Vlastní zkušenost: Taxikář má na čelním skle voňavky, talismany a nevidí. Přesto mu nehrozí žádná pokuta, vy byste ji ale platili

Výhled přes čelní sklo auta nesmí být omezený. Přesto motoristovi, který nevidí vpravo ani vlevo, nehrozí za výzdobu žádná pokuta.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Jany R.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Jany R.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Jany R.
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Jany R.
Další 0 fotografie
                   

Každý motorista, i ten, co nezná přesně legislativu, tuší, že by na čelním skle v autě nemělo nic být. Z logiky věci vyplývá, že rozhled do všech stran, a zejména vpřed je při řízení automobilu otázkou života a smrti. Přesto se najdou výtečníci, kteří jsou schopni si na čelní sklo věšet nejrůznější cingrlátka. Riskují tak pokutu a zbytečně ohrožují bezpečnost vlastní i ostatních lidí.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jany R.

Nejde jen o různé voňavé stromečky, přívěsky, lapače snů. Ano, i ty lze někdy v autě vidět a je otázkou, proč by se měl někdo za volantem obávat spánku plného nočních můr?! Každopádně problémem mohou být i samolepky z různých srazů, dálniční známky, navigace na držáku. Do redakce nám 29. 9. 2023 napsala paní Jana R. s dotazem na téma, které se týká právě umísťování různých přívěšku na čelní sklo.

Na čelním skle nesmí být nic, co tam nepatří a brání výhledu

My jsme se rozhodli její e-mail, včetně přiložených fotografií, zveřejnit v plném rozsahu. „Chtěla jsem se zeptat,“ píše čtenářka Jana, „co hrozí řidiči, který má na čelním skle různé přívěsky.“ A pokračuje s popisem vlastního zážitku. „Na dovolené jsem jela v terénním taxi do hor,“ píše čtenářka, „a řidič měl čelní sklo poseté různými cetkami. Je to v pořádku?“ V pořádku to samozřejmě není.

„Všem bych jim sebral papíry,“ říká policista nad záběry z kolony na D8. Řidiči se otáčí do protisměru a vrací se na sjezd

Ve vyhlášce č. 341/2014 Sb. se píše, že v zorném poli řidiče nesmí být umístěny žádné předměty (např. okrasné a upomínkové předměty), které by omezovaly výhled řidiče všemi směry. A vyhláška pokračuje: s výjimkou schválených označení určených k umístění na skla vozidla nebo označení či zařízení povinně umisťovaných podle jiných právních předpisů, jako například funkční elektronické zařízení pro úhradu mýtného nebo platný kupón prokazující uhrazení časového poplatku.

Kde není soudce, není trest. Někde omezený výhled neřeší

Co je zorné pole? Dá se říct, že zorné pole je ta část prostoru, kterou může řidič vidět okem, když se dívá dopředu. Situaci v zorném poli vidí ostře, zbytek lze označit za vidění periferní. Každý asi cítí, že by při řešení sporu došlo na soudní znalce a nesnadné prokazování, je lepší před sebou na skle nemít žádné věci, které tam nemají být. Zjednodušeně řečeno, řidič by neměl mít na čelním skle nic, co tam nepatří.

A to včetně navigace, telefonu v držáku nebo kamery. Za porušení hrozí pokuta až 2 000 Kč. V případě dopravní nehody a prokázaní viny by to pak mohlo být ještě horší. Proč tedy nehrozí nic řidiči, se kterým jela čtenářka paní Jana? Byla totiž na dovolené v Turecku a zkušenost je odtamtud. Řidič s nimi jezdil jak po silnici, tak i po prašných cestách přírodního parku. V autě, které nemělo střechu. A ne že by šlo o kabrio.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jany R.

Byl to Ford Transit, kterému střechu prostě uřízli. V oblasti, kde zjevně nikdo takové věci neřeší. V rámci tamního řidičského folklóru jde zjevně o absolutní maličkost. U nás by taková výzdoba byla za pokutu, pokud by auto rovnou neodstavili z důvodu špatného technického stavu. Asie je ale co do technického stavu mnohem benevolentnější. A je na každém turistovi, jestli do vozu, který je zjevně na hony daleko od bezpečnostního standardu Evropy, usedne.

Galerie

Další 0 fotografie

Je tohle bezpečné, nebo ne?

Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články