Tucet kusů v nabídce našich bazarů dělá z této ojetiny skutečný unikát. Vyplatí se ji hned koupit? Stojí doslova „pár kaček“

Říká se, že by každý správný nadšenec automobilismu měl někdy ve svém životě vlastnit Alfu Romeo. Dejme tomu, ale skutečně model 166?

i Zdroj fotografie: S vědomím Martin Oberschulte
i Zdroj fotografie: S vědomím Martin Oberschulte
i Zdroj fotografie: S vědomím Martin Oberschulte
i Zdroj fotografie: S vědomím Martin Oberschulte
i Zdroj fotografie: S vědomím Martin Oberschulte
i Zdroj fotografie: S vědomím Martin Oberschulte
i Zdroj fotografie: S vědomím Martin Oberschulte
i Zdroj fotografie: S vědomím Martin Oberschulte
i Zdroj fotografie: S vědomím Martin Oberschulte
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Na trhu jich moc není, aktuálně přesně tucet a jedno shodou okolností v Česku. Jde totiž o unikát. Alfa Romeo 166, i když sdílí se „sesterskou“ Lancií Kappa totožný rozvor náprav, technicky se od ní liší. Mimochodem i Kappa byla a je v našich končinách spíše jednorožcem než tuctovým autem z každého bazaru. Auto má vlastní podvozek, který v případě ojetých modelů často trápí majitele.

Sdílené díly? V rámci koncernu téměř žádná společná nabídka

Zvláště se projevuje charakteristický problém elastokinematické zadní nápravy, kde se všechny vůle nahromadí po najetí na nerovnost. Ty jsou zvláště patrné, když je větší mezera mezi kolem a karosérií ramen a silentbloků. Problémy s „plavající“ a skákající zadní nápravou nejsou na ojetých modelech Alfa 166 neobvyklé. Téměř nemožné je najít exemplář, který si drží stabilní jízdní vlastnosti. Na kus v pořádku pravděpodobně člověk nenarazí. Většina klíčových dílů podvozku je specifická pro typ 166 a není používána v žádném jiném voze koncernu.

iZdroj fotografie: S vědomím Martin Oberschulte

Výjimkou jsou některé silentbloky a čepy řízení, které jsou sdíleny s modely 147 a 156. I když existuje nějaká druhovýroba pro některé z těchto dílů, majitelé raději prodávají vozidla s problematickým podvozkem za velmi nízkou cenu. Co se týče motorů, není vhodné volit základní čtyřválec 2.0 TS. Sice dobře jede, ale je citlivý na zacházení. Co nemá agregát rád? Zejména na studený start je citlivý, starší verze s výkonem 114 kW může mít tendenci se zadřít. Doporučuje se vyhnout se i novější verzi 2.0 Twin Spark, zejména kvůli nákladné výměně dvou rozvodových řemenů každých 60 tisíc kilometrů. Raději si vyberte modely s šestiválcovými motory, které nabízejí plynulost a spolehlivost. A popravdě i hutný zvuk a charisma.

Čím větší, tím lepší, ovšem spotřeba rozhodně nebude nízká

Benzínové motory měly objem 2,5 litru a výkon 140 kW, později 138 kW. Dále 3,0 s výkonem 166 kW a následně později 162 kW. A také 3,2 litru s výkonem 176 kW. Nejoblíbenější a nejdynamičtější jsou třílitrové verze, zejména raritní šestiválcový motor 2.0 Turbo/151 kW nabízený pouze na italském trhu. Dieselový motor je zastoupen pouze řadovým pětiválcem s Common Rail vstřikováním dostupným ve dvou verzích: jednodušší desetiventilové (100 kW, 103 kW a 110 kW) a výkonnější dvacetiventilové (129 kW a 136 kW). Verze 20V je považována za kultivovanější a silnější.

Kupování ojetiny - 8 chyb

8 nejčastějších chyb při koupi ojetiny, na kterých bazary vydělávají

Všechny dieselové varianty mají společné problémy, jako jsou závady vstřikovačů, regulace tlaku, a zejména u slabších verzí JTD také potíže s ovládáním turbodmychadla. Pokud se rozhodnete pro tuto Alfu Romeo, doporučuje se hledat vyšší výkonnostní varianty, zejména model 3.2 V6 s manuální převodovkou. Tento motor s výkonem 176 kW poskytuje vynikající dynamiku, přičemž rychlost od 0 do 100 km/h dosahuje za 7,4 sekundy a maximální rychlost je 245 km/h. Ovšem průměrná spotřeba pohonných hmot činí kolem třinácti litrů.

Problémů je řada, ve výsledku nedává logiku auto kupovat

Jaké jsou obvyklé závady a poruchy tohoto unikátního auta? Známé jsou problémy s elektroinstalací, opotřebením v nápravách, úniky chladicí kapaliny a specifické problémy u jednotlivých motorů, jako jsou zadření klikového ústrojí u verze 2.0 TS nebo závady na EGR ventilu a turbodmychadle u verzí 2.4 JTD. Úniky chladicí kapaliny, obvykle prasklý výměník topení nebo opotřebené klouby hnacích poloos trápí většinu aut. Opotřebená může být synchronizace převodovky hlavně u 6stupňových převodovek.

iZdroj fotografie: S vědomím Martin Oberschulte

Častá je opotřebená lamela spojky u JTD, vadný dvouhmotový setrvačník. Auto trápí závady snímačů a regulačních členů, například vadné váhy vzduchu, závady termostatů, vadné lambda sondy. Hrozí zadření klikového ústrojí u 2.0 TS, nejvíce verze 114 kW. Po vytáčení za studena se mohou objevit prasklé písty. Klepající variátor časování ventilů, celkové zakarbonování motoru jsou opět problémy 2.0 TS. U 2.4 JTD je riziko na prasklé výfukové svody a závady EGR ventilu, závady vstřikování. Dále poruchy ovládání turbodmychadla 2.4 JTD, zejména platí pro 100kW verze.

Klíčem k přežití je pravidelný servis, i to se ale může omrzet

Pravidelná údržba a pozornost k historii vozidla jsou klíčem ke spokojenému vlastnictví tohoto italského sedanu. Přesto se ale musí nový majitel smířit s tím, že do auta bude stále sypat peníze. Jedno z dvanácti aktuálně nabízených aut na německém prodejním serveru je Alfa Romeo Alfa 166 Distinctive s motorem 3.0 V6 24V o výkonu 166 kW a automatickou převodovkou.

iZdroj fotografie: S vědomím Martin Oberschulte

Má najeto 94 069 km, je z roku 2000 a v přepočtu stojí 240 000 Kč. Jestli lze právě toto auto doporučit? Ne, stejně jako žádné jiné, které je v současné nabídce. Postrádá to smysl, pokud člověk není sběratelem značky a nutně tento model do své garáže „nepotřebuje“. Existují jistě jiné Alfy, které budou přinášet majiteli větší radost a užitek, za méně peněz a s menšími problémy. Přesto pokud někdo nutně musí mít toto auto, pak s maximální opatrností možná najde kus, který bude stát za to.

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Líbí se vám Alfa Romeo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články