Konec růžových brýlí: Stávka ve švédské Tesle odhaluje temnou stranu Muskova impéria. Zánik elektromobilů?

Elon Musk je zjevně dost držgrešle, nechce dát peníze na platy. A zaměstnanci se pak bouří, stávkují a odmítají dělat, co mají.

i Zdroj fotografie: Reuters
                   

Nic není tak růžové, jak by se mohlo zdát. Jakkoli by si člověk mohl myslet, že práce pro Elona Muska je snem, zjevně to je jinak. Tesla, americký výrobce elektromobilů, měla ve Švédsku vážný problém. Zaměstnanci této automobilové značky nedávno vyhlásili stávku, aby upozornili na nedostatečné pracovní podmínky. Požadovali lepší kolektivní smlouvy. Tato situace není jen místní záležitostí, má potenciální dopady na celosvětovou image společnosti.

Elon Musk uvedl, kdy ze silnic nadobro zmizí poslední dieselový automobil. Raději si sedněte, než si to přečtete

Velká a slavná firma navenek, ale na zaměstnancích chce šetřit

Může inspirovat pracovníky v dalších zemích k podobným krokům. Ve Švédsku, kde jsou elektromobily velmi oblíbené, se však situace zaměstnanců Tesly neodráží ve stejném světle. Odbory zde dlouhodobě vyjednávají o lepších pracovních podmínkách a uzavření kolektivních smluv. Apelují na uspokojivé odpovědi ze strany zaměstnavatele. Pracovní konflikt ve švédské Tesle tedy není jen místním jevem.

iZdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Má potenciál stát se precedentem pro další země a průmyslová odvětví, zejména v oblasti elektromobility. Odbory ve Švédsku, známé svou silou a vlivem, tímto krokem demonstrovaly svou odhodlanost bránit práva zaměstnanců v době, kdy roste popularita elektromobilů. Pro Teslu jako lídra na trhu s elektromobily představuje tato situace značnou výzvu. Reakce na požadavky zaměstnanců ve Švédsku ovlivní nejen provoz zdejšího závodu.

Elon Musk veřejně přiznal, že nesnáší být šéfem automobilky Tesla. Neuhodnete, čemu by se věnoval raději

Podepíšou se ale také na globální image značky a vztahy se zaměstnanci na celém světě. Není to poprvé, co vytáhli švédští dělníci proti svému zaměstnavateli. Očekávat, že by to ale znamenalo konec elektromobilů, nelze. Ne pokud je tady Čína, která se o zaplavení světa elektrickými auty postará. Nicméně vyjednávání o kolektivních smlouvách není nic netradičního. Děje se to i u nás, ve Škodě. Tam kolektivní vyjednávání přineslo významné zvýšení mezd.

Škoda se umí domluvit, pravidelně zvyšuje lidem platy

Pro zaměstnance to znamenalo zlepšení platů o pět procent. Kromě toho získají zaměstnanci v květnovém výplatním termínu i mimořádný bonus ve výši sto tisíc korun. Automobilka začátkem roku oficiálně oznámila, že „mzdové tarify včetně tarifních mezistupňů se s platností od dubna navýší o pět procent“. Vedle toho bude variabilní bonus za výsledky roku 2023 dosahovat výše 96 tisíc korun.

iZdroj fotografie: Škoda

Šéf Škody říká jasně: „Ukončíme výrobu nejoblíbenějšího modelu, české hvězdy a legendy“

Kromě těchto zvýhodnění se Škoda Auto rozhodla také navýšit příplatek za práci v noci o deset korun na celkových padesát korun za hodinu. Tato dohoda přišla v době, kdy zaměstnavatelé v průměru přidávají pět až šest procent na mzdy, což představuje reálný nárůst příjmů zaměstnanců, který dokáže překonat míru inflace. Domluvit se mezi zaměstnaci a vedením se tedy dá a Elon by se měl poučit.

Je Tesla dobrá značka?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články