Nová automobilka vstupuje na náš trh: Čekání na nejlepší SUV za lidové ceny se vyplatilo. Češi je budou kupovat jako o život

Čínská automobilka Xpeng se postupně prosazuje na evropském trhu a s konkurenčními modely elektromobilů, jako jsou SUV G6 a G9 nebo sedan P7, míří proti známým hráčům, včetně Tesly.

i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
i Zdroj fotografie: Xpeng
Dalších 16 fotografií
Dalších 16 fotografií
                   

Čeština nabízí nespočet roztomilých slovních hříček a jinotajů. Když o někom řeknu, že to je „známá firma“, nezní to příliš moc lichotivě. Když to stejné prohlásí o někom policista, je to dokonce na pováženou, neb dotyčný měl zřejmě již nějaký (navíc z jeho strany nechtěný) kontakt s policií, ta jej vede na svém seznamu „zájmových osob“, což nevěstí nic příjemného do budoucna. A pokud to prohlásím o elektromobilním výrobci? Mohla by to být Tesla. Jenže není. Pojďme se na zajímavé modely oné „známé firmy“ podívat společně.

Zvednout drasticky cla se nejeví jako ideální nápad

Onou firmou není nikdo jiný než čínský Xpeng. To jméno sice pro mnoho našinců bude znít jako značka levných telefonů, nicméně to kdysi zněly i značky jako Dongfeng, BYD, Nio nebo MG. Dnes? Úspěšné prodeje po celé Evropě, BYD mimochodem staví továrnu nedaleko maďarského Szegédu. V samotné Číně pak Xpeng patří mezi přední hráče už 10 let. A co víc, podobně jako výše uvedená konkurence ani Xpeng nemíní zůstat doma v Asii. Naopak, cílem je Evropa, nyní mimořádně oslabená a tolerantní k čínské invazi.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

iZdroj fotografie: Evropský parlament

Což by sice vzhledem k jen několik dní staré zprávě o tom, že členské státy Evropské unie schválily cla na dovoz čínských automobilů ve výši 35 procent nad rámec stávajících deseti, mohlo vypadat jako protimluv, ale realita je žel i v tomto případě jiná, než jak ji vnímá Brusel. Pro zvýšení cel hlasovaly například státy jako Francie, Itálie, Polsko či Nizozemsko, proti se postavilo Německo, Maďarsko či Slovensko. Česko mimochodem patřilo do skupiny dvanácti zemí, které se zdržely hlasování.

Čína drží Evropu poměrně v kleštích

A možná k tomu měly důvod. Čína a čínské firmy totiž Evropu drží v šachu hned v několika směrech. Minimálně tedy ve čtyřech:

  • Nemálo „evropských“ elektromobilů se vyrábí v Číně a cla se tady týkají i jich. Čína může jejich výrobu omezit, zdražit, cokoli.
  • Mnoho komponentů (speciálně baterie) i pro v Evropě vyráběné elektromobily pochází z Číny.
  • Čínské automobilky mohou začít stavět své továrny v Evropě a cla tak definitivně obejít, navíc citelně zvýšit konkurenci pro evropské firmy.
  • A v neposlední řadě může Čína zvýšit recipročně cla na evropské komodity vyvážené do Číny. Což už se mimochodem „cvičně“ stalo u luxusních produktů typu francouzského vína nebo drahých destilátů. Je pochopitelné, že škála podobných produktů je nepoměrně bohatší. A jejich dodatečné zatížení cly by evropské firmy bolelo výrazně více.

Xpeng dobývá Evropu ze Španělska

V tomto kontextu se tedy nápad na jednostranné zavedení cel ze strany EU popravdě nejeví jako zrovna ideální. Dočkáme se dalších čínských továren v Evropě? Mohli bychom. Každopádně i bez nich má čínský Xpeng velmi slušně našlápnuto k tomu, aby v Evropě uspěl. Ve Španělsku, kde má (podobně jako jeho konkurenti) s ohledem na logistiku svoji základnu, danou přístavem a lodní dopravou z Číny, již začal nabízet zatím trojici hlavních modelů: SUV G6 a G9, stejně jako sedan P7.

Další průšvih na obzoru: BYD vyzývá ostatní čínské automobilky ke sjednocení. Škoda i Evropa mají opravdu problém

iZdroj fotografie: Xpeng

Ten byl mimochodem prvním exportovaným modelem jako jeho vlajková loď a dorazil do Norska v roce 2021. Nyní Xpeng dobývá svůj desátý evropský trh. To nevypadá na úplného začátečníka. A rozhodně to nevypadá na někoho, kdo by se chtěl vzdávat, zastavit se, případně se stahovat z trhu. A když se podíváte do galerie, jde o zcela „dospělé“, po všech stránkách dotažené modely. Čína a její výrobci ostatně už „ven“ nic jiného než designerskou špičku nepouští. Mimochodem, šéfdesignerem MG je – Josef Kabaň.

Xpeng se sám vymezuje přímo proti Tesle

Nejlevnější verze SUV G6 se dostala s cenou těsně pod 45 000 eur. V případě nejdražšího modelu cena dosahuje 73 000 eur. Pro srovnání, top model Xpeng G9 nabízí dojezd až 570 km a s pohonem všech kol zrychlí na 100 km/h za 3,9 s. Na rychlonabíječce (až 260 kW díky platformě 800 V) dobijete z 20 na 80 % za 15 minut. Stejně dobrých výsledků dosahují SUV G6 a sedan P7, které s přihlédnutím k výbavě mají možná ještě lepší poměr nabízená hodnota versus požadovaná cena.

Jinými slovy, jakkoli se Xpeng cenově nijak nepodbízí, pořád jde s ohledem na jeho parametry i výbavu o velmi konkurenceschopnou nabídku. Nezbývá než počkat, až se k oněm deseti evropským zemím přiřadí i Česko a budeme znát konkrétní ceny u nás. A budeme vás pochopitelně obratem informovat. Mimochodem, na kolik tipujete, kam až se nakonec dostanou české ceny?

Galerie

Dalších 16 fotografií
Dalších 16 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články