Řidiči nyní hromadně mění svoje auta. Tady jsou dvě hlavní kritéria. Budete se toho také účastnit?

Nutnost vyměnit svoje auto za novější doléhá na čím dál více řidičů, donucených k výměně za „čistší“ model. Zdaleka však nejde o to, jaký bude reálný dojezd.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Žijeme ve zvláštní době. A nemám teď úplně na mysli existenci tuším 64 (nebo 65) různých pohlaví, někdy poněkud nepochopitelné vysílání signálů naší vlády (a ještě méně pochopitelné nepříjímání) nebo situace, kdy se Evropa tak trochu mění v lidí, jejichž kultura je s tou naší, po tisíce let pěstovanou a vyvíjenou, velmi mírně řečeno nekompatibilní. Přičemž to poslední je v porovnání se signály a komunikačními omyly naší vlády problémem opravdu velkým. Podobně jako ten, jenž se dotýká většiny motoristů. Pojďme se na něj podívat společně.

Ve složité situaci je pro mnoho rodin i starší diesel „darem z nebes“

Boj Evropské unie se spalovacími motory je totiž něco, o čem bychom mohli psát dnes a denně, a stejně bychom měli stále co k upřesňování, popisování a vysvětlování. Nepovažuji se rozhodně za technického ani technologického „zpátečníka“, vždy jsem věřil v pokrok a věřím i nyní. Věřím tedy, že co přijde, bude nakonec lepší než to, co odchází. Byť si tím z některých „provizorních řešení“, které se objevují na trhu v posledních měsících někdy nejsem tak zcela jistý. Ale beru to zkrátka jako provizorium a jako vývoj.

iZdroj fotografie: VW

Vnímám však také to, že pro mnoho z nás se výše uvedený boj se spalovacími motory, speciálně pak v kombinaci s nově vznikajícími nízkoemisními a bezemisními zónami stává něčím, co se nás začíná bytostně dotýkat. Vnímám velmi citlivě situace, kdy se rodina, mající tři a více dětí a počítající rodinné peníze de facto každý měsíc spoléhá již dlouhé roky na svůj poněkud zastarávající, přesto však funkční diesel. Který rodinu vždy odvezl tam, kam měl, nic moc za to celé ty roky nechtěl a mechanik Milan odvedle jej vždy levně opravil.

Nízkoemisní zóny přibývají jakou houby po dešti

Tak přesně takovéto rodině (a že jich v nynější, ne úplně lehké ekonomické době nebude zanedbatelné procento) se může poměrně jednoduše stát, že pokud vozila děti do školy a na kroužky, a obojí je v centru města, tak se ona možnost stane zanedlouho jen hypotetickou. Pokud už se tedy nestala. Protože rychlost, s jakou přibývají „low emission“ cedule na hranicích měst a městských čtvrtí je opravdu dechberoucí. A speciálně starší diesely jsou na ráně jako první, a nemilosrdně jsou vytlačovány pryč z měst.

Přehled povinných nálepek na cesty po Evropě: Kdo je nebude na autě mít, riskuje mastnou pokutu

Což se na druhou stranu dá pochopit, špatně seřízený diesel, či dokonce jeho „kolega“ s „vykutaným“ filtrem pevných částic není opravdu nic, co byste chtěli dýchat denně pod okny. Co když ale nemáte ani jedno z toho, máte zkrátka jen fungující, ale starý diesel? Nebo dokonce novější diesel? Smůla. Pokud neplní v mnoha případech často vyžadovanou normu EURO 6, nebo minimálně 5, dostanou pomyslnou (i faktickou) „stopku“. A vám nezbyde, než se podívat po něčem novějším. Že to s omezeným rozpočtem půjde těžko? To máte pravdu.

Koupím automobil s malým nájezdem i emisemi. Zn. levně

Z pochopitelných důvodů navíc díky tomu všemu výrazně vzrostla obliba vozů s nízkým nájezdem kilometrů a novějších ojetin. Kde je potávka, je i nabídka. Jak prosté. Jenže, pro některé lidi je auto nutnost, nikoli volba z rozmaru. A ti musí nyní, místo rodinného kombi s „d“ na zádi volit něco jiného, a vycházet přitom ze dvou hlavních kritérií: buďto malý vůz s malým spalovacím motorem, jenž díky nízké spotřebě a čistším emisím bez problémů dosáhne na požadovanou emisní normu.

Mazda se nevzdala a představila nový motor. Wankel do plug-in hybridu, spotřeba 1 litr a dojezd 600 km

Nebo rovnou plug-in hybrid, jemuž trik s dojezdem například prvních 70 km čistě na baterii zajistí v celkovém měření spotřebu například snových 1,5 litru na 100km. A tím pádem se bez problémů dostane k vysněné „EL“ značce. A tváří se navenek jako „nízkoemisní vozidlo“. Které bez problémů může do všech zón. A že bez pravidelného dobíjení a využívání elektrického pohonu je takovýto plug-in hybrid „spalovákem“ jako každý jiný? Souhlasíme. Zkrátka jsme jako úřad malinko pokrytečtí. Zvykněte si.

To však nic nemění na tom, že před tyto dvě alternativy (nebo kritéria z jiného úhlu pohledu, chcete-li) bude postaveno stále více a více lidí. Chce nás Brusel opravdu všechny vidět v elekromobilech? Nebo minimálně ve zmíněných plug-in hybridech. Skoro to tak vypadá. A necháte se? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Budete také měnit svoje auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články