Sedany všech automobilek končí: Na vině není EU ani Čína, ale my Češi. Minuta ticha za nejlepší třídu aut

Jedna kategorie automobilů spěje ke svému konci, přestože nabízí často ty nejlepší vozy, které jsou dnes k mání. Paradox? Češi k němu nemalou měrou přispívají.

i Zdroj fotografie: Fiat
                   

Když jsem si dělal přípravu na tento článek, musel jsem zapátrat v paměti, kdy jsem onu extra povedenou kategorii automobilů měl naposledy vlastně já. Musel jsem hodně dlouho přemýšlet. Ne že bych vlastnil tolik aut, ale původně jsem si myslel, že jsem nikdy žádné neměl. Že jsem celý život jezdil buď v hatchbacku, v kombi, nebo jednou střídavě v kupé a kabrioletu. Pak jsem si vzpomněl. Měl jsem kdysi Mercedes-Benz W201. Jinými slovy legendární „stodevadesátku“. Pojďme se na kompaktní sedany podívat zblízka.

Ohrožená kategorie nabízející skvělé vozy. Protimluv?

A hned dodám, že to byla jedna z nejlepších let mého automobilového života. „Medvídek“, ač poměrně stár, jezdil naprosto ukázkově, lehce a jeho pětiprvková zadní náprava a takřka ideální rozložení hmotnosti dělaly divy. Dodnes na něj s láskou vzpomínám, a když jsem se tuhle dočetl, že jeho tvůrce, Mistr Bruno Sacco, před pár dny zemřel v 90 letech, je to skoro jako nabídka na malé repete a malou „tribute“ tomuto velikánovi designu a konstrukce. Proč vlastně není více sedanů na silnicích?

iZdroj fotografie: Mercedes Benz

Pokud bychom totiž měli v automobilovém světě definovat „ohrožený druh“, byl by to nepochybně kompaktní sedan. Jeho prodeje rok od roku klesají o desítky procent, zatímco SUV všech velikostí zažívají netušený boom. V Čechách speciálně. Upřímně, těžko chápu, proč někdo upřednostní objemné SUV, které ve skutečnosti nesplňuje ani jedno z toho, co jeho výrobci slibuje a nabízí. Crossovery nikdy nebudou výborné ani na silnici, ani v terénu a vždy budou představovat kompromis, který jen částečně kombinuje možnosti obou světů.

SUV zdaleka nedělají vše tak dobře, jak jejich výrobci tvrdí

Za prvé: na silnici vás SUV potrápí svou vyšší hmotností a těžištěm s důsledky v nijak zázračné agilitě a ovladatelnosti (čest výjimkám). Aby se auto vůbec dalo ovládat, musí mít tuhý podvozek a tvrdší tlumiče, což snižuje náklony karoserie a vytváří iluzi sportovnějšího chování. Opravdu jen iluzi. A co se týče jízdy v terénu, většina SUV zde rychle narazí. Jízda po lesní cestě nebo přes louku ještě není opravdový terén – to zvládne i obyčejná Octavia. Skutečný terén znamená něco úplně jiného ​​a tam se Suzuki Jimny nebo Lada Niva všem SUV mohutně vysmějí.

Legendární Lada je zpátky, tahle z roku 1984 dobyla Rallye Dakar a všem vytřela zrak

iZdroj fotografie: Lada

Nemluvě už raději ani o tom, že mnoho z těchto „terénních vozidel“ je vybaveno pouze pohonem předních kol, přičemž světlá výška vozu se často neliší od běžného hatchbacku. V tom případě bude každé Subaru s větší světlou výškou zcela jinde, a nemusí to být ani Forester. Ani vnitřní prostor SUV nenabízí nic převratného. Populární SUV jsou v podstatě jen nafouknuté a lehce zvýšené hatchbacky, které nabízí spíše psychologický než praktický přínos.

Zkuste někdy místo SUV nějaký kompaktní sedan. Budete překvapeni

Místo schopného vozu tak jeho kupci získávají auto, které ve skutečnosti nedělá nic pořádně. A parkování v městském prostředí? To je disciplína, v níž SUV úplně propadají, přesto si je lidé paradoxně pořizují právě pro pohyb ve městě. Další nevýhodou je vyšší hmotnost a horší aerodynamika, a tedy vyšší spotřeba paliva.

Sedany nejen v Česku definitivně končí, automobilky je začaly házet přes palubu. Máte poslední šanci k nákupu

A pak je tady trochu jiná kategorie. Která to, co má dělat, dělá (povětšinou) velmi dobře. Mám na mysli kompaktní sedany, čímž ale opravdu nejsou Octavia nebo Hyundai i30 Fastback. Patří sem třeba BMW řady 3, které je už desítky let ikonou a etalonem pro řidičské nadšence, stejně jako třeba Mercedes Třídy C nebo Jaguar XE. Nová generace BMW řady 3 se navíc vrací ke kořenům a opět nabízí radost z jízdy, s podvozkem, který je zároveň sportovní a komfortní.

iZdroj fotografie: S vědomím Autohaus Engels

Češi kupují tohle SUV místo Dacie, stojí stejně ale nabízí mnohem víc: Záruka 5 let, 163 koní, nízká spotřeba a prémiový design

V poslední době jsem měl možnost vyzkoušet několik dalších sedanů této třídy a jsem stále překvapený, proč o ně lidé ztrácejí zájem. Jezdil jsem jak s „céčkem“ (sice více než deset let starým, ale rozdíl v kvalitě jízdy byl proti Octavii stále nebetyčný), tak s „trojkou“, ale třeba i s (opravdu hodně starou) Omegou. Výsledek? Pohon zadních kol a příkladná ovladatelnost mne jakoby vrátily zpět tam, kde je každá cesta i radostí z jízdy. A nemám na mysli jen reklamní slogan od BMW „Freude am Fahren“.

Proč vlastně Češi tolik milují SUV?

Sportovní kompaktní sedan nabízí perfektní kompromis mezi praktickým využitím, komfortem a jízdním zážitkem. A každou z těch věcí dělá perfektně. K tomu přidejte krásný design a elegantní proporce a opravdu se musíte zamyslet, proč by někdo chtěl objemné SUV, které nenabízí žádnou z těchto vlastností. Češi to ale zřejmě vidí jinak, sedany jsou u nás zcela na ústupu, naopak SUV „jedou na plný plyn“. Existuje pro to nějaké logické vysvětlení? Přičemž to s ledničkou do auta nefunguje. Do něčeho, jako je Hyundai Kona, ledničku opravdu nedáte. Tak čím to je? Poradíte mi?

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články