Ojetiny si často vyžádají dodatečně investice, které mohou atakovat i polovinu kupní ceny. Ale co kdyby je za vás zaplatila pojišťovna?

Každé auto představuje průběžné náklady na opravu závad. Nová auta jsou v podstatě nenáročná, a za skryté vady obvykle ručí v prvních letech prodejce. Jenomže ojetinu kupujete bez jakékoliv jistoty, dealeři nebo autobazary vám poskytnou nejvýše půl roku. A ono i auto s malým nájezdem může už po pár letech vyžadovat nákladnou opravu, což ukazuje i statistika nejdražších pozáručních servisů.

Snadno se tak může stát, že 5 let staré auto, které jste koupili teprve před dvěma lety, bude potřeba na delší dobu odstavit do servisu. Poškozený válec, nefunkční sací systém nebo výfukové ústrojí? I takto závažné problémy mohou být výsledkem nešetrné jízdy, které dopadnou na vás. A investovat 50 tisíc Kč do auta za „sto táců“ není zrovna žádoucí, pro některé to navíc může představovat úplné zruinování rozpočtu.

I ojetý vůz můžete pojistit, a máte po starostech

Na pomoc řidičům přispěchaly pojišťovny, které vám pojistí i takové ojeté auto. Jasně, má to svoji cenu, v některých případech budete platit i pár tisíc měsíčně – na druhou stranu se ale nemusíte obávat žádných skrytých závad, protože je za vás uhradí pojišťovna. Ve výsledku tak možná zaplatíte i desítky tisíc v průběhu několika let, ale vzhledem k rozloženým splátkám nebude váš rozpočet tolik zatížený, jako kdybyste museli z ničeho nic zaplatit 80 tisíc.

U nás sice takové služby teprve začínají, zato ve Velké Británii jsou dnes zcela běžnou praxí. Největší pojišťovnou je v této oblasti britská Warranty Direct, která také zveřejnila statistiku nejdražších oprav za rok 2018. Některé z nich se vyšplhaly do takových výšin, že si mohli majitelé aut oddychnout, že si pojištění zavčasu sjednali. Pojišťovna zveřejnila seznam desítky nejdražších oprav, které musela v loňském roce investovat.

Volkswagen Transporter T30 SE SWB 140

Praktická dodávka s motorem 2.0 TDI o výkonu 103 kW (140 koní) od Volkswagenu musela do servisu kvůli palivovému systému. Škoda lehce přesáhla částku 200 tisíc Kč, a je typickým ukazatelem, že jsou vysokotlaká řešení o poznání náchylnější. Podle pojišťovny Warranty Direct bývají problémy u  moderních dieselů drahé, zejména při poruše vstřikovačů, palivových čerpadel nebo samotného palivového systému.

Jaguar XF S Portfolio D (272)

V loňském roce registrovala britksá pojišťovna opravu za 245 tisíc Kč u Jaguaru XF S s V6 motorem, který slouží dobře pro dynamické a úsporné režimy, ale opravu doopravdy zažít nechcete. Stejně jako v případě výše zmíněného transporteru platí slova o vysokotlaké technice.

Land Rover Discovery HSE V6 TD

Poškozeno bylo hned několik částí třílitrového šestiválce, jehož oprava se vyšplhala na 292 tisíc Kč.

Doporučujeme: Volkswagen T-Cross, malý crossover představen i jako kabriolet, známe české ceny

Land Rover Discovery HSE V6 TD

Stejná písnička jako u výše zmíněného, akorát s rozdílem, že v tomto případě musela pojišťovna „cálovat“ hned několikrát. Poškozeny byly samotné válce, za což si servis naúčtoval 338 tisíc Kč.

Ferrari 612 Scaglietti

U luxusních vozů ještě zůstaneme, tentokrát se jednalo o poruchu řízení u Ferrari 612 Scaglietti z italské produkce. I ojetý model stojí mezi 2,5 – 3 miliony korun, takže je jasné, že snad žádná oprava nevyjde levně. Oprava porouchaného řízení si vyžádala investici 389 tisíc Kč.

Doporučujeme: Spolehlivé motory, které přežijí zbytek auta a nezradí

Land Rover Discovery GS SDV6 (255)

Tohle byl typický úkaz, v co může vyústit ignorování zjevných příznaků. Za opravu nepravidelného chodu motoru zaplatila pojišťovna 389 tisíc Kč; podle všeho je oprava jakéhokoliv dieselového V6 motoru v Land Roveru pekelně nákladná věc, a jeho majitel mohl být rád, že ji neplatil „ze své kapsy“.

Land Rover Discovery HSE SDV6 (255)

V tomto případě šlo opět o motor, tentokrát to odnesl sací systém a částečně hlavy. Skoro to vypadá, jako by se Land Roveru na domácí půdě vyloženě nedařilo. Oprava „schlamstla“ téměř 400 tisíc Kč, protože jsou náhradní díly do dieselového šestiválce až přehnaně drahé.

Doporučujeme: Omezujete při jízdě druhé? Můžete se dostat do problémů

Land Rover Discovery 4 SDV6 Auto

Kdo by si pomyslel, že výrobce luxusních SUV obsadí téměř všechny příčky, za nemalé peníze by člověk nejspíš očekával vyšší kvalitu. Warranty Direct platila v tomto případě opravu motoru za bezmála 400 tisíc Kč, a opět vidíme, jak snadno se i relativně mladé dieselové šestiválce pokazí.

Land Rover Discovery XS V6 TD

Na vině byl opět problém v motoru, tentokrát šlo o několik poškození v čele s vypovídajícím sacím systémem. Oprava vyšla pojišťovnu na 430 tisíc Kč – vypadá to, že si v roce 2018 na dieselových šestiválcích opravdu vylámala zuby.

Doporučujeme: Kdy vás může policista zastavit a co po vás smí žádat? Nenechte se „buzerovat“

Porsche 911 Carrera S

Vůbec nejdražší opravu si ale vyžádalo Porsche, kde bylo třeba opravit boxer nad zadní nápravou. Model 911 Carrera S je mimořádně vyvážené auto, a svému majiteli musí přinášet radost – tedy do doby, než si řekne o nákladnou opravu ve výši 650 tisíc Kč.

I když obsazení vozů v žebříčku tak úplně nevztahuje na Českou republiku, deklaruje motory a jejich druhy, kterým je lepší se vyhnout. V budoucnu se snad podobná služba pojištění ojetin rozšíří i u nás a bude cenově dostupná, což dá mnohým při koupi ojetiny větší jistotu. A v případě, že by snad prodejce něco zatajil, alespoň oprava nezruinuje vás.