodávají lidé mezi sebou, stačí využít „přátelské“ kanály sociálních sítí či doporučení známých. Do kdy tato situace bude pokračovat a jak moc ještě ceny porostou? Jedním ovlivňujícím faktorem jsou chybějící čipy. Očekává se, že asi do roka by měla být krize s chybějícími dodávkami vyřešena a, minimálně v tomto ohledu, se výroba nových aut vrátí k normálu. To sníží poptávku po ojetých autech.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Druhým aspektem je postupná elektrifikace nabídky automobilek a nechuť části zákazníků se tomuto trendu podřizovat. Tady nelze čekat zlepšení, konzervativní majitelé aut se spalovacími motory budou vyhledávat možnosti, jak si koupit „ne-elektrické“ auto, jak to jen půjde. To znamená hledání v nabídce těch automobilek, které budou držet nějaké modely s konvenčními typy pohonu. Anebo pak hledání na trhu ojetin. Očekávat vyložený propad cen na trhu s auty z druhé ruky podle nás nelze, koupit málo ojetou Škodu Octavia Combi 2.0 TDi, vyloženě levně, už se bez náhody nikomu jen tak asi nepoštěstí. Očekáváme, že ceny ojetých aut porostou, a to asi o 20 %, a že růst bude trvat minimálně ještě rok. Pak se situace mírně stabilizuje, návrat k nízkým cenám ale nepředpokládáme.

Zdroj: Autorský komentář Filipa Rakovana

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články