Tato auta už od 1. 1. 2024 nekoupíte: Automobilky přestanou vyrábět své slavné modely. Je mezi nimi i váš mazel?

Některé automobilky ohlásily konec svých modelů, navzdory tomu, že se v některých případech jednalo historicky o velmi ceněné kousky. Které vozy končí definitivně a které budou mít elektrifikované či jinak dimenzované nástupce?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Automobilový průmysl se mění rychleji než kdykoli předtím. Závod o elektromobily je nelítostný a už mu v rámci výrobců nedominuje jedno nebo dvě velká jména jako ještě před pár lety. Elektromobily jsou totiž nejen šetrnější k životnímu prostředí (byť je toto téma stále kontroverzní), ale také futurističtější, a to jak designem, tak doplňky, které nabízejí svým řidičům. Elektrifikace aut však také znamená rozloučení se s některými legendárními vozy s motory vznětovými či spalovacími.

Není samozřejmě vůbec vyloučeno, že se jich v blízké či vzdálenější budoucnosti dočkáme v nové podobě a s elektrickým srdcem pod kapotou. Některé však zapadnou do propadliště dějin, protože jejich výroba je prostě náročná a drahá a nastal čas, aby jejich místo zaujaly kompaktnější a výrobně levnější modely.

Audi TT

Když Audi TT na jaře roku 1995 přišlo na trh, vypadalo jako z budoucnosti. Automobilka rychle vycítila potenciál, který se v kompaktním dvoudveřovém kupé skrýval, a o tři roky později se vůz začal sériově vyrábět. Zkratka TT pochází z názvu Tourist Trophy, která se uděluje při britských automobilových závodech na ostrově Man. A Audi naznačuje, že za zkratkou se skrývá ještě jeden význam – tradition and technology (tedy tradice a technika).

iZdroj fotografie: Depositphotos

Model se dostal do seznamu deseti nejlepších automobilů 90. let, který sestavil časopis Car and Driver. V roce 2003 se dočkalo TT také mírného faceliftu se změnami designu a jízdních vlastností. Vůz se vyráběl i ve verzi kabriolet, ale postupem času začaly prodeje Audi TT klesat. Automobilka se proto rozhodla raději více zaměřit na výrobu elektromobilů, ale před tím, než bude výroba „tétéčka“ definitivně ukončena, dojde ještě k výrobě poslední limitované série, která ponese název Final Edition. Vzhledem k široké skupině fanoušků Audi TT lze předpokládat, že o poslední „limitku“ bude velký zájem.

Dodge Charger

Dodge Charger již dlouhou dobu patří mezi jeden z nejoblíbenějších amerických „muscle cars“, který se mimochodem vyrábí již od šedesátých let 20. století. V té době už měla společnost American Motors ve svém portfoliu několik rodinných vozů a rozhodla se na trh přinést něco docela jiného. A tak následovalo celých sedm generací Dodge Charger, přičemž ta nejnovější již prošla výraznými designovými změnami, aby se přizpůsobila moderním požadavkům.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejnovější Dodge Charger má agresivní a také prodloužený předek a ve verzi z roku 2022 výkon až 790 koní. Může se také pochlubit osmiválcovým motorem a modernizovanou osmistupňovou automatickou převodovkou. Navzdory svým impozantním výkonům na amerických i evropských dálnicích a závodních tratích se Dodge Charger postupně stane v rámci amerických montážních linek minulostí.

Společnost údajně připravuje novou řadu dosud utajených vozů, které nahradí Charger. První takový model má být předveden ještě v závěru roku a podle informací automobilky Dodge má být skutečně „pozoruhodný“.

Jeep Cherokee

Tento model z produkce Jeepu vždy vyvolával mezi lidmi vysoce rozličné názory, které se pohybují od přívlastků „úžasný“ až po „tragický“. Faktem je, že během svých pěti generací se zřejmě nepodařilo Jeepu uchopit vývoj Cherokee za ten správný konec. První Cherokee přišel na trh jako plnohodnotné SUV. Následně prošel zásadním faceliftem, aby se dostal do kategorie kompaktních SUV, kde však narazil na tvrdou konkurenci. Spolu s tím vůz provázely kontroverzní právní ataky ze strany indiánů, kteří požadovali, aby Jeep přestal používat jméno indiánského kmene k pojmenování vozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ve snaze optimalizovat náklady značka nejen zastavila výrobu Jeepu Cherokee, ale také uzavřela celou továrnu v Belvederu ve státě Illinois. Mateřská společnost Stellantis upřesnila, že uzavření je prozatím dočasné, než se přeorientuje na výrobu elektromobilů. „Stále hledáme řešení a přizpůsobujeme se novým trendům, nicméně můžeme říci, že již připravujeme nové modely našich vozů,“ dodává vedení společnosti.

Mazda MX-30

Zde je Mazda o několik kol před konkurencí. Společnost sice ukončuje výrobu Mazdy MX-30 se spalovacím motorem, ale na trhu je již hybrid se stejným názvem a čistý elektromobil je již také v sériové výrobě. Takže příznivci tohoto japonského krasavce mohou jednoduše „přesednout“ na některou z jeho elektrifikovaných verzí. Nové modely této Mazdy byly navrženy s větším ohledem k přírodě také v interiéru, kde jsou použity převážně recyklované materiály.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mazda si stanovila ambiciózní cíl stát se do roku 2050 zcela uhlíkově neutrální značkou – nejen vyrábět pouze elektromobily, ale také mít prakticky nulovou uhlíkovou stopu. A zatím se jí to celkem daří.

Ford Fiesta

Ford Fiesta se v USA neprodává od roku 2019, ale v evropských showroomech je stále k mání, a navíc je mezi evropskými řidiči velmi populární. Nová verze známého prcka od Fordu si získala pověst levného městského vozu, který je pohodlný, kompaktní, snadno udržovatelný a také obratný. Ano, motor o výkonu 70 koní nezní jako nic impozantního, ale Ford jej nikdy neprezentoval jinak než jako pohodlné menší auto bez nároků na výkon.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Model je dlouhý 3,95 metru, což mu usnadňuje parkování i na malých parkovacích místech, a maximální spotřeba paliva jen zřídkakdy vyskočí nad 7 litrů na 100 km.

V roce 2014 se stal Ford Fiesta nejprodávanějším vozem ve Velké Británii a k tomu získal i řadu ocenění. Například Nejlepší kompaktní vůz Austrálie a také Auto roku 2019 podle časopisu Top Gear. Poslední dva vyrobené kusy tohoto modelu zůstanou uchovány pro muzeum Fordu ve Velké Británii a Fiesta bude následně nahrazena kompaktním elektromobilem podobného formátu jako Ford Model E.

Které z aut vám bude chybět?

Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články