Prodám 42letou Škodu 105 s nájezdem 7137 km. Toto je ryzí československá perla, kam se hrabe VW

Klasická auta představují zajímavý způsob uložení a zhodnocení peněz, zachovalý stav vozu a minimální nájezd pak zvyšují atraktivitu. Přesně jako u této legendy z Československa.

i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Popravdě mě ani ve snu nenapadlo, že na těchto stránkách budu jednou psát o autě, ve kterém jsem strávil část dětství. I když, vlastně nestrávil. My jsme totiž měli „stodvacítku“. A ti z vás, kdož si tu dobu pamatují, moc dobře vědí, jaký to pro nás byl tehdy rozdíl. Kdo měl „stodvácu“, mohl se směle řadit mezi polobohy. Kdo měl stopětku, sundal označení vzadu a zaměnil jej právě za „120“. I když to vlastně bylo úplně jedno. Ta auta byla úplně stejná. Pojďme se na jedno extra zachovalé podívat společně.

42 let bez jakéhokoli zásahu a v dokonalém stavu

Pravidelně tady představujeme nejzajímavější stroje, které jsou na prodeji coby ojeté vozy. Mezi nimi se často objevují vozy s vysokým počtem najetých kilometrů, které však svědčí o jejich dlouhé životnosti. Někdy zde najdeme i jedinečné skvosty, kterých si na našich silnicích jen zřídka můžeme všimnout. A pak jsou tu případy, jako třeba tento, kdy se jedná o skutečné legendy z minulosti. Tato Škoda 105, která má za sebou 42 let prakticky bez jízdy, by mohla snadno patřit do sbírek muzea v Mladé Boleslavi. Pravda, po troše očištění a lesku.

Youngtimer jako dobrá investice. Vybrali jsme několik stylových kupé

Na trhu s klasickými auty dnes zažíváme skutečnou renesanci a zdá se, že lidé začínají rozumět hodnotě toho, co již není dostupné. Proto je možné dnes prodat i zdánlivě obyčejná auta, pokud jsou udržována ve správném stavu, za vysoké částky. Navíc, vozidla jako Škodovka mohou být vynikající investicí do budoucnosti. Pokud máte nějaké peníze našetřené, proč je neinvestovat do klasického auta, namísto toho, aby je pozřela inflace?

Čtyři rychlosti stačily maximálně na 130 km/h

Jde o zcela originální provedení vozu Škoda 105, jak naznačuje popis. Tato modelová řada byla přitom známá spíše pro svou nespolehlivost, než pro cokoli jiného. Tím spíš je pozoruhodné, že tento exemplář přežil tak dlouho. Jedním z nejpravděpodobnějších důvodů může být, že jeho majitel jej zkrátka velmi málo používal. Nejde přitom ani o sběratele, který by předvídal hodnotu vozidla, ale jednoduše ho majitel v garáži a vyzvedl jej jen na občasnou jízdu. Pokochat se a vrátit zpátky.

Ruská klasika, na kterou už Češi dávno zapomněli. Kdo komu tehdy vlastně prodal patenty?

Model 742, jak znělo interní označení Škody 105/120 se časem stal cílem vtipů převážně kvůli své legendární (ne)spolehlivosti. Přesto existuje mnoho lidí, kteří mají slabost pro tato vozidla a jejich jedinečné kouzlo. Nástupce řady 100 a 110 a byl uveden na trh v roce 1976. Popisovaná varianta 105 byla nejslabší verze. Škoda byla vybavena motorem o objemu1046 cm3 a výkonu 44 koní. S pomocí 4stupňové převodovky bylo možné dosáhnout rychlosti až 130 km/h. Famózní.

Mít Škodu GL nebo dokonce GLS znamenalo příslušnost k elitě

Škoda jich za 14 let vyrobila více než 800 000 kusů. Byly k dispozici ve třech různých výbavách, přičemž nejzákladnější varianta (105 S) byla zbavena opěrek hlavy a sklopných zadních oken. Vida, a pak že se šetří jenom dnes. Existovala také verze 105 L (de Luxe), která disponovala všemi těmito „luxusními“ prvky. Na vrcholu nabídky byla verze 105 GL, známá také jako Grand de Luxe, která se vyznačovala chromovanými detaily na karoserii a posilovači brzd. To si jeden připadal málem jako v Mercedesu.

iZdroj fotografie: Škoda

Z mnoha důvodů je dnes velmi těžké takové auto najít. Často jsou v rukou nadšenců, kteří o prodeji ani neuvažují. Jiné jsou v muzeích, ale drtivá většina byla prostě sešrotována. Proto, když se takový klenot objeví, stojí za pozornost. Tento konkrétní vůz se nachází v Německu a za celou dobu existence měl pouze dva majitele. První z nich s tím vůbec nejezdil a druhý je nadšenec, který Škodu udržuje v původním stavu.

Skoro 200 tisíc za 42 let starou stopětku? Možná ano

Nabízená 105tka neprošla žádnou rekonstrukcí nebo renovací, zůstává úplně původní. Nájezd ukazuje pouze 7 137 kilometrů, což je na její věk mimořádně nízké. Všechny součástky, které by měly mít známky opotřebení, jsou stále jako nové. Karoserie nevykazuje žádné známky koroze a majitel tvrdí, že je auto plně funkční a připravené k jízdě. Ale nezdá se, že by někdo s ním chtěl trhat rekordy. Spíše tipuji, že když ho ponecháte v garáži další roky, jeho hodnota ještě poroste.

Prodejce jej nabízí za přibližně 181 000 korun. Je to na starou Škodu s motorem vzadu (a chladičem nelogicky vpředu) moc, nebo málo? Jak se to vezme. Na první pohled se může zdát, že je to dost vysoká cena na 42 let staré a technicky ničím nezajímavé auto. Pokud technickou „zajímavostí“ nemyslíme třeba natřikrát uloženou klikovou hřídel. Nicméně je třeba vzít v úvahu, že jde o důležitý historický milník v oblasti mobility Čechů, o tom asi není diskuse. A jako takový si možná zaslouží přežít. Jak to vidíte vy, jsou ty peníze adekvátní? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Měli jste kdysi stopětku, nebo stodvacítku? Nebo žigulíka?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články