Chcete Ferrari, ale nemáte na něj? Ideální ojetina, se kterou uděláte kopec parády, jen musíte vědět jednu věc

V historii některých automobilek se tu a tam objeví unikát, který svým řešením zcela deklasoval konkurenci. A pokud se dochoval do dnešních dnů v tomto stavu, jde o zázrak.

i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
Dalších 22 fotografií
Dalších 22 fotografií
                   

Ach ano. Přiznám se. Od okamžiku, kdy jsem tuhle Alfu uviděl na našem spřáteleném webu nabízejícím klasické automobily, jsem propadnul skepsi. Totální. Ne, nemám na ni a ani nevím, kde bych na ni teď rychle vzal. S mým pohybem na účtu nemá cenu do banky ani volat (řekli by mi nejspíš, jestli jsem se nezbláznil), ke „splátkovým společnostem“ jsem zase dost nedůvěřivý. Přesto, málokdy se vidí zajímavější nabídka na denní ježdění i na investici. Pojďme na rudou krásku podívat společně, tohle vás zaujme.

Když se Italové domluví se Švédy, budou výsledky zajímavé

Původ Alfy 164 se dá dostopovat do osmdesátých let, kdy v Itálii vznikl projekt „Tipo 4“. Již tehdy bylo v módě sdílet podvozkové plošiny, vyrábět je ve velkém a ve finále hlavně masivně ušetřit. Za tím účelem se daly dohromady tři italské značky a jedna švédská. Ano, znalci již vědí, a jakkoli to může být pro mnohé dnes překvapením, spojený vývoj a výroba podvozkových plošin není opravdu vynález VW a automobilky (jakkoli původně si konkurující) se dokázaly domluvit a spojit i před desítkami lety. Money first, znáte to.

Bankrot automobilky Saab nešel odvrátit. Jak to souvisí s našimi Gripeny?

Fiat se tedy domluvil s Lancií a Alfou Romeo (což nebylo těžké, neb všechny pod ten Fiat tehdy spadaly) a k sobě „do trojky“ přizval i švédský Saab. Moment, Fiat s Unem a Ritmem se domluvil se Saabem, produkujícím turbo čtyřválce a zaklínajícím se sloganem „Born from jets“, neboli „Zrozen ze stíhaček“? To jsou přece dva zcela odlišné světy, na jednom konci auta pro masy a na druhém designové i výkonnostní milníky, milované znalci po celém světě. A přesto to bylo možné.

Čtyři stejná, a přitom zcela odlišná auta: pro každého něco

Tipo 4 totiž vzniklo jako projekt na výrobu vozu vyšší střední třídy, které v podstatě všem čtyřem automobilkám chyběly. Zkrátka modely schopné (ve vyšších verzích) konkurovat německým a japonským prémiovkám střední třídy. Z celého vývoje tedy vznikl Fiat Croma, Lancia Thema, Alfa Romeo 164 a Saab 9000. Když se na ta auta podíváte, tak pochopíte, že mají (alespoň proporcemi, jež právě definuje podvozková plošina) leccos společného. Jakkoli Croma byla vždy jen liftback, Saab 9000 byl liftback i sedan, Lancia kombi i sedan a Alfa byla vždy jen sedanem.

iZdroj fotografie: Saab

Obzvlášť vzácný Fiat Croma je k mání za 250 tisíc Kč. Pod kapotou 2,5l V6 Busso od Alfy, v bílé kůži a super stavu

Každému dle jeho gusta, skoro by se chtělo říci. Pro rodiny se skromnějšími rozpočty byla Croma ideální auto, nakonec i tu menší ledničku jste v ní odvezli. A když jste FIAT opravdu milovali, mohli jste si dopřát Cromu i s legendárním „Busso“ šestiválcem pod kapotou. Podobně jako Alfu 164, ta pravda ale mířila již podstatně výše a s ledničkou nebo krabicemi z IKEA se na rozdíl od „plebejské“ Cromy příliš nekamarádila. Stejně jako její sesterská Lancia Thema, která jiř byla zaměřena vyloženě na luxus preferující klientelu.

Lancia jako luxus s Ferrari motorem V8

Avšak i ta mohla mít (a začasto také měla) pod kapotou výkonné motory, včetně unikátního V8 třílitru od Ferrari ve verzi Thema 8.32. Ta je dnes mimořádně ceněná, jakkoli není paradoxně příliš výkonnější než vlastní, přeplňovaný dvoulitr od Lancie. Ten nabízel 210 koní a 304 Nm (V8 měla ve verzi bez katalyzátoru 215 koní a 285 Nm, s katalyzátorem pak dokonce jenom 205 koní a 263 Nm). Jenže, motor Ferrari… Znáte to. Saab 9000 pak nabízel vlastní čtyřválce v různých stupních přeplňování, včetně opravdu silných verzí s výkony vysoko nad 200 koní.

iZdroj fotografie: Lancia

A Alfa 164? Když pomineme opravdu povedený design z pera Pininfariny, který je nejen dle mého názoru nejpovedenější z celé čtveřice a (kromě interiéru, pochopitelně) bez problému obstojí i dnes, pak pod kapotou jste mohli mít opravdu širokou škálu motorů, od dvoulitrových čtyřválců až po již zmíněné „Busso“ V6 o objemu 3 litry. A navíc: tento motor 3.0 24V generuje v této karoserii rekordních 230 koní, unikátní pohon 4×4 vyvinul exkluzivně pro tento model rakouský specialista Steyr a 6stupňovou převodovku obstaral Getrag. 

Alfa 164 Q4 je unikátem sama o sobě, tento kousek pak boří vše myslitelné

Vnímáte ten rozdíl? Jinými slovy, „čtyřkolka” Alfa 164 Q4, se stylizovaným čtyřlístkem a čtyřkou ve znaku, je pravděpodobně ta nejlepší 164, která se kdy vyráběla. Celkem jich vzniklo zhruba 300 kusů – a 10 z nich se prodalo v Japonsku. A teď mě sledujte: právě jeden z těchto deseti, v neuvěřitelně zachovalém (a dokonalou renovací umocněném) stavu, se 115 tisíci kilometry na tachometru je aktuálně na prodej. V Polsku, pár hodin autem z Prahy. Za v přepočtu 750 tisíc. Ano, je to více než stojí jiné 164, jež jsou žel často ve zbědovaném stavu.

iZdroj fotografie: Giełda klasyków

Raritní Alfa s mocně znícím V6 motorem se dá koupit za 285 000 Kč. Tohle nám Brusel sebral a už nevrátí

Jenže tato 164 je v tomto stavu a v této verzi možná jediná v Evropě. A klidně se nechá víkend co víkend používat, stejně jako uložit do garáže a nechat zhodnocovat. Jak jsem psal v úvodu: mít těch 750 000 Kč, jedu pro ni. Tohle je opravdu bomba. Mimochodem, nenajde se tady někdo, kdo to vidí podobně jako já? Rád se na ni s někým sjedu podívat. Dejte mi vědět do redakčního mailu, děkuji!

Galerie

Dalších 22 fotografií
Dalších 22 fotografií

Co říkáte na tuhle rudou krásku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články