Jak fungují aditiva a je lepší jezdit s nimi nebo bez nich? Expert na pohonné hmoty má jasno

Látky pro dodatečnou úpravu paliva mají svůj smysl. Přidávat bezhlavě ta, co koupíte levně na pumpě, se nedoporučuje.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Paliva renomovaných producentů pohonných hmot jsou dnes obvykle bez nežádoucích přísad a nečistot. Jakmile se však palivo dostane do nádrže auta a dojde ke spalovacímu procesu, nelze mluvit o ideálních podmínkách. Docílit toho, aby se při míchání se vzduchem každá molekula paliva spojila s ideálním počtem molekul kyslíku, je v praxi nemožné. Důsledkem je pak tvorba pevných nespálených částic, sazí.

Usazeniny jsou špatné. Kdekoli v motoru

Část končí ve filtru pevných části, některé se ale usazují na ventilech a částech výfukového systému, jehož součástí může být turbodmychadlo, a také ventil recirkulace výfukových plynů. Zanášení těchto komponentů nepůsobí dobře na celý motor, aby se jevu zabránilo, přidávají se do paliva přísady, aditiva.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kromě standardních rafinérských paliv se stále častěji používají víceúčelová aditiva, která komplexně zlepšují podmínky pro chod spalovacího motoru. To je dáno čtyřmi základními složkami. 

  • Aditivum pro regulaci kalu čistí vnitřní části motoru
  • Modifikátor tření zvyšuj mazivost paliva až o 40 % a chrání pohyblivé části motoru
  • Inhibitor koroze umožňuje palivu poskytnout maximální antikorozní ochranu, přispívá k odolnosti motoru
  • Antioxidant zvyšuje stabilitu paliva během skladování a pomáhá snížení tvorby usazenin v motoru

Složení neznáme, účinky ano

Prémiová paliva pak obsahují přísady, jako jsou dispergátory, které dále zlepšují vlastnosti paliva. Doporučuje se je používat dlouhodobě, protože pak dosahují nejžádanějších účinků, jako je udržování čistoty motoru, nižší spotřeba paliva a spalování s nižším obsahem nežádoucích látek ve výfukových plynech. Přesné chemické složení aditiv ropné společnosti tají, podstata je ale jasná. Aditiva pomáhají dosáhnout požadovaného sklonu k samovznícení. 

Aditiva pak zabraňují tvorbě usazenin na přívodních kanálech paliva a na vstřikovačích, pomáhají je odstraňovat. Aditiva snižují pěnění paliva, udržují viskozitu a další mechanické vlastnosti paliva. Je dobré vědět, že na trhu existuje široká škála aditiv pro dodatečnou úpravu paliv, ale jejich použití se obecně nedoporučuje. Důvodem je, že kvalitní paliva již obsahují všechna potřebná aditiva a zároveň byla důkladně testována, aby nedocházelo ke škodlivým interakcím mezi různými aditivy a složkami paliva.

Co vy, tankujete prémiová paliva a používáte aditiva?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Turecký ekvivalent amerického raketometu HIMARS: systém KHAN je extrémně multifunkční a silný, chce ho třeba polská armáda
Události247.cz
Události247.cz
Šéf OSN: Vyhlídky na mír mizí, svět se řítí do velké války
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Vědci zjišťovali, která psí rasa je nejchytřejší. Jako vzorek posloužilo 1 002 psů 13 plemen
adbz.cz
adbz.cz
Chemikálie jsou zbytečné. Ucpaný záchod se dá uvolnit pomocí obyčejného pytle na odpadky