Velké technické průkazy jsou zrušené a řidiče už vyhazují z STK: Osobní zkušenost čtenáře, kvůli „drobné“ chybě varuje ostatní

Co se stane, když přijedete do STK bez velkého techničáku, který vám seberou na Registru? S velkou pravděpodobnostní vás vyhodí.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Proč „zlepšovat“ něco, co funguje? Novinka od 1. 1. 2024 je ve všech ohledech cesta zpět, šlápnutí do bláta. A to jsme to „bláto“ ještě na polední chvíli vyměnili za mnohem peprnější výraz. Jak už asi víte, stát zrušil takzvané velké technické průkazy. Tématu se budeme věnovat v jiném článku podrobněji, teď příběh čtenáře, který ukazuje, hned pár dní po zavedení novinky, jak je to celé špatně.

Proč byly velké technické průkazy zrušeny. Proč?

Do redakce nám 8. 1. napsal pan Dan a my jsme se po přečetní rozhodli jeho e-mail zveřejnit v plném rozsahu. „Koupil jsem si hned na začátku roku nové ojeté auto,“ začíná s příběhem nešťastný čtenář. „Auto jsme hned převedli, prodávající měl připravené všechny dokumenty, včetně evidenční kontroly,“ pokračuje pan Dan. „Auto jsem kupoval s tím, že bude třeba za pár dnů udělat technickou,“ říká pan Dan.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Kupujícímu bylo sice trochu divné, proč prodávající udělal evidenční kontrolu, a ne rovnou technickou, ale vysvětlení znělo relativně logicky. Prodávající říkal, že už nechce do auta investovat a že zaplatí evidenční kontrolu. Ale na technickou prý ať si pan Dan dojede sám. Tady už měl kupující začít větřit neplechu. Kupující, pan Dan, je podle svého popisu laik, autům nerozumí. Auto bylo převedeno a v rámci nových pravidel na úřadě odebrali staré technické průkazy a vystavili nový.

Drama a horor na STK, okolní státy prodloužení techničáku neuznávají. Jejich průjezdem si zaděláte na velký problém

„Když jsem přijel na STK, že udělám klasickou technickou, odevzdal jsem nový techničák,“ vysvětluje pan Dan. „Během chvíle přišel zpět technik s tím, že mám na autě nezapsaná kola, a vyhodil mě.“ Toto je přesně ten případ, kdy se zrušení velkých techničáků ukazuje jako hloupé. A je to varování pro všechny kupující. Pokud bude někdo v budoucnu kupovat ojeté auto, a to už bude bez velkého technického průkazu, nemá šanci, jak rychle a na místě ověřit skutečný stav věci. Jestli jsou na autě správná kola nebo správné pneumatiky.

Co bylo v techničáku, už dneska nikdo pořádně nezjistí

Jestli například tažné zařízení, pokud je na autě, je zapsané v technickém průkazu. Toto všechno by mělo jít (složitě) najít na internetu anebo snad při dotazu na úřadě. Rozhodně ale ne na místě při obhlídce auta a bez online připojení. Pan Dan měl tedy smůlu. Je otázkou, jestli toto prodávající věděl, nebo nevěděl. Také je k diskuzi a na zvážení, jestli je to pro pana Dana důvod k odstoupení od smlouvy. A zda taková možnost tady vůbec je. To je spíše na právníka v daném oboru než na nás. Každopádně je to problém.

Právě nezapsaná kola se mohou kupujícímu prodražit. Pokud narazí na ten samý problém, jaký zmiňujeme, bude muset buď koupit nová kola. Nebo žádat o zapsání těch, která na autě jsou, pokud je vůbec možno je schválit. Každopádně na tom bude „pálit“ nešťastník čas a/nebo peníze. A to je jen jeden z řady problémů. Dá se s klidem v duši říct, že dobrého tato „změna k lepšímu“ nepřináší nic. Další problém, který tady se zrušenými techničáky je, že zmizela možnost vidět předchozí majitele. De facto veškerá historie, která byla patrná z údajů na takzvaném velkém technickém průkazu, je pryč.

iZdroj fotografie: Jiri Matejicek / Creative Commons / CC BY-SA

Jediné, co mohou lidé teď dělat, je platit soukromé (!) firmě typu Cebia a kupovat si informace, za které Cebia stejně neručí. „Jsem naštvaný, že jsem auto nestihl koupit před koncem roku,“ uzavírá věc pan Dan. „Ale popravdě nevím, jestli bych si údaje o kolech v techničáku zkontroloval.“ To nicméně mohl udělat kupující i tak, ještě ve chvíli, kdy měl fyzicky doklad původní majitel v ruce. Jediné, co je možné doporučit, je do budoucna při koupi ojetého vozu maximální opatrnost. Větší než dosud. Nejenom ohledně technického stavu vozu, ale i v rámci „legislativy“.

Souhlasíte se zrušením techničáků?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články