Populární ojetá SUV v motorizacích, které se nevyplatí. Toho, kdo je koupí, dovedou k bankrotu

Benzín nebo diesel, u některých SUV se vyplatí v jednom modelu koupit naftový motor, v jiném naopak benzínový. Kterým verzím je výhodné vyhnout se obloukem?

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Automobily kategorie SUV jsou oblíbené a populární, ale i ty nejlepší a nejchválenější modely mají mezi sebou verze, kterým se vyplatí vyhnout. Mohou se od těch naopak vřele doporučovaných lišit rokem výroby, motorizací, typem pohonu nebo převodovkou. Rozdíly mohou být na první pohled přehlédnutelné, v důsledku servisu však zásadní a nákladné. U některých SUV se vyplatí koupit benzínový motor namísto dieselu, u jiných naopak.

Univerzální pravidlo není, nutné jsou základní znalosti

Jedna a ta samá značka, jeden a ten samý model mohou nabízet jak skvělou ojetinu, tak černou díru na peníze. Je třeba si na ně dávat pozor, ten, kdo to neudělá, velmi rychle a snadno spadne do finanční pasti. Nedoplatí se na servisu, pojištění nebo díky enormní spotřebě. O jaké verze jakých značek a modelových řad se jedná?

VW Tiguan I 1.4 TSI

Volkswagen poměrně záhy přišel na to, že kromě velkého SUV Touareg potřebuje také kompaktnější verzi. Mezi roky 2007 a 2016 tak pro potřeby evropského trhu vznikl model Tiguan. Za podivným názvem lze najít slovní hříčku, kombinaci zvířecích jmen tygr a leguán. Barokně modelovaná karoserie nemá problémy s korozí, kabina pohodlně pojme čtyři osoby, vůz se zdá být kultivovaný a odolný. Výbava podle pravidel koncernu Volkswagen byla v rámci příplatků, lze na razit na trhu s ojetinami na chudší verze i plně vybavené specifikace s dvouzónovou klimatizací, koženým čalouněním, rozsáhlými bezpečnostními asistenty či multimediálním rozhraním.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Turbo a kompresor najednou, to nedělá dobrotu

Škála pohonných jednotek byla široká, komplikovaným motorem byl benzínový čtyřválec 1.4 TSI (EA111) s výkonem 122 koní. Ještě horší je to však se silnější verzí s přeplňováním turbodmychadel a kompresorem. Pocit z dynamiky nevykompenzuje potíže s rozvodovým řetězem a spotřebou motorového oleje. Kompresor může být zralý na servis už po 50 000 km, situaci zhoršuje přítomnost volitelné převodovky DSG s odhadem životnosti 200 000 až 250 000 km a cenou generálky v ceně desítek tisíc korun.

Mitsubishi Outlander II 2.0 DI-D

Japonská automobilka ukončila své evropské působené, na nová auta si musíme nechat zajít chuť. Stále tady jsou však ojetiny, které se vyplatí, vždyť japonští výrobci jsou roky uznávaní v kategorii SUV. A Mitsubishi je jedním z nich, vlajková loď Outlander je právem považována za skvělou variantu pro zákazníky v dané oblasti. Záleží ale na výběru!

iZdroj fotografie: Mitsubishi

Později dorazil francouzský diesel. Velmi dobrý motor

Druhá generace tohoto SUV byla vyráběna od roku 2006 do roku 2012. I dnes působí pětidvéřová zvýšená karoserie svěže a přitahuje pozornost. Bohužel trpí na potíže s korozí, a to i u kusů, které neprodělaly žádnou nehodu. Jinak jde o povedené auto, s tvrdým, ale odolným interiérem, slušnou výbavou a jízdním talentem jak na silnici, tak v lehčím terénu.

Peugeot 3008 1.6 THP

SUV, které je spíše městským či dálničním kočárem než vozem, se kterým by někdo chtěl jezdit mimo asfalt. První generace 3008 byla vyráběna mezi roky 2009 a 2016, pouze s pohonem předních kol. Čtyřkolkou se může pyšnit jen hybridní verze. Exteriér vypadá atraktivně, tak jak se na Peugeot sluší, kabina je příjemná, měkká. S některými typickými prvky, které milovníci značky chápou, zbytek populace si musí zvykat.

iZdroj fotografie: Peugeot

Německý motor ve francouzském autě, španělská vesnice!

Do auta se pohodlně vejdou čtyři dospělí, kufr toho také pojme vcelku dost, jen pod kapotou je třeba pečlivě volit. A to pouze diesel, který je výtečný, na rozdíl od benzínového čtyřválce 1.6 THP ze společné dílny s BMW. Motor má výkon 140 až 156 koní, přímé vstřikování paliva a poruchový rozvodový řetěz. Ani pravidelný servis nedokáže předejít poruchám spojeným s nedokonalým technickým řešením. Když už, tak čím mladší kus, tím menší pravděpodobnost, že se něco porouchá.

Porsche Cayenne Turbo

Bez ohledu na to, o jakou generaci se jedná, zde máme SUV, u kterého „S“ znamená skutečně sportovní. Je neuvěřitelné, jak Porsche popírá fyzikální zákony, jak brutálně rychlé toto auto je. Cayenne první generace byl na trhu v letech 2002 až 2009, Turbo s výkonem 450 koní bylo doplněno v roce 2006 verzí Turbo S s výkonem 521 koní. V roce 2008 pak V8 narostl na 4.8 litru objemu s díky dvojitému přeplňování nabídl 550 koní výkonu.

iZdroj fotografie: Porsche

Spotřeba a náklady na servis pořízení ojetiny odporují

Nicméně spotřeba auta je vyloženě děsivá jak u první generace, tam se pod 18 l/100 km nedostane ani německý důchodce. Tak nižší, přesto společensky nepřijatelná a v kontextu ostatních aut stále vysoká, u generace následující. Auto se může prodražit i při návštěvě servisu Porsche, stačí se zeptat na cenu generálky motoru nebo nová turba a přijímací technik začne deklamovat částky v řádech stovek tisíc korun.

Audi Q5 I 2.0 TFSI

Technologicky příbuzný model s Porsche Macan mají zákazníci rádi. První generace byla v prodeji do roku 2008 do roku 2016. Karoserie je dokonale chráněna proti korozi, kabina je z kvalitních materiálů s dobrým zpracováním. Seznam výbavy je široký, placený na vrub prvního majitele. Benzínový čtyřválec 2.0 TSFI nabízí výkon 180 až 225 koní, sametový projev a slušnou dynamiku. Pozor je třeba dát na rozvodový řetěz. A sledovat stav hladiny oleje. Díky nedokonalým pístním kroužkům je spotřeba maziva vysoká, vyplatí se mít po ruce zásobu a každých tisíc kilometrů kontrolovat a dolévat.

iZdroj fotografie: Audi

Subaru Forester 2.0 D

Subaru představilo naftový čtyřválec v podstatě na naléhání evropského trhu. Optikou dneška se zdá, že automobilka pochopila, že je snazší přestat dodávat do Evropy než platit nesmyslné homologační náklady a vyvíjet modely, které by pasovaly do pravidel diktátu EU. Forester je léty prověřený model, na trhu od roku 1997.

Subaru Forester - spolehlivé SUV iZdroj fotografie: Subaru

Namísto plochého turbodieselu berte turbo-benzín!

Třetí generace uvedená v roce 2008 přišla s dlouho očekávaným dieselem, měl výkon 147 koní, točivý moment 350 Nm a vyvolal nadšení. Do té doby, než se objevily technické potíže, destrukce motorových částí a nutnosti generálních oprav. Náprava přišla s modernizací v roce 2011. Prvním plochým dieselům se vyplatí vyhnout obloukem. Anebo si koupit benzínovou verzi, kterákoli je fantastická!

Mazda CX-7 2.2 MZR-CD

Nezdá se to, ale SUV značky Mazda je na trhu už od roku 2006. První generace byla vyráběna v japonských továrnách, a jak je pro Japonce typické, má i tato Mazda potíže s korozí. Kabina je příjemná, pohodlná pro čtyři lidí, s nadčasovým vzhledem a širokou výbavou. Jen ta navigace by mohla být sofistikovanější.

iZdroj fotografie: Mazda

Mazda umí skvělé benzínové jednotky, na co nafta?!

Nicméně pokud Mazda, tak se vyplatí volit některou z benzínových pohonných jednotek. Příjemný projev, slušný výkon a dobrá spotřeba jsou pozitiva, která zážehové čtyřválce nabízejí ve vrchovaté míře. Jediný dostupný diesel 2.2 MZR-CD s výkonem 173 je lepší nekupovat, hodí se jen pro řidiče, kteří si libují ve vysoké spotřebě oleje.

Jak vnímáte kvalitu SUV vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články