Škoda nikdy nevyrobí sportovní automobil. Zákazníci hlásají, že by ho chtěli, ale v realitě by ho nekupovali

Svého času vyráběla mladoboleslavská automobilka populární kabriolet. Vše nasvědčuje tomu, že další už nikdy nevyrobí.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Poslední kabriolet pod značkou Škoda byl vyráběn a prodáván naposledy v šedesátých letech dvacátého století. I dnes se ozývají hlasy příznivců značky, že by mladoboleslavský výrobce měl nějaký sportovní automobil vyrábět a prodávat. Zejména když je tady divize, ve které má Škoda ryzí závodní speciály, které disponují technikou, jež by šla do konvenční produkce použít. Ne, nešla by použít.

Vzít závodní speciál a udělat z něj rodinný sporťák nelze

Proč nelze vzít Škodu Fabia RS Rally2, vyhodit rám, skořepiny a dát na ni běžné registrační značky? Závodní komponenty nejsou homologované pro běžný provoz a takto jednoduše, jakkoli by si to zarytí fanoušci přáli, to nefunguje. Další věc je cena. Pokud je tady běžná Fabia, která se dá pořídit aktuálně od 369 000 Kč, tak stroj s vnitřnostmi Rally2, kdyby se náhodou dostal na běžné značky, by stál miliony. Tudy cesta nevede.

iZdroj fotografie: Škoda

Vyrobit sportovní Fabii a prodávat ji za půl milionu není možné. Fabia s malým úsporným motorem, olepená sportovními znaky, vylepšená sportovními doplňky, ta se koupit dá. Automobilka Škoda už nikdy žádný ryze sportovní automobil nevyrobí. A moc dobře ví proč. Nikdo, až na pár nadšenců, by si ho nekupoval. Stačí se podívat na Škoda Octavia RS. Nejde samozřejmě o sportovní automobil v pravém slova smyslu, ale jako ukázka postačí.

Zákazníci by sporťák chtěli, ale peníze by za něj nedali

S dvoulitrovým benzínovým motorem to bylo auto, které nabízelo příjemnou dynamiku přeplňovaného čtyřválce s bohatou výbavou a sportovně laděným designem. Ale co ta spotřeba? A co ten kufr? Stačilo, aby se objevila Octavia RS 2.0 TDI Combi, a ukázalo se, jak to zákazníci s tím sportovním nadšením myslí vážně. Naftový kombík skutečně není sportovní, i kdyby měl na sobě rychlé pruhy od kapoty až k zadnímu nárazníku. Z toho všeho se dá usuzovat, že Češi by ryze sportovní automobil, popřípadě kabriolet, sice milovali, ale nekupovali by si ho.

iZdroj fotografie: Škoda

Navíc doba je prostě už jiná, a to platí nejenom pro Škodovku, ale pro všechny automobilky. Stačí se jen podívat do nedávné historie. Mitsubishi svého času nabízelo sportovní Eclipse, GT 3000, Lancer Evo, Colt Ralliart, k tomu sportovně laděný Galant. Pomineme-li fakt, že se značka stáhla z našeho teritoria, jsou dnes výše uvedené modely minulostí. Ford je na tom podobně, nebýt importu z USA v podobě Mustangu, o sportovní modrý ovál člověk nezavadí. A jak je to dlouho, co tady byly Focus ST, Focus RS, Fiesta ST, Focus Cabrio?

Sportovní verze běžných modelů už nikdo nekupuje

Nebo Renault. Jednu dobu byly v prodeji modely Twingo RS, Clio RS, Megane RS, Megane Cabrio, Wind. Dnes? Nic. A takto by se dalo pokračovat s Opelem, Volkswagenem a dalšími. Jsou tady značky, které mají sportovní modely, ale jde spíše o ojedinělé příklady. Snad Toyota se ještě drží toho, že má nejenom ryze sportovní modely, kupé GR86, GR Supra. Ale i stroj vycházející z běžné modelové řady, a to GR Yaris.

Definitivně posledním příkladem, jak se doba změnila, je Porsche, Ferrari, Lamborghini. Všechny tyto prémiové značky mají v nabídce nejenom sportovní kupé či kabriolety/roadstery, ale také „praktická“ SUV. Zdá se, že sportovní automobil je fenomén, který je minulostí, a aktuálně zajímá jen velmi omezenou skupinu lidí.

Prémiové sportovní značky potvrzují ústup sporťáků

I když mohou zákazníci říkat, že by sportovní automobil chtěli, není to pravda a bezostyšně lžou. Náš průzkum mezi čtenáři ukázal, že 427 respondentů by sportovní Škodu v nabídce vidět sice ze zajímavosti chtělo, ale při další otázce, zda by si ji v realitě kupili, zareagovalo 98 % respondentů negativně. Vyplývá to z toho, že Škoda nemá na trhu postavení jako sportovní automobilka a při dnešních cenách by jen těžko konkurovala konkurenci, za cenu sportovní Škodovky by všichni raději sáhli po renomovaných sportovních značkách. Škoda staví na jiných pilířích než třeba Porsche, a to je v pořádku.

iZdroj fotografie: Míra Fořt pro AutoŽivě

Máme zde řadu praktických, úsporných a dobře vybavených aut značky Škoda za férovou cenu. Není to o tom, že by Škoda neuměla sportovní auto nebo kabriolet vyrobit. Stačí se jen podívat na nadšení mladých konstruktérů a jejich poslední počin, Slavia. Roadster vzniklý z modelu Scala vypadá fantasticky a funguje. Nemá ale homologaci a nikdy ji ani mít nebude. Není důvod, aby Škoda vyráběla jakkoli sportovně akcentovaný automobil vybočující ze současné nabídky.

Důvodů existuje mnoho. Je tady Damoklův meč v podobě konce prodeje spalovacích motorů, tím je v podstatě řečeno vše. A sportovní elektromobil? To je oxymóron, který nemá právo na to, aby vznikl, byť jen v omezené sérii. Mezi elektřinou a sportovností není rovnítko. Zatím. Uvidí se, jestli někdy bude. Pokud Škoda nevyrobila ryze sportovní auto, roadster, kupé či kabriolet doposud, tak už ho nevyrobí nikdy. A je to vlastně pochopitelné. 

Koupili byste si Škodu Fabia RS TwinTurbo Roadster?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články