Děti za volantem v ČR: Jde o ještě větší průšvih, než si myslíte. Od roku 2024 nebude na silnicích bezpečno

Mít řidičský průkaz v sedmnácti letech je jistě lákavé. Ale odpovědnost padá na hlavu mentora a ten si toho musí být vědom.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

První kvartál roku 2024 je zhruba za polovinou a už se ukazuje, co funguje a co nefunguje. Myšleno novinky, které vstoupily v platnost 1. ledna 2024 v oblasti automobilismu. Bodový systém, odebírání velkých technických průkazů. A také řidičské průkazy na osobní automobil pro sedmnáctileté žadatele. Je to tak, i nedospělý člověk u nás může řídit legálně automobil. Tedy může získat legálně řidičský průkaz na osobní automobil.

Mladí se radují, ale experti si nejsou jistí, jestli je to správně

Z řad odborníků, zejména provozovatelů autoškol, se ozývají rozporuplné ohlasy. Samozřejmě „je to kšeft“, protože je více žadatelů. Ale zároveň je tady problém s jednou věcí. Sedmnáctiletý člověk není dospělý. A když je tady právní odpovědnost a tak podobně, pořád jsou za „dítě“ odpovědní podle lidí z autoškol rodiče. Co řidičský průkaz pro sedmnáctileté obnáší? Říká se tomu L17 a je to alternativa k běžnému systému autoškoly.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Žadatel, který chce získat řidičské oprávnění v režimu L17 (tj. řidičské oprávnění pro skupinu B již od věku 17 let), musí absolvovat standardní výuku a výcvik v autoškole pro skupinu B, tedy naprosto stejně jako jakýkoliv jiný žadatel. V čem je rozdíl? Může začít o rok dříve a nečekat na osmnáctý rok věku.

26letý řidič „závodník“ dlouhodobě páchal dopravní přestupky. Vyfasoval historicky rekordní pokutu ve výši 350 000 Kč

Je důležité připomenout, že mladý řidič ve věku do 18 let nesmí řídit motorové vozidlo skupiny B sám. Ale jen a pouze za přítomnosti konkrétního zkušeného řidiče, takzvaného mentora. Ten musí sedět vedle mladého řidiče a sledovat provoz na pozemních komunikacích. Plus chování řidiče, a v případě potřeby mu musí poskytnout radu. Mentor může být každý, kdo splní několik kritérií. Musí mít řidičské oprávnění pro skupinu B po dobu více než 10 let.

Chce někdo být mentorem? Spíše ne, nejde o nic příjemného

V posledních 5 letech nesmí být mentor zbaven práva k řízení motorového vozidla na území ČR a nesmí být ve výkonu správního trestu nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel. Nesmí mít zadržený řidičský průkaz. V neposlední řadě nesmí mít žádný bod v bodovém hodnocení. Mentor musí být zapsán v Evidenční kartě řidiče L17. Tato role zjevně není pro každého, jde o značnou zodpovědnost.

Aktuální situace je taková, že o řidičák v režimu L7 je velký zájem. To znamená, že tady bude jezdit po silnicích víc a víc řidičů, kteří budou nedospělí. S mentorem po boku. Což je funkce, kterou může dělat kdokoli, který splní výše uvedené podmínky. Ale klidně to může být špatný řidič?! Třeba který 20 let neseděl v autě. Má špatné návyky, nezná předpisy a „jezdí podle citu“ a „to je nejlepší“. 

iZdroj fotografie: Policie ČR

Dosavadní statistiky ukazují, že je o režim L17 zájem. Za první měsíc jde o 771 sedmnáctiletých vedle 4 544 osmnáctiletých. Jinak řečeno, už teď je tady bratru osm set lidí a číslo poroste. Lidí, kteří nemají zkušenost, nejsou dospělí a mohou řídit mnohasetkoňový supersport s mentorem, který nemá v reálu o řízení ani páru.

Souhlasíte s L17?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články