Jak fungují aditiva a je lepší jezdit s nimi nebo bez nich? Expert na pohonné hmoty má jasno

Látky pro dodatečnou úpravu paliva mají svůj smysl. Přidávat bezhlavě ta, co koupíte levně na pumpě, se nedoporučuje.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Paliva renomovaných producentů pohonných hmot jsou dnes obvykle bez nežádoucích přísad a nečistot. Jakmile se však palivo dostane do nádrže auta a dojde ke spalovacímu procesu, nelze mluvit o ideálních podmínkách. Docílit toho, aby se při míchání se vzduchem každá molekula paliva spojila s ideálním počtem molekul kyslíku, je v praxi nemožné. Důsledkem je pak tvorba pevných nespálených částic, sazí.

Usazeniny jsou špatné. Kdekoli v motoru

Část končí ve filtru pevných části, některé se ale usazují na ventilech a částech výfukového systému, jehož součástí může být turbodmychadlo, a také ventil recirkulace výfukových plynů. Zanášení těchto komponentů nepůsobí dobře na celý motor, aby se jevu zabránilo, přidávají se do paliva přísady, aditiva.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kromě standardních rafinérských paliv se stále častěji používají víceúčelová aditiva, která komplexně zlepšují podmínky pro chod spalovacího motoru. To je dáno čtyřmi základními složkami. 

  • Aditivum pro regulaci kalu čistí vnitřní části motoru
  • Modifikátor tření zvyšuj mazivost paliva až o 40 % a chrání pohyblivé části motoru
  • Inhibitor koroze umožňuje palivu poskytnout maximální antikorozní ochranu, přispívá k odolnosti motoru
  • Antioxidant zvyšuje stabilitu paliva během skladování a pomáhá snížení tvorby usazenin v motoru

Složení neznáme, účinky ano

Prémiová paliva pak obsahují přísady, jako jsou dispergátory, které dále zlepšují vlastnosti paliva. Doporučuje se je používat dlouhodobě, protože pak dosahují nejžádanějších účinků, jako je udržování čistoty motoru, nižší spotřeba paliva a spalování s nižším obsahem nežádoucích látek ve výfukových plynech. Přesné chemické složení aditiv ropné společnosti tají, podstata je ale jasná. Aditiva pomáhají dosáhnout požadovaného sklonu k samovznícení. 

Aditiva pak zabraňují tvorbě usazenin na přívodních kanálech paliva a na vstřikovačích, pomáhají je odstraňovat. Aditiva snižují pěnění paliva, udržují viskozitu a další mechanické vlastnosti paliva. Je dobré vědět, že na trhu existuje široká škála aditiv pro dodatečnou úpravu paliv, ale jejich použití se obecně nedoporučuje. Důvodem je, že kvalitní paliva již obsahují všechna potřebná aditiva a zároveň byla důkladně testována, aby nedocházelo ke škodlivým interakcím mezi různými aditivy a složkami paliva.

Co vy, tankujete prémiová paliva a používáte aditiva?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Běloruská armáda je kopií té ruské v malém. Vybavena je především starší technikou ze sovětských dob
Události247.cz
Události247.cz
Počet civilních obětí může na Ukrajině dramaticky narůst. Rusku totiž zřejmě dochází naváděné rakety
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Ruský tank T-90 je téměř nemožné zasáhnout. Oproti jeho předchůdci T-72 má totiž jednu unikátní vlastnost navíc
adbz.cz
adbz.cz
Společnými silami zrekonstruovali 120 let starou kovárnu. Čekání se vyplatilo, námaha taky a výsledek je úžasný