Uprchlíci z Ukrajiny jezdí s neplatnou STK a neustále porušují předpisy. Proč policie jejich drahá auta neřeší?

Válka na Ukrajině rozjela velkou migraci řidičů. Přijíždějí k nám bez znalostí předpisů v drahých vozech i v autech z Číny, která se u nás nesmí prodávat.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Válka na Ukrajině plní tuzemská i světová média už několik měsíců. Politická situace je vážná, nezáviděníhodná. Být v kůži lidí, kterým jde o život jen proto, že k nim přes hranice pronikl agresor, nikdo nechce. Příliv uprchlíků do naší země sebou nese řadu nejrůznějších navazujících jevů a komplikací. Některé se týkají i naše oboru, automobilismu. A nás všech jako účastníků dopravního provozu.

Uprchlíci z Ukrajiny jezdí v Mercedesech

Veřejnost velmi často negativně vnímá skutečnost, že ukrajinští uprchlíci jezdí v drahých a luxusních autech. Tady funguje asi závist než cokoli jiného. I na Ukrajině, jako všude jinde, jsou úspěšní lidé, kteří si mohli dovolit koupit auto prémiové značky. A pokud se rozhodli opustit svou zemi, jeli logicky v to nejhodnotnějším, co měli. Představa, že si zajištěný lékař pro cestu do ČR narychlo koupil prohnilého žigulíka a nechal svůj Mercedes GLS napospas ruské armádě, je samozřejmě hloupá.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ptejte se sami sebe, v jakém autě byste utíkali ze země zmítané válkou vy, zda byste nechali drahé auto doma a sedli do bezcenné plečky. Kdyby nic jiného, tak drahé auto lze prodat a získat tak prostředky na živobytí. K zamyšlení je naše osobní zkušenost, když jsme narazili na Ukrajince, kteří přijeli až k nám v čistě elektrickém autě. Prchat z válečné zóny od dobíječky k dobíječce, to klobouk dolů.

Auta z Ukrajiny na STK mnohdy neprojdou

Problémem spíše, než uprchlíci v drahých autech německé produkce jsou ti, kteří přijíždějí ve vozech ve špatném technickém stavu, leckdy v takových, které by u nás neprošly technickou kontrolou. Nebo se k nám z homologačních důvodů nedovážejí a nesplňují kritéria pro provoz na našich silnicích. Ti pak mohou být pro ostatní řidiče reálně nebezpeční.

iZdroj fotografie: Depositphotos

U nás se říká, že nouze naučila Dalibora housti, a je pochopitelné, že pro zajištění příjmu uprchlíci z Ukrajiny vezmou za vděk zaměstnáním, které není jejich mateřským oborem. Problémem je, když se stomatolog, zvyklý na detailní práci v ústní dutině, začne živit jako řidič. To je skutečný případ z východních Čech. Řidičů, kteří donedávna na Ukrajině sedali za volant jen z donucení, bude samozřejmě víc. 

Na dálnici v levém pruhu, i když jedou 50 km/h

Zkušenost, nejenom naše, ale i našich kolegů, známých a podle komentářů, i našich čtenářů je taková, že řidiči v autech s ukrajinskou značkou jezdí zarytě a zarputile v levém pruhu. A to kdekoli, kdykoli a neustále. Auto s ukrajinskou SPZ na dálnici v pravém pruhu je spíše raritou. Konkrétní situace, řidička v Nissanu Qashqai na dálnici směr Ústí, od výjezdu z Prahy pouze vlevo. I přes troubení a blikání všech ostatních řidičů neuhnula. Ani když ji auta začala podjíždět, včetně pomalé dodávky s komunálním odpadem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Situace není jednoduchá a solidarita s Ukrajinci je na místě. Na místě je ale také racionalista, není prostor pro slepou pseudokorektnost. Je zapotřebí nově příchozí edukovat, kontrolovat, zda mají platné řidičské oprávnění. Je třeba počítat s tím, že třeba dosud četli pouze azbukou a nemají latinku v krvi. Je nutné prověřovat stav jejich aut, mimochodem díky za ty luxusní prémiovky, bez nadsázky. Pár let staré BMW X6M lepší než desetileté čínské Geely! 

Pokuta ne, pomoc ano. Jde o bezpečnost nás všech

Ukrajina je ním v mnohem podobná, ale odlišnosti tady jsou. Nejde o povinnost mít v autě hasící přístroj, to není nic proti ničemu. Pokud u nás řidič na venkově jezdí autem v zásadě tak, jako ve městě, a zaskočí ho maximálně tramvaj v Praze. Ukrajinský vesničan má zkušenosti spíše s jízdou na povozu taženém oslíkem, než z víceproudé dálnice, je zvyklý na zásadně mírnější provoz, nechápe prioritu pruhů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

To, že u nás neustále porušují dopravní předpisy, nelze u ukrajinských uprchlíků donekonečna tolerovat a omlouvat jejich životní situací. Na místě je soucit, ale také efektivní spolupráce, pokud se chtějí u nás začlenit. Pokutovat Ukrajinské uprchlíky za to, že jedou v levém pruhu? Ne, proč jim brát finance z toho mála, co mají. Ale dát jim pomoc a doporučení, to je jistě vhodné a potřebné, pro nás pro všechny. 

Co myslíte, zaslouží si uprchlíci z Ukrajiny naši toleranci?

Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články