Je bezpečné tankovat palivo s běžícím motorem? Jistě, pokud chcete vyletět do vzduchu

Tankování palivo s běžícím motorem zvyšuje riziko požáru. Důvod ale není tak zřejmý, jak by se mohlo zdát, navíc hrozí i technické potíže.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Nápad, který měl asi každý řidič, zejména v zimě, když se nabízí myšlenka nechat běžet při tankování motor a využít tak topení. Nebo naopak v létě klimatizaci. Hlavně u čerpacích stanic s obsluhou, kde člověk skutečně nemusí opustit místo za volantem. Obsluha natankuje palivo a vyřídí u stojanu platbu. Odpovědí na otázku položenou v titulku je jednoznačné „ne“ a důvodů je několik. Může dojít ke vznícení, ne paliva v nádrži, ale výparů.

Odložte cigaretu, ale i telefon

Palivové výpary v kombinaci se statickou elektřinou mohou vytvořit třeskutý koktejl, a to doslova. Kapalina je chráněna v nádrži, ale plyny kolem hrdla jsou problémem. Vznícením výparů může však dojít k přenosu zápalu do palivového systému a k explozi. Mimochodem nevhodné je i telefonování při čerpání paliva, i u toho vzniká riziko statické elektřiny, takže na pumpě nejenom nekuřte, ale ani netelefonujte.

iZdroj fotografie: Pixabay

Další otázkou z praxe je, zda může takový postup tankování poškodit motor. Riziko požáru je větší než riziko poškození vozu, nicméně při čerpání paliva s běžícím motorem dojít k chybovým hláškách. K rozsvícení kontrolky „chyba motoru,“ protože auta jsou navržena tak, aby evidovala i sebemenší únik výparů z palivového systému. Ten může nastat při otevření víčka nádrže a zasunutí tankovací pistole do hrdla. S vypnutým motorem to j v pořádku, se zapnutým nikoli.

Další tipy naleznete na: Auto moto blog Autopůjčovny OneTwoGo

Stala se vám na čerpací stanici nějaká bizarní situace?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články