Umělá inteligence změní design aut, vyberete si tak maximálně barvu. A někdy ani tu ne. První výsledky? Posuďte sami

Razantní vstup umělé inteligence do mnoha oborů je skutečnost, kterou již zřejmě nejde odvrátit. S čím se ale budeme muset smířit také, je změna v designu automobilů.

i Zdroj fotografie: Škoda Auto / koláž Michal Sztolár pto AutoŽivě.cz
                   

Fenomén umělé inteligence zcela nezadržitelně vstoupil do našich životů, a jakkoli se z užívání ChatuGPT a dalších podobných „kecálků“ může zdát, že nás nemohlo nic lepšího potkat, nemusí to být vždy nutně pravda. Existují profese, které jsou existencí AI přímo ohroženy, a co hůře, ohroženy jsou především výstupy těchto profesí. A ano, hned moje profese je právě jednou z těch, co ji může AI vcelku bez problémů nahradit. Automobilový designér? Budete překvapeni, jak hodně. Nenechte se prosit, tohle je zajímavé téma.

10 nejlepších designů posledních 30 let v malém AŽ testu

A víte co? Uděláme si hned v úvodu malý test. Pokud byste měli (pochopitelně „z hlavy“) vyjmenovat 10 nejzásadnějších automobilových designů posledních řekněme 30 let, jak by vypadal váš seznam? A abyste v tom nebyli sami, udělám si ten test rovnou s vámi, alespoň uvidíme, nakolik se budeme shodovat a kde se budeme lišit. I s tím, že u každého dopíšu několik svých slov, proč volím právě toto auto. Připraveni, můžeme začít? Pojďme na to:

  • VW Golf III – nemůže chybět. Po prvních dvou „pravoúhlých“ generacích přišla oku lahodící, přesto velmi účelná a prostorná karoserie. A první kombi. Oprávněně bestseller na dlouhé roky dopředu.

Golf je geniální tah od Volkswagenu a jedno z nejprodávanějších aut na světě. Konkurence jej nikdy nedožene

  • Peugeot 406 Coupé – Pininfarinovo dokonalé dílo, na jehož sošné tvary se dá dívat donekonečna. Jedno z nejhezčích dostupných kupé.
iZdroj fotografie: Peugeot
  • Mazda RX8 – uhrančivá karoserie s lichými dveřmi na pravé straně. Wankel v té nejlepší reinkarnaci.
  • Fiat 500 – jeden z nejlepších remaků posledních desetiletí. Není zřejmě náhodou, že jeho designér, Frank Stephenson, je podepsán i pod podobně geniálním novým Mini.
iZdroj fotografie: Fiat
  • Volkswagen T4 – výjimečné spojení tvarů vhodných na stavbu (s korbou na pytle cementu) stěně jako na vrcholný byznys v kravatách (Multivan Business Edition). T5 navázala, jen na tu stavbu už to tak úplně nebylo.
  • Volvo XC70 – speciálně druhá generace definovala podstatu severského designu až na dřeň. A přidala k tomu schopnost vyrazit mimo silnice.
  • Saab 900 Mk.I/II než definitivně opustíme Švédsko. Odkaz na „Born from Jet“ více než zřejmý. Jedna z největších individualit, co kdy kdo postavil na čtyři kola. Saab už ji nikdy nepřekonal.
iZdroj fotografie: SAAB

Bankrot automobilky Saab nešel odvrátit. Jak to souvisí s našimi Gripeny?

  • Ferrari 360 Modena – definitivně pryč od kompromisů 80. let. S tímhle autem šlo v týdnu jezdit do práce, na víkend přehodit kola a smáznout sadu gum na Nordschleife.
  • Mercedes W124/W201 – jak E-Klasse, tak i malá 190 katapultovaly Mercedes definitivně na výsluní. Nadčasové tvary a brilantní technika dodnes fascinují. Hned bych jednu zachovalou bral. Bruno Sacco ve vrcholné formě.
  • Škoda Octavia první generace – speciálně Combi. Po dlouhém přemýšlení a bez jakéhokoli českého nacionalismu: výjimečná kombinace prostoru, tvaru, formy i dostupnosti. Poslední generace Octavie se tomu ani nepřibližuje. A z dostupného se stalo nedostupné.

Byl by z vás dobrý automobilový designér?

Jaká byla vaše volba? Jak byste se popasovali s rolí automobilového designéra vy? Není to nic snadného, popravdě. Jakkoli by se mohlo zdát, že jde o tvůrčí, nespoutané, jen kreativitou svého tvůrce omezené povolání, nic není vzdálenější od pravdy. Automobilový designér musí při svém návrhu respektovat nebývalé množství často protichůdných požadavků, od technologie výroby až po bezpečnostní prvky. Mnoho z těchto požadavků se přitom odvíjí od přísných norem a jsou v zásadě identické pro všechny výrobce.

Válka v Evropě změní design našich vozů, říká šéfdesigner Audi. V Ingolstadtu otáčí kormidlem

Mimochodem, všimli jste si jedné věci v mnou vybrané „TOP 10″? Krom toho, že bych z rukávu vysypal 20 dalších, pochází všechny designové skvosty z 90. let. Někdy jsou starší, jen výjimečně novější. Dokázali byste udělat TOP 10 za posledních 10 let? To už by bylo podstatně složitější. Dnešní vozy často ztratily na výjimečnosti, kterou jim dokázali vtisknout ti nejlepší tvůrci. A není asi náhoda, že mnoho z nových elektromobilů vypadá stejně jako modely od Tesly – zákony aerodynamiky jsou neúprosné a ve finále, pokud mají karoserie dobře fungovat, vypadají dost podobně.

Korejská dvojčata to místy s tou podobou přeháněla

A nemusíme chodit ani k čínské produkci a elektromobilním „jednotkám“ – není tak daleko doba, kdy třeba korejští sourozenci KIA a Hyundai to s tím příbuzenským vztahem možná trochu přehnali, a museli jste se dobře podívat, abyste na „první dobrou“ dokázali rozlišit, kdo je kdo. Dnes si naštěstí svoji identitu hlídají poněkud lépe, vzniklo navíc několik specifických znaků (tvary masky u vozů KIA, LED světla u Hyundai), díky nimž jsou obě značky identifikovatelné přece jen poněkud lépe.

Týdenní test ojeté Kia Ceed: Zjistil jsem, proč je mezi Čechy tak oblíbená. Za dané peníze ukazuje konkurentům záda

A není již dávno tajemstvím, že obě korejské firmy využívají služeb jednoho z nejlepších současných designérů, Petera Schreyera. Tento mistr svého oboru se ještě ve službách Audi podepsal pod (mezitím do historie designu vstoupivší) první generaci Audi TT, stejně jako první generaci Audi A3 nebo „zakulacené“ Audi A6/C6. Je přitom zajímavé, jak jsou všechny tyto modely nadčasové. Jak je dodnes zachovalá první A3 mimořádně líbivým vozem, o prvním TT nemluvě. Druhá generace se mu v tomto nemůže rovnat.

Peter Schreyer se šéfem designérské kanceláře KIA stal od roku 2006. Dne 28. prosince roku 2012 byl pak jmenován prezidentem KIA. O tři týdny později se stal šéfdesignérem i sesterské automobilky Kie, tedy Hyundai. Na Němce v Koreji myslím velmi slušná kariéra. Jenže, ne každý se jmenuje Schreyer a ne každá automobilka má možnosti, jaké mají korejští giganti. Co s tím? Co třeba zvolit umělou inteligenci? Rychlá, neomylná, stačí zadat vstupní data a „varianty nového vozu“ jsou na světě.

AI nemá duši ani cit pro krásu. Nebo? Posuďte sami

Jenže, jak správně tušíte, má to jeden malý „háček“. Ta vstupní data jsou v mnoha případech takřka stejná. Jaké tedy budou výstupy, když vstupy jsou podobné, pokud ne stejné? Odpověď je jasná: budou také velmi podobné. Lidský prvek v automobilovém designu je zkrátka velmi špatně nahraditelný. A pokud se máme těšit z podobných skvostů, jaké přicházely na scénu v posledních 30 letech, zřejmě to nebude skrze AI. Jak to vidíte vy, mohl by design aut být nakonec zcela v režii umělé inteligence?

První výsledky? Posuďte sami v diskuzi

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články