Alfa Romeo končí s dlouholetou tradicí, osud automobilky visí na vlásku. Italská auta už nikdy nebudou jako dřív

Málokterá značka má víc italskou DNA, než Alfa Romeo. Stovky vyhraných velkých cen, stovky modelů. Časy se mění, DNA Alfy končí a další modely na tradici nenavážou.

i Zdroj fotografie: Alfa Romeo
i Zdroj fotografie: Alfa Romeo
i Zdroj fotografie: Alfa Romeo
i Zdroj fotografie: Alfa Romeo
i Zdroj fotografie: Alfa Romeo
i Zdroj fotografie: Alfa Romeo
i Zdroj fotografie: Alfa Romeo
i Zdroj fotografie: Alfa Romeo
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Nejsme si popravdě v redakci nikdo jist tím, že právě tohle je ta správná cesta k záchraně legendární automobily. Ale je nám také naprosto jasné, že názory několika pomatených petrolheadů z Prahy nebudou nikoho v Turíně, kde Alfa sídlí, zajímat. A kdybychom náhodou chtěli bivakovat pod okny CEO Alfy Romeo Jeana Philippa Imparata s transparentem „Nedovolte změnu DNA Alfy Romeo!“, tak na nás zavolá Carabinieri. A ti by nejspíš přijeli – ano, v benzínové Alfě.

Zásadní změna pod tlakem

Přeci jen by nás však zajímalo, jak velký tlak musí být na někoho vyvíjen, aby zavrhnul desetiletí trvající sportovní a automobilovou tradici a rozhodnul o postupném zastavení výroby spalovacích motorů a přechodu na elektrifikaci. Případně o potupném, to možná bude přesnější. Chápeme. Brusel, emise, normy, peníze, akcionáři, Stellantis, naštvaní akcionáři, dozorčí rada, pád akcií, insolvence, bankrot, exekuce. Aby se ty poslední kroky v dohledné době nestaly, je potřeba se přizpůsobit. Těžké časy.

iZdroj fotografie: Alfa Romeo

Ale stejně mi to nedá, speciálně s jednou vzpomínkou, které mi teď vytanula na mysli. A jasnou otázkou pro vás: co se vám vybaví, když se řekne šestiválec Alfa Romeo? Jediné slovo. Busso. Italský motorář par excellence, autor legendárního „třílitru“, z jehož zvuku se alfistům ježily chlupy na zátylku. A nejen jim. Kdo měl někdy Alfu s tímhle motorem, bude z elektro změny rozčarovaný možná víc, než kdokoli jiný. Usednout za volant a slyšet bzučení? Madonna mia.

DNA v posledním šroubku a ventilku

A i když jste neměli Busso, a měli jste „obyčejnou“ Alfu 156 JTD, nebo 147, nebo MiTo, nebo Giulettu… Pořád jste cítili geny, jaké si tahle značka nese s sebou už odedávna. Jako jednu z největších roztomilostí jsem vnímal to, jak u Alfy pojmenovali jejich sdružený ovladač jízdních režimů: DNA. Ano, lépe to nešlo. Dynamic, Natural, All Weather. Ale taky celá genová banka za ty roky, kterou zvuk a vůně benzínu (méně už nafty) určovala ze všeho nejvíc. Nejsem si jist, že to syntetický zvuk z repro nahradí.

iZdroj fotografie: Alfa Romeo

V tomto roce představená nádherná Tonale může být jednou z posledních, která bude kromě elektro a hybridní verze nabízet i spalovací motor „bez ničeho“. Pokud uvažujete o nové Alfě, podumal bych o Giulii, která speciálně v Quadrifoglio verzi naplňuje onu DNA bezezbytku. Samozřejmě, s ohledem na svoje výkony není úplně nejlevnější, ale pohon zadních kol má každá, i ta nejlevnější naftová. Anebo Tonale, pokud vaše srdce tíhne k SUV. Možná, že to budou poslední Alfy, kde genová informace v DNA zůstane zachována.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Myslíte, že zákazem spalovacích motorů opravdu skončí nejedna legenda?

Diskuze Vstoupit do diskuze
102 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články