Nový vážný konkurent Octavie a Superbu v jednom: Luxusní sedan 2v1 je překrásný. A cena? Supernízká

Že jsou čínské vozy čím dál větší konkurencí pro zavedené evropské hráče, je již známým faktem. Pokud nabízí to, co Changan Lamore (a za jeho cenu), není se popravdě čemu divit.

i Zdroj fotografie: Nortoncc1 / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Changan
i Zdroj fotografie: Changan
i Zdroj fotografie: Changan
i Zdroj fotografie: Changan
i Zdroj fotografie: Changan
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Že jsou čínské automobily hrozbou pro zavedené evropské hráče (a pochopitelně nejen evropské), je natolik známý fakt, že jeho opakování připomíná ono známé nošení sov do Atén. Což je mimochodem příměr, který používám často a velmi rád, neb se mi tuze líbí jeho historie i roztomilá souvislost s jedním z fascinujících ptáků, které sice málokdy uvidíme na vlastní oči, tím spíš se jim ale obdivujeme. A podobně se to tak trochu má i s novým sedanem, který může opravdu zamávat trhem. Podobě jako ta sova křídly. Pojďme se na něj podívat společně.

Za situaci v Evropě nejsou odpovědné čínské automobilky, pojďme si to ujasnit

A podobně jako před sovou se musí mít na pozoru všichni hraboši, všechny myši nebo další „pozemní drobotina“, tady by se měli mít na pozoru všichni ti, kdož ještě donedávna vcelku klidně vyráběli a prodávali, pravda často za smělé ceny, majíce u toho jistotu, že vždy nakonec prodají všechno, co vyrobí. Chápejte, malá konkurence, tradice, schopní prodejci a velké fleety u firem. Chápeme. Kdo to ovšem nechápe, jsou čínské automobilky. Ty všechny podobné jistoty „hodily za hlavu“ a šly na to zcela jinak.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

iZdroj fotografie: Changan

A jakkoli jsem dalek adorování tohoto stavu, nemůžu všem podobným „návštěvníkům z Říše středu“ zkrátka upřít jedno: jen a pouze využili situace. V opačném případě by se chovali zřejmě nejen ne-tržně, ale i nepřátelsky vůči svým majitelům a akcionářům. Kteří je založili, platí a pomáhají s penězi, když je potřeba. Na oplátku čekají, že automobilky nevynechají jedinou příležitost, aby znásobily stavy na účtech a rozšířily působnost i tam, kde dosud třeba nebyly. Mají-li tu možnost, proč toho nevyužít? Vy byste se chovali jinak než tržně?

Koupí Číňané naší tuzemskou Škodu? Klidně, v Německu už si přivlastňují i Mercedes-Benz

Dokud Brusel nepochopí, že z peněz evropských automobilek žije nemalá část Evropy, nic se nezmění

Jinými slovy, opakuji to pokaždé a ani tady si to neodpustím: za to, že evropské automobilky čelí bezprecedentnímu „útoku“ z Číny, nemůže Čína samotná ani jejich výrobci. Může za to zcela neprozřetelná politika EU, která „házela klacky pod nohy“ evropským výrobcům, až jednoho dne zjistila, že místo zvyšování vlastní konkurenceschopnosti a vývoje nových pohonných jednotek řeší konec spalovacích motorů v roce 2035 a EURO7. A Čína nakládá lodě auty a posílá je do Evropy.

Vyrobíme a prodáme vám auta, která chcete. Za cenu, na kterou máte

V tom kontextu se pak novinka od Changanu, což je čínský kolos, pod nějž patří i například Čechům známější značka Chery, pojmenovaná Lamore v podstatě dala čekat. Pochopte, v Číně mají prostředky, a především čas vyvinout auta, která cíleně nemají v Evropě konkurenci. Zkrátka si to tak nastavili, jako jeden z prvků „mimořádné výbavy“. My vám dáme něco, co jinde nemají, a dáme vám to navíc za bezkonkurenční cenu. Ano, to je něco, co dost dobře nemůže nefungovat.

iZdroj fotografie: Changan

V případě Lamore je „na výstupu“ sedan dlouhý 4 770 mm, široký 1 840 mm, vysoký 1 440 mm a s rozvorem 2 765 mm. „Standardní čínská pohonná jednotka“, tedy přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru, má tady výkon 166 koní. Standardem je pohon předních kol a sedmistupňová automatická převodovka. Maximální rychlost je celkem slušných 200 km/h. 

Interiér a výbava ve standardu čínských výrobců

Design vozu dává najevo, že se nejedná o další „tuctovku“ z dílen korejských nebo japonských designérů, nepůsobí ale ani příliš futuristicky, ani jako kopie jiných evropských projektů. Pokud jde o interiér, shodě s Teslou je těžké odolat, zejména co se jednoduchosti (a nízkých nákladů, nutno dodat) týče. Vymyká se zvláštním oválný volantem a digitální palubní deskou, kde si můžeme být jisti, že najdeme nejmodernější komunikační rozhraní – tohle není prototyp ze start-upu za městem.

Standardní výbava je, jak už to u čínských vozů bývá, velmi bohatá. Máme tu šest airbagů, ABS, ESP, kožené čalounění, šest reproduktorů nebo LED osvětlení. Nechybí zmíněný oválný (a multifunkční) volant, duální klimatizace, panoramatická střecha, systémy elektronických asistentů a další „digitální hračky“, bez nichž se auta z Číny dnes nestaví. Zajímavostí je cenové rozpětí, za které se Changan Lamore prodává. Prostý přepočet ceny z Číny vychází na zhruba 280 000 korun.

Cena jako klasická třešnička na závěr

V Rusku, kde je ovšem kvůli šílenému kurzu a momentální situaci všechno výrazně dražší, pak vychází na zhruba 660 000 korun v přepočtu. V západní Evropě, s citelně větší konkurencí, se dá čekat cenovka zhruba někde mezi těmito dvěma extrémy. Pak ale nebude mít Lamore příliš konkurence, vzhledem ke své velikosti a výbavě. Jak to vidíte vy? Dával by vám takovýto sedan (a třeba i za ruskou cenu) smysl? Tuším, že by se u nás stal celkem rychle prodejním hitem, co myslíte?

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Brali byste takový sedan za tuto cenu?

Zdroj: Changan
Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články