Ojetá auta definitivně zmizí z našeho trhu a už nebudou. Ředitelka největšího autobazaru potvrdila nahlas krutou pravdu

Nejvyšší míra inflace v Evropské unii, klesající koupěschopnost Čechů spolu nepříliš lichotivými vyhlídkami na rok 2024 mohou zapříčinit i rozpad trhu s ojetými vozy.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ojetá auta postupně mizí – toto je fakt, který je třeba přijmout. V listopadu počet dostupných ojetých vozů na trhnu spadl do alarmujících čísel. Podle zprávy společnosti AAA Auto Barometr bylo v listopadu nabízeno necelých 200 000 ojetých aut. Jejich ceny totiž nekompromisně stoupají. Jaká je situace s ojetými vozy na českém trhu a jak se meziročně změnila? Přinášíme statistiky z uplynulého roku. A je to popravdě celkem zajímavé počtení, i s ohledem na to, co nás čeká v roce 2024.

Zvýšení ceny ojetých vozidel a snaha Čechů šetřit, kde se dá

„Údaje ze zprávy AAA AUTO Barometr naznačují v listopadu mnohem menší počet vozů dostupných na sekundárním trhu. Útěchou je mírný nárůst oproti stejnému období roku 2022, kdy bylo nabídek o dva tisíce méně než nyní. Bohužel, minulý měsíc byl medián najetých kilometrů a stáří vozů nabízených k prodeji rekordně nízký. Bylo to důsledkem vysokého přílivu téměř nových vozů, tedy do čtyř let starých,“ vysvětluje generální ředitelka AURES Holding Karolína Topolová.

Ulhaný Němec natočen: Privát zatajuje závady TSI motoru, vyhrožuje právníkem a ADAC. České kupce ojetiny má za blázny

Během prvních tří měsíců letošního roku se průměrná cena ojetých aut meziročně zvýšila o 10 % (konkrétně 9,95 %). I když tempo zdražování se mírně zpomalilo, stále došlo k významnému nárůstu, přičemž průměrná cena za ojeté auto se meziročně zvýšila o 17 000 Kč z 272 000 Kč na 299 000 Kč. Tento nárůst byl způsoben především zdražováním levnějších nebo průměrně drahých vozů, které měly největší poptávku. A současně také snižování kupní síly Čechů a ono pověstné „zatáhnutí za brzdu“, které je pro nás obvyklé, jakmile je sebemenší krize byť jen na obzoru.

V žebříčku populárních ojetin žádná překvapení: Škoda a VW

Škoda Octavia a Škoda Fabia se nepřekvapivě staly nejprodávanějšími modely. Na třetím místě se tentokrát umístila Škoda Superb, která vystřídala Volkswagen Golf, který byl loňským třetím nejprodávanějším modelem. A tak trochu doplatil na to, že osmá generace není v ojetinách zdaleka tak oblíbená jako byla generace předchozí. Díky tomuto trendu se všechny modely značky Škoda mohou pochlubit vyšším tržním podílem. Dohromady tvořily 21 % ze všech nejprodávanějších vozů, zatímco podíl automobilů koncernu Volkswagen v TOP 10 činil 28 %.

Kupujeme „cígofáro“ z autorizáku Škody: Totálně nás chtěli podvést. Nevěděli, že máme zapnutou skrytou kameru

Nejvíce se letos prodávala opět auta s motorem na naftu (49,9 %). Podíl aut s benzínovým pohonem činil 46,2 %. Elektro auta byla mezi ojetými vozy zastoupena z 0,83 %, což v praxi znamenalo, že každé zhruba 120. auto mělo pohon na elektřinu. V loňském roce činil jejich podíl jen 0,48 % trhu. To je sice takřka dvojnásobný vzestup, pořád se ale pohybujeme ve zcela zanedbatelných číslech oproti variantám se spalovacím motorem. Nicméně, jak sama přiznává ředitelka AAA Aures Holding, ke změně a přechodu na alternativní pohony jednou pochopitelně dojde.

Dražší ojeté vozy mohou postupně vymizet z trhu

Jaká je však situace nyní? Stáří prodávaných aut v Čechách meziročně kleslo o půl roku na rovných 9 let. Příčinou byl vyšší podíl tuzemských ojetin, jejichž věk činil v průměru 7,2 roku, zatímco průměrný věk aut se zahraničním původem byl 10,6 let. Kombinace nižší kupní síly a ne příliš dobrých vyhlídek na rok 2023 však Čechy stále více směruje k ojetinám z nižších cenových pater, typicky kolem 200 tisíc korun.

iZdroj fotografie: Parzeus / Creative Commons / CC-BY-SA

Ta dražší pak přestanou být v porovnání se slevovými akcemi u zcela nových, nejetých vozů pak v podstatě atraktivní, a je tak možné, že z trhu pomalu, ale jistě vymizí. Jak vidíte trh s ojetinami v Česku vy? Dejte nám vědět váš názor do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jak vidíte budoucnost trhu s ojetinami v Čechách?

Zdroj: AutoFoxNews
Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články