EU chce vyřadit staré modely: Vaše auto může být příští? Odpočítávají se vaše poslední dny s ním?

Stáří aut v Evropě nebývá zrovna důvodem k velkému optimismu. Když ale dojde na české silnice, začnou se přepisovat všechny rekordy. A jeden se opravdu nestačí divit.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Stále vyšší stáří automobilů na evropských silnicích je něco, s čím by asi nejeden úředník z Bruselu velmi rád „zatočil“. Pravda, optikou Bruselu zejména kvůli emisím a přechodu na (opět dle Bruselu) všespásnou elektromobilitu. Jenže ono to nejde tak jednoduše. Celý problém má několik rovin, přičemž ta ekologická je paradoxně možná ta nejmenší. Minimálně pro ty, co otáčí každou korunu. A Češi k nim, jakkoli se nám to nemusí líbit, stále patří. Pojďme se na ten malér podívat společně.

Česko táhne průměr Evropy ke dnu

Agentura ACEA totiž zveřejnila novou zprávu o stáří vozidel cestujících po Evropě. Jak se ukazuje, oproti roku 2018 se průměrné stáří vozidel zvýšilo o 1 rok. Agentura zároveň uvádí důvod zhoršujícího se výsledku a navrhuje možná řešení. Průměrné stáří vozidel v Evropské unii je přitom 12,3 let. To je o rok horší výsledek, než byl zaznamenán v roce 2018. Mezitím počet aut na evropských silnicích roste a v současnosti dosahuje přibližně 290 milionů vozidel.

Ulhaný Němec natočen: Privát zatajuje závady TSI motoru, vyhrožuje právníkem a ADAC. České kupce ojetiny má za blázny

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejhorší situace je v Řecku a Estonsku, kde je průměrné stáří vozidel 17,3 a 16,6 let. Nejlépe je na tom Lucembursko a Rakousko s 7,9 a 8,9 roku. Česká republika bohužel průměrný výsledek táhne dolů. Podle zprávy společnosti Cebia, jež se ojetými vozidly zabývá, je průměrné stáří vozidla u nás 16 let. Respektive překonalo hranici 16 let. Český vozový park vykázal totiž loni v kategorii osobních aut stáří 16,21 roku a od počátku pandemie covidu stárne dvakrát rychleji než v předchozích letech.

V rodinách se nechávají ojetiny „na dojetí“

Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, k tomu dodává: „Stále čekáme, kdy se situace obrátí a stáří aut se začne snižovat. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje, naopak je trend výrazně opačný. Před deseti lety bylo průměrné stáří osobních aut jen 13,78 let.Podle Martina Pajera ale není důvodem zvyšujícího se stáří aut jednoznačně špatná finanční situace řady domácností. „Určitý vliv to samozřejmě má, ukazuje na to zvyšující se tempo stárnutí. Na druhou stranu se zvyšuje i počet aut, která lidé vlastní. To znamená, že přibývá vozů v rámci jednotlivých rodin.“

Máte starší auto? Možná o něj přijdete. EU nově definuje, co je „autovrak“, který se nebude opravovat, ale likvidovat

iZdroj fotografie: JV auta pro AutoŽivě.cz

Ke konci loňského roku bylo celkově v České republice registrováno téměř 6,6 milionu osobních vozů. Za posledních 10 let se jejich počet zvýšil o téměř 1,8 milionu kusů, což představuje nárůst o téměř 37 %. Přesto ale tempo nárůstu počtu aut, která Češi vlastní, od covidu naopak zpomalilo. Ročně se zvýší stáří aut zhruba o 3,5 měsíce. Hranici 17 let by tedy auta tímto tempem překonala v roce 2026 a o tři roky později by dosáhla průměrného stáří přes 18 let.

Vlastnit auto bude zakázané. Jen tak vláda vyřeší drahé ceny nafty i benzínu a sníží ekologický dopad

„Lidé si nechají starší auto a k němu si pořídí novější,“ komentuje situaci Martin Pajer. Počet vyřazených aut byl loni nejnižší od roku 2014. Češi loni odhlásili z provozu 140 201 osobních aut. Paradoxně situaci nahrává i skutečnost, že Češi patří mezi poměrně konzervativní národy a oceňují spíše klasická a dobře postavená auta než výkřiky poslední módy v podobě elektromobilů nebo hybridů. Otázka, kdy vznikala robustní a technicky výborně řešená auta (nejen v Evropě), je pak zřejmě zbytečná. Ano, bylo to právě před 10–15 lety.

Proč kupovat nová, když ta starší jsou tak dobrá

Jinými slovy, „potkalo“ se tady několik faktorů dohromady. Nižší kupní síla s relativní dostupností ojetých vozidel ze Západu (často s výhodnými cenami dieselů tam, kde jim ekologická omezení znemožnila další provoz) způsobily to, že Češi v podstatě nemají důvod kupovat nová auta. Z ČR pochází největší evropský prodejce ojetých vozidel, slušnější bazar je téměř v každém městě, nabídka je převeliká. Na několik kliknutí vidíte statisíce aut v Německu, za několik minut můžete mít vybraný vůz snů.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Kupujeme starší Suzuki od „áček“. Omezený rozpočet ve finále postačil, italské dvojče zpestřilo nabídku

Navíc se dá využít služeb mnoha specialistů, kteří vaše vybrané auto v Německu zkontrolují, v kladném případě vše vyřídí s obchodníkem a dovezou vám jej „až před dům“. V takovém případě je těžké odolat nabídce prémiového vozu ve skvělém stavu, byť například deset let starého. Jenže: za zlomek ceny. Jak z toho ven? A jak začít omlazovat vozový park v České republice? Budu vděčný za právě váš názor v diskusi pod článkem, děkuji!

Z našeho čtenářského průzkumu lidem nejčastěji vznikají otázky typu „Může být moje auto příští?“, „Může jít o mé poslední dny s ním?“ EU zatím nic takového nepotvrdila, ale rozhodně naznačila, že uvažuje tímto směrem. Aktuálně bych si tedy hlavu s takovými dotazy nelámal, ale rozhodně je to dobrá úvaha k zamyšlení.

Zdroj: CEBIA, ACEA
Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články