Konec dálničních známek. EU chce jednotný model, naúčtuje poplatek za vypuštěné emise a ujeté kilometry. Kolik Češi připlatí?

Evropská unie chce prosadit jednotnou dálniční známku, tzv. Eurovignette, počítanou mj. dle množství emisí. V tom případě budou Češi se svým vozovým parkem štědrými plátci.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Pokud bych měl zmínit jednu z věcí, které dokáží řidičům opravdu usnadnit život, jsou to dálnice. Je to rychlejší způsob dopravy, bezpečnější způsob dopravy, a navíc o dost ekologičtější než cestování po běžných silnicích. A ano, speciálně my Češi se můžeme bavit o tom, jestli kvalita našich dálnic odpovídá ceně za dálniční známku. Neodpovídá. A tím bychom mohli de facto skončit. Pravdou však zůstává, že i tak je to pohodlnější než někde v lese. Nicméně vše se tuším brzy zkomplikuje. Pojďme se na ty komplikace podívat společně.

Eurovignette nám ještě do budoucna způsobí pár bolení hlavy

A když zmiňuji komplikace a problémy, nemyslím tím jen nové (resp. staronové) výkopové práce na našich silnicích. Tato změna se má týkat všech silnic a dálnic ve státech EU. Ano, typicky smělý, megalomanský plán EU. Jmenuje se Eurovignette (jak stylové) a jde o mýtný systém používaný zatím v některých evropských zemích, kde se vztahuje na nákladní vozidla s hmotností nad 12 tun. Jeho cílem je zpoplatnit používání dálnic a některých dalších silnic, aby se podpořila udržitelnost a pokryly náklady na údržbu silniční infrastruktury.

Naši sousedé postavili za 10 let 2800 km dálnic, my jen 142 km. Závratné zjištění ukazuje, kde ve skutečnosti jsme

Eurovignette funguje na bázi časového poplatku, což znamená, že dopravci platí za určitý časový úsek, během kterého mohou silnice používat, místo platby za konkrétní ujeté kilometry. Prakticky jako naše česká dálniční známka. Tento systém funguje například v Nizozemsku, Lucembursku, Dánsku nebo Švédsku. Jenže. Rada Evropské unie dosáhla dohody s Evropským parlamentem o revizi pravidel týkajících se zpoplatňování silnic, tedy systému Eurovignette, s cílem snížit emise znečišťujících plynů a přetížení infrastruktury. Co to bude znamenat?

Zaplatíte podle toho, kolik CO2 projde vaším výfukem. Majitelé velkých motorů už se těší

Že vozidla platí mýto nejen podle toho, kolik ujedou, ale také podle toho, kolik u toho vyprodukují emisí. Tato sazba se navíc bude moci v reálném čase ještě navýšit. Země totiž budou moci zavést příplatek až do výše 50 procent na úsecích, kde existuje vysoké riziko dopravní zácpy. Vítejte v moderním, zcela propojeném a zcela online světě. Který vám mimo jiné zcela online odčerpá peníze z účtu, neb jste se právě pohybovali v úseku, kde došlo ke zvýšení emisí vzhledem k dopravní zácpě. Že jste to nevěděli, když jste do toho úseku vjížděli? A ani nemohli vědět? To je nám opravdu moc líto. No nezlíbali byste ty úředníky? Já okamžitě.

iZdroj fotografie: Depositphotos

O tom, jestli nastartujeme naše auto, bude rozhodovat Evropská unie. To není vtip, ale smutná pravda

Týká se to zatím jen nákladních aut nad 12 tun. Doufáte ale, že u toho zůstane? Závidím vám váš optimismus. Myslím, že je velmi pravděpodobné, že v budoucnu se prostě zruší národní dálniční známky a na Eurovignette přejdou i osobní vozidla. Což nemusí být úplně špatně, ale určitě to s sebou přinese i nemálo komplikací. A zdražení, to hlavně. Tohle bude totiž dokonalá kasička pro EU. Jen si to představte. Máte tu „špatnou“ emisní známku? Dieselové auto staršího data výroby? Zaplatíte víc. A to je jenom začátek.

Ďábel se skrývá v detailu. Ani tady to nebude jiné

Pojďme dál. Nastavit celý systém tak, aby denně generoval x peněz jako nekonečný přísun do pokladnice EU, je už pouhá technikálie pro tým ajťáků. Co je ale ještě zajímavější, je možnost s celým systémem pružně hýbat. Potřebujeme někde více peněz? Vidíme, že některé úseky bývají frekventovanější a ucpanější? Tak tam zvedneme poplatky. Stačí minimálně, v tom množství aut to i tak vygeneruje „balík“. A co je ještě šílenější: budeme zvedat poplatky i „závadným“, starším vozům. Ono vás to za chvilku přestane bavit, to vám garantujeme. A auto dáte do šrotu a půjdete si koupit elektromobil. A to přesně chceme.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Emise padlé na hlavu. Automobilky vyměnily spolehlivost za ekologii. Dnešní motory při každé jízdě trpí a zkracují si životnost

No nezlíbali byste ty úředníky podruhé? EU naopak jako výhodu udává to, že by řidiči už nemuseli kupovat různé dálniční známky pro každou zemi. Stačilo by zaplatit jedno mýtné platné v celé Evropě, což by usnadnilo mezinárodní cestování. Centralizovaný digitální systém by navíc mohl zajistit přesnější výběr mýtného na základě skutečného využívání dálnic (například najetých kilometrů), což by bylo spravedlivější než časově omezené známky. Tak to ale zatím bohužel nefunguje. A myslím, že ani fungovat nebude.

Dálniční známka 2024 zdraží na rekordní úroveň. Tolik nově budeme platit? To snad ne. Šéf NKÚ má jasno

Každá země má totiž různé náklady na údržbu silniční infrastruktury a odlišnou dopravní politiku. V Německu se třeba za dálnice pro osobní auta neplatí vůbec. U nás naopak zbytečně moc. Zavedení jednotného mýtného by mohlo být problematické pro státy, kde jsou náklady vyšší (například kvůli horší infrastruktuře nebo vyšší dopravní zátěži). Pokud by byl systém zaveden celoevropsky, mohlo by se stát, že by některé země zavedly vyšší poplatky než současné národní dálniční známky, což by mohlo být finančně nevýhodné pro pravidelné řidiče.

Ekologii na dálnici není nutné až tak řešit

Nezapomínejme ani na možné obavy o soukromí. Digitální mýtné by pravděpodobně vyžadovalo sledování pohybu vozidel po celé Evropě, což by mohlo vzbuzovat obavy o ochranu osobních údajů a sledování polohy. A pak je tady již zmíněný ekologický fanatismus EU. Ano, na jednu stranu je asi spravedlivé zohlednit, která auta přispívají ke znečišťování ovzduší víc a která míň. Vtip je ale v tom, že pokud by se to někde zohledňovat nemělo, tak právě na dálnicích. Tyto cesty jsou totiž nejméně ekologicky náročné, jelikož auta v nich jezdí prakticky stabilní rychlostí.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

„Všem bych jim sebral papíry,“ říká policista nad záběry z kolony na D8. Řidiči se otáčí do protisměru a vrací se na sjezd

Poplatek by tak mohl demotivovat řidiče spalovacích aut k jízdě po dálnici a raději by volili alternativu po okresních cestách, kde by spálili o dost více paliva, tím pádem také vyprodukovali o dost více emisí. Bruselský paradox? Zdaleka ne první. Nařídíme něco, co je od samého počátku mylné, ale prosadíme to za jakoukoli cenu. Navíc my Češi s průměrným stářím vozového parku 16,5 roku bychom zcela rozhodně platili téměř nejvíce v Evropě. No nezlíbali byste ty úředníky, dnes již potřetí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články